Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi (1.8.2018-31.7.2020) kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.
OSAAMISTAVOITTEET
Opiskelija ymmärtää elokuvien ja televisio-ohjelmien markkinoinnin yleisimmät käytännöt ja osaa osallistua niiden toteuttamiseen ja markkinointimateriaalin valmistamiseen.
Laajuus: 2
Aikataulu: 18.11.2019 - 22.11.2019
Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Anna Heiskanen
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Anna Heiskanen
Kurssin yhteystiedot (voimassa 05.11.2019-21.12.2112):
Vastaava opettaja
Miia Haavisto
miia.haavisto@aalto.fi
050 465 5094
Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):
Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):
Opetuskieli: suomi
Suorituskielet: suomi
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kurssilla käydään läpi trailereiden, puffien, julisteiden, some- ja online-kampanjoiden käyttöä elokuvien ja televisio-ohjelmien markkinoinnissa.
Koskee tätä kurssikertaa:
Tavoitteena on, että kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinasuuntautuneen toiminnan perusperiaatteet ja käsitteet erityisesti audiovisuaalisella alalla.
Kurssiin kuuluvat markkinoinnin periaatteet ja toimenpiteet keskeisillä eri osa-alueilla, kuten kuluttajien ja asiakkaiden tutkiminen ja ymmärtäminen sekä tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. Siihen sisältyvät myös markkinointiviestintä ja myynti, myynti- ja jakelukanavien tunteminen sekä markkinointitulosten mittaus ja analyysi.
Opiskelija ymmärtää elokuvien ja televisio-ohjelmien markkinoinnin strategisen suunnittelun merkityksen ja tutustuu onnistumisen kannalta keskeisiin toimijoihin ja tekijöihin. Opiskelija osaa aikatauluttaa markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta ja ymmärtää tiedotuksen merkityksen osana kampanjaa.
Opiskelijalla on valmiuksia osallistua markkinoinnin toteuttamiseen sekä markkinointimateriaalin ideointiin ja valmistamiseen.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Luento-opetusta, keskustelua, vierailijoita, itsenäisiä tai ryhmätöitä ja kotona opiskeltavia materiaaleja.
Hyväksytty suoritus on 80% läsnäolo ja riittävä osallistuminen keskusteluihin, jotta opetussisällön omaksumisesta voidaan varmistautua.
Työmäärä toteutustavoittain
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kontaktiopetus 27t itsenäinen työskentely 27t
PERUSTIETOJA
Korvaavuudet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Sovittavalla tavalla markkinointiin liittyviä kursseja.
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua
12 Vastuullista kuluttamista
LISÄTIETOJA
Kurssin aikataulu
Koskee tätä kurssikertaa:
ELO-C2506 Markkinointi, 2 op
Vastaava opettaja Miia Haavisto
Ma 18.11.2019
Kurssin avaus. Oppimistavoitteet.
Markkinoinnin käsitteistö ja kirjallisuus.
11.30 – 12.30 Lounas
Opetus jatkuu lounaan jälkeen.
Ti 19.11.2019
Itsenäistä työskentelyä.
Kirjallisuus, katselut ja tehtävä.
Marian paratiisi elokuvateatterissa. Lipun hinnan saa koululta tilitystä vastaan.
Nörtti: Dragonslayer 666 Yle Areenasta. Jokaisesta tuotantokaudesta katsotaan vähintään 3 jaksoa.
Katseluihin liittyvä tehtävä jaetaan kurssilla.
Ke 20.11.2019
9.30 – 11.15
Tiedotus osana elokuvan levitystä ja markkinointia.
Manna Katajisto, Manna PR Ky
11.30 – 12.30 Lounas
Opetus jatkuu lounaan jälkeen.
14.30 – 16.00
Kotimaisten elokuvien markkinointi levitysyhtiön näkökulmasta elokuvateatterista tallenteeseen. Strategia, toteutus, työnjako, menetelmät.
Kati Malmivaara, Marketing Manager
Piia Järvenpää-Haratani, Digital Marketing Manager
Oy Nordisk Film Ab
Huom. Osallistuvat opiskelijat käyvät katsomassa ohjelmistossa olevan Marian paratiisi-elokuvan ennen tätä osuutta.
To 21.11.2019
9.30 - 11.30
Hollywoodin opit elokuvamarkkinointiin.
Jutta Hopp, Marketing Manager, Theatrical Distribution Finnkino
12.30 - 14.15
CASE Finnkino: Dataohjautuva myynti ja markkinointi
Anna Nurmivaara, Verkkokaupan päällikkö, Finnkino
14.30-16.00
Markkinointi ja nuoret yleisöt.
Case Nörtti: Dragonslayer666 kanavan näkökulmasta.
Riikka Takila, Tuottaja, Nuorten draamat YLE
Pe 22.11.2019
9.30 – 11.00
Kuvaleikkausversion katselu elokuvasta käsikirjoittaja-ohjaaja Ulla Heikkilän elokuvasta ’Eden’. Kesto 90'.
Paikka Kino K13, Kanavakatu 12.
11.30 – 12.30 Lounas
12.30-14.30
Projektin markkinointistrategia rahoitus- ja tuotantovaiheessa.
Markkinointimateriaalien tuotantoprosessi, vaiheet ja työnjako.
Keskeiset markkinointityökalut ja versiointi.
Julkistusaikataulu.
Huom. Kurssitehtävän tai tehtävien palautus 29.11.2019 kello 16 mennessä.
- Teacher: Miia Haavisto
- Teacher: Anna Heiskanen