Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee aikuiskasvatuksen pedagogisen ja kulttuurisen perustan sekä aikuisille suunnatun taidelähtöisen sosiokulttuurisen toiminnan traditiot ja nykykäytännöt,
  • osaa huomioida aikuisen oppijan tavoitteenasettelun ja toimintatavat erilaisissa ohjaus- ja oppimistilanteissa,
  • osaa hahmottaa visuaalisen kulttuurikasvatuksen tehtäviä aikuiskasvatuksen toiminta-alueella,
  • osaa soveltaa omaa taiteellista erityisosaamistaan aikuisen oppijan visuaalisen ajattelun ja ilmaisun ohjaamisessa.

Laajuus: 5

Aikataulu: 16.09.2021 - 25.11.2021

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssi koostuu didaktisesta seminaarista ja siihen integroituvan harjoitteluosuuden suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Kurssi painottuu non-formaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuvan taidepedagogisen toiminnan kysymyksiin. Opiskelijaryhmä suunnittelee kurssin alussa yhteistoiminnallisesti harjoittelujakson tavoitteet ja sisällöt sekä toteutus- ja arviointitavan.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Luennot, essee, harjoitustyö, projekti, osaamistehtävä, oppimispäiväkirja, ryhmätyöt.

    Kurssiin sisältyvän harjoitteluosuuden voi korvata esim. vapaan sivistystyön piirissä hankitulla visuaalisen alan opetuskokemuksella. Korvausperusteista tiedotetaan kurssin alussa.

    Arviointi koostuu aktiivisesta läsnäolosta, luento-, harjoitus- ja ryhmätöihin osallistumisesta, tehtävien suorittamisesta ja niiden arviointiin osallistumisesta. Arviointimenetelmät ovat itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan ennalta annettuihin arviointiperusteisiin pohjaavat arvioinnit. Didaktinen seminaari ja opetusharjoittelu arvostellaan kokonaisuutena.

     

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    • Suoranta, Juha ; Kauppila, Juha ; Rekola, Hilkka ; Salo, Petri ; Vanhalakka-Ruoho, Marjatta (2012). Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. Johdatus aikuiskasvatukseen.
      Itä-Suomen yliopisto, Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate.
    • Toom, A., Onnismaa, J. & Kajanto, A. (toim.) (2008). Hiljainen tieto: tietämistä, toimimista, taitavuutta. Aikuiskasvatuksen 47. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura. (soveltuvin osin)
    • Hyvä kysymyksiä. Eettinen erityistaidetoiminta. http://www.kettuki.fi/uploads/files/KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf 
    • Buur Hansen, N., Korsgaard, O. & Bergstedt, B. (toim.) (2002). Demokratia ja vapaa sivistystyö. Pohjoismaiset ideat ja 2000-luvun todellisuus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
    • Laine, T. & Malinen, A. (toim.) (2009). Elävä peilisali. Aikuista pedagogiik

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen

    11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt

    17 Yhteistyö ja kumppanuus

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opintojakso toteutetaan Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistyönä.

    Opetusperiodi:

    2020-2021 Syksy I-Kevät V

    2021-2022 Syksy I-Kevät V

    Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=TAI-E1019

    Ilmoittautuminen: Sisu-järjestelmä korvaa Oodin 9.8.2021 alkaen. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun

    Kursseille ottamisen prioriteettijärjestys Aalto ARTSissa 1.1.2018 lähtien (Taiteiden ja suunnittelun akateemisen komitean päätös 10.10.2018).

    Prioriteettijärjestys on seuraava:

    1. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
    2. vaihto-opiskelijat, joiden opintosuunnitelmaan kurssi on ko. lukukaudelle hyväksytty
    3. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on suorittamatta
    4. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
    5. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
    6. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen pakollisiin opintoihin
    7. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on opiskelijan tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
    8. erilaisten liikkuvuusopintojen kautta kurssille hakeneet opiskelijat (Aalto-yliopiston sisäinen liikkuvuus, JOO-opinnot ym.)
    9. muut opiskelijat 

     

    Kursseilla, jotka on tarkoitettu monialaisiksi, voidaan käyttää kurssin osaamistavoitteisiin soveltuvaa prioriteettijärjestystä (esim. UWAS-kurssit), huomioiden kuitenkin yliopiston velvoite mahdollistaa opiskelijan opintojen eteneminen ko. tutkinnon tavoiteajassa. Priorisointijärjestys ei toistaiseksi koske yhteisen opetuksen yksikön järjestämiä valinnaisia kursseja eikä tohtorikursseja.

    Kurssille ottamisen priorisointipäätös ei vaikuta opettajan oikeuteen asettaa kurssille esitietovaatimuksia.