Topic outline

  • Kuulijoille syntyy vaikutelma puhujasta vuorovaikutustilanteessa niistä ärsykkeistä, jotka lähtevät puhujasta; sanomasta (asia), yleisöstä ja kanavasta.

    Tärkeää on:

    • sanoma; looginen ja motivoiva aines
    • kielenkäyttö, äänenkäyttö
    • pukeutuminen (tilanteen mukainen)
    • sanaton ilmaisu, persoonallisuus, tyyli

    Kaikesta tästä luodaan mielikuva puhujan pätevyydestä. Jos kuulija kokee puhujan luotettavaksi, voi sanoma johtaa jopa asennemuutoksiin. Puhujan luotettavuutta selittävät sosiaalisuus, ulospäinsuuntautuneisuus, mielenmaltti ja pätevyys. Jos haluaa lisätä omaa luotettavuuttaan, tulee kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

    • hyvä kuulija-analyysi
    • hyvä todistusaineiston käyttö (sitaatit, tutkimustulokset)
    • hyvä jäsennys
    • havaintovälineiden tehokas ja pätevä käyttö
    • katsekontakti kuulijoihin
    • rauhallisuus ja tasapainoisuus
    • hyvä ja kuuluva ääni

    Erityisesti asiapuheen muistettavuutta lisää, jos puhujalla on hyvät perustelut, hän konkretisoi sanomaansa havainnollisilla esimerkeillä, osaa kohdistaa puheensa niin, että kuulija kokee, että puhutaan juuri hänelle tai kykenee samastumaan esitykseen jollakin tavalla. Myös puhujan dynaamisuus on tärkeää; onhan kuulijan pysyttävä hereillä!

    Huolellinen puhetilanteeseen valmistautuminen auttaa, sillä asian hallinta lisää puhujan esiintymisvarmuutta. Puhujan on oltava rehellinen ja aito (erityisesti nämä seikat korostuvat suomalaisessa puhekulttuurissa). Itselleen ja asialleen uskollisena puhuja vakuuttaa ja vaikuttaa.

    Lue lisää:
    Göran Hägg: Hyvin puhuttu
    Christina Stuart: Viesti tehokkaasti esiinny vakuuttavasti
    Maarit Valo - Merja Almonkari: Puheviestinnän tietoa ja taitoa
    Helena Valonen: Puhu ja esiinny luontevasti