Topic outline

  • Opiskelijan käsitys itsestään viestijänä syntyy osittain koulun tarjoamista puhe- ja esiintymiskokemuksista. Suomalaisista puheviestintätaitojen tutkimuksista ilmenee, etteivät nuoret aikuiset oikein osaa arvioida omaa viestintäänsä. Koulussa omista viestintätaidoista ei monesti ole saatu kuin niukkaa palautetta. Siksi opiskelijoiden käsitys itsestään viestijänä on usein heikko. Yhtenä selityksenä tähän on esiintymistilanteiden niukkuus ja siitä johtuva palautemahdollisuuksien vähäisyys.

    Ihmiset ovat yleensä huolestuneita siitä, millaisen kuvan he antavat toiselle (kuulijalle) itsestään. Heitä voi myös etukäteen huolestuttaa, miten he tulevat suoriutumaan viestintätilanteesta. Lisäksi viestinnän tulokset (sanoman perillemeno) huolestuttavat ihmisiä. Ihmiset ovat yleensä itselleen paljon ankarampia kuin muille. MINÄ en saisi unohtaa mitään, en saisi takellella puheessani, en punastua yms.

    Ihmisellä on käsitys itsestään sen perusteella, kuinka hän tulee toimeen muiden kanssa ja kuinka hän toimii eri ryhmissä. Jokaisella on niin monta minää kuin on niitä ihmisryhmiä, joiden mielipiteistä hän välittää. Viestiessämme muiden kanssa saamme informaatiota ja palautetta, joka vaikuttaa minäkuvaan. Minäkuvalla tarkoitetaan mielikuvaa itsestä sekä itseen liittyviä arvoja ja asenteita, joita voidaan tarkastella laadun perusteella (dimensiolla myönteinen - kielteinen). Minäkäsitys on ihmisen kokonaisarvio itsestään, taustastaan, ulkonäöstään, resursseistaan ja tunteistaan. Minän arviointeihin vaikuttavat kasvuiässä mm. koulumenestys, sosiaalinen hyväksyntä, fyysinen viehättävyys ja älykkyys. Meille muodostuu käsitys itsestämme viestijänä siten, että me tarkkailemme viestiessämme itseämme ja muiden reaktioita. Jotta voisi olla pätevä viestijä, satojen, jopa tuhansien taitojen pitää tulla tavaksi. Tällaisia tiedostamattomia taitoja ovat mm. sanojen tuottaminen, syntaksi (lauseoppi), artikulaatio, katse ja eleiden käyttö. Voidakseen olla pätevä, täytyy viestijän olla motivoitunut viestimään. Hänellä täytyy olla tietoja kuinka viestiä tehokkaasti/vakuuttavasti, taitoja ja sensitiivisyyttä täyttää tilanteen luomat vaatimukset.