Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia Effects of the coronavirus on studies: questions and answers Coronaviruset och studierna: frågor och svar Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision WebOodi Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 02.01.2017-19.05.2017

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. common cours...
  5. sci-c1000 - s...
  6. Sections
  7. Vertaisarviointi
Syllabus

Vertaisarviointi

  • Vertaisarviointi

    Vertaisarviointi

    Kurssilla käytetään vertaisarviointia ryhmän jäsenten keskinäisen työpanoksen laadun ja määrän arviointiin. Kukin ryhmän jäsen arvioi sekä oman panoksensa, että ryhmän muiden jäsenten panoksen ryhmän työhön. Arvioinnilla on vaikutusta yksilölliseen arvosanaan, joko ryhmän arvosanaan verrattuna arvosanaa nostavasti tai laskevasti. Arviointi tehdään kurssin aikana kolme kertaa: 24.2., 13.4. ja 19.5.. Arviointi tapahtuu anonyymisti, eli vastaajien nimet tulevat vain opettajat ja kurssiassistenttien tietoon.

    Vertaisarvioinnin tarkoituksena on:

    • kannustaa opiskelijoita osallistumaan ryhmätyöskentelyyn ja ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan
    • antaa opiskelijoille mahdollisuus oppia työelämässä tarvittavia työssä suoriutumisen arviointitaitoja
    • palkita merkittävästi suuremmasta ryhmän eteen tehdystä työstä niissä tapauksissa, joissa ryhmän työmäärä on jakautunut hyvin epätasaisesti eri jäsenten kesken (reiluus)

    Arviointien tuloksista keskustellaan ryhmissä, ja keskustelujen perusteella tehdään tarvittavia parannuksia ryhmän toimintatapoihin, ryhmän jokaisen jäsenen parhaan mahdollisen kontribuution mukaansaamiseksi projektiin.

    Vertaisarvioinnin tulokset

    Vertaisarviointien tuloksena julkaistaan ryhmän jäsenen muilta saama keskimääräinen sanallinen arvio, sekä vastaava koko ryhmän keskimääräinen arvio. Jos saamasi arvio poikkeaa ryhmän keskiarvosta, tarkoittaa se sitä, että ryhmäsi muut jäsenet ovat keskimäärin arvioineet panoksesi enemmän tai vähemmän muita suuremmaksi tai pienemmäksi. Kannustamme keskustelemaan tuloksista ryhmissä ryhmän vetäjän johdolla, ja tarvittaessa pohtimaan työnjakoa ja tehtäviä, jotta projektissa saataisiin mukaan ryhmän kaikkien jäsenten paras mahdollinen tasapuolinen kontribuutio.

    1. arviointikierros

    Suuria hajontoja arvioiduissa työpanoksissa ei ryhmissä kaikenkaikkiaan ollut, minkä tulkitsemme tarkoittavan sitä, että ryhmät ovat pääsääntöisesti onnistuneet jakamaan projektin töitä tasaisesti ja kukin on tehnyt oman osuutensa hyvin tai jopa loistavasti. Tämä on mainio juttu! 

    Arvioinnin vaikutuksesta yksi tarkennus. Periaate on se, että jos opiskelijan muilta saama vertaisarvio vastaa ryhmän keskiarvoa, ei vertaisarvioinnin tuloksella ole vaikutusta kurssiarvosanaan, riippumatta siitä, kuinka suureksi ryhmä on oman panoksensa keskimäärin arvioinut. Ainoastaan poikkeamat keskiarvosta noteerataan. Oletus on, että keskimääräisellä panoksellaan ryhmä on saanut aikaan ne varsinaiset tulokset, jotka on arvioitu erikseen. Toisin sanoen, ryhmä, jossa sovitaan, että kaikki antavat kaikille loistavat arvosanat, voisi yhtä hyvin sopia tasaiseksi arviokseen minkä tahansa heikonkin panoksen, ja vaikutus olisi sama, eli ei mitään vaikutusta. Emme kannusta tällaisiin sopimuksiin, vaan antamaan ryhmän jäsenille mahdollisuus vertaisarvioinnin käyttöön.

    2. arviointikierros

    Toisella kierroksella näkyy ryhmissä suhteessa 1. kierrokseen kahdenlaista kehitystä: Osassa ryhmistä ryhmän sisäinen työpanos on jakautunut edelleen tasaisesti, kun taas toisissa työtehtävät tai niihin panostaminen on enemmän tai vähemmän selvemmin jakautunut eri henkilöille. Tähän voi olla monia syitä, joita tämä arviointi ei suoraan paljasta. Jos tunnet, että saamasi vertaisarvio on omasta mielestäsi heikompi kuin mitä odotit (suhteessa ryhmän arvioon keskimäärin), on hyvä kysyä ryhmäsi muilta jäseniltä (esim. vetäjältä), miten voisit osallistua ryhmän työhön kurssin loppuosalla enemmän. Tässä kannattaa olla aloitteellinen, sillä tehtävät eivät välttämättä jakaudu tasaisesti automaattisesti. Muistakaamme kuitenkin, että pieni hajonta on myös ihan normaalia ja ryhmätyöprojekteille tyypillistä.

    3. arviointikierros

    Kolmannen ja viimeisen kierroksen tulokset ovat pääasiassa 2. kierroksen kaltaisia. 

    • Restricted Not available unless any of:
      • You are a(n) Teacher
      • You are a(n) Student
      • You are a(n) Advanced teacher
    • icon for activity Vertaisarviointi 1 (DL 24.2.) Assignment
    • icon for activity Vertaisarviointi 2 (DL 21.4.) Assignment
    • icon for activity Vertaisarviointi 3 (DL19.5.) Assignment

Course home

Course home

Previous section

◄Esityssessio 5- Esityksen "kenraaliharjoitus"
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading There are no upcoming events
Go to calendar...
  • SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 02.01.2017-19.05.2017
  • Sections
  • General
  • Kurssin ohjelma
  • Määräajat
  • Osaamistavoitteista
  • Suoritustavasta ja arvioinnin kohteista
  • Blogit
  • Työsuunnitelma ja tiimin vetäjän tehtävistä
  • Ansaintamallin kuvaaminen ja liiketoimintapotentiaalin arviointi
  • Proton arvioinnista
  • Käyttäjätestauksen raportointi eli mitä olemme oppineet protoilusta
  • Grand Finale
  • Loppuraportti
  • Esityssessio 1
  • Esityssessio 2
  • Esityssessio 3
  • Esityssessio 4
  • Esityssessio 5- Esityksen "kenraaliharjoitus"
  • Vertaisarviointi
  • Home

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia
    • Effects of the coronavirus on studies: questions and answers
    • Coronaviruset och studierna: frågor och svar
    • Corona help for teachers
  • Service Links
    • MyCourses
    • - Instructions for Teachers
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Instructions for Students
    • - Workspace for thesis supervision
    • WebOodi
    • Into portal for students
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Support for Studying
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎