OSAAMISTAVOITTEET
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittanut opiskelija
- tuntee erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historiallisia lähtökohtia (segregaatio, integraatio, inkluusio) ja ymmärtää käsitteet yhteiskunnallisesti rakentuneina,
- on perehtynyt erityisen tuen tarpeen määritelmiin ja osaa ottaa ne huomioon pedagogisessa vuorovaikutuksessa,
- tuntee monimuotoisen taidekasvatuksen ja taidelähtöisten menetelmien muotoja,
- omaa valmiudet eettiseen ja inklusiiviseen kasvattajuuteen, erityisesti oman taiteenalansa viitekehyksessä.
Laajuus: 4
Aikataulu: 02.03.2022 - 27.04.2022
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opintojaksolla tutustutaan erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historiallisiin lähtökohtiin sekä keskeisiin käsitteisiin, kuten segregaatio, integraatio ja inkluusio. Jaksolla tutustutaan eri taiteenalojen kautta monimuotoiseen taidekasvatukseen ja taidelähtöisiin menetelmiin sekä pohditaan inklusiivisen taidekasvatuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Jaksolla reflektoidaan myös omaa taidekasvattajuutta eettisyyden ja inkluusion lähtökohdista.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Suoritustavat ja palautemuodot
- aktiivinen osallistuminen opetukseen
- ryhmäoppimistehtävien raportointi
- oppimispäiväkirja, josta opettaja antaa palautteen tarvittaessa opiskelijakohtaisesti
Vaihtoehtoiset suoritustavat
- Opetukseen osallistumista suositellaan ensisijaisena suoritustapana. Opintojakson voi suorittaa myös kirjatenttinä.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetus- ja opiskelumuodot
- luento-opetus ja ryhmätehtävät 30t
- opiskelijan itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, kirjallisuuden lukeminen) 76t
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssin voi suorittaa tenttimällä Sibelius-Akatemian yleisinä tenttipäivinä seuraavat teokset:
- Ikonen, O. & Krogerus, A. (toim). 2009. Ainutkertainen oppija, Erilaisuuden ymmärtäminen ja kohtaaminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 244 s.
- Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus. 250 s.
- Moberg, S. ym. 2009. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: WSOY. 200 s.
- Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. Osat I (ss. 9-54) ja III (ss. 183-274). 136 s.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssi suoritetaan Taideyliopistolla.
Opetusperiodi:
2020-2021 Kevät IV-V
2021-2022 Kevät IV-V
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=TAI-E1020
Ilmoittautuminen: Sisu-järjestelmä korvaa Oodin 9.8.2021 alkaen. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun
Kurssi on pakollinen kuvataidekasvatuksen erillisen maisteriohjelman opiskelijoille. Kurssille ei voida ottaa muiden ohjelmien opiskelijoita.