FI Välipalautusten ohjeet
Välipalautuksissa pohdit opiskelutapojasi, omia tavoitteitasi ja kurssin antia. Välipalautuksilla on kolme tavoitetta:
- Jäsentää opittua
- Arvioida omaa oppimista
- Harjaantua kirjallisessa ilmaisussa

Miksi välipalautukset tehdään?
Toimivan opiskelutyylin ja -tavan löytäminen jo opintojen alussa on keskeistä opintojen hyvälle sujumiselle ja tehokkaalle oppimiselle. Välipalautuksia kirjoittaessasi opit analysoimaan omaa oppimistasi ja hahmottamaan oppimisprosessiasi. Tehokas oppiminen on suunniteltua ja tietoista: välipalautuksia kirjoittaessasi pohdit omaa opiskelijuuttasi, motivaatiotasi ja oppimistyylisi tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta yliopisto-opinnoissa.
Kirjoittaminen on keskeinen osa korkeakouluopintoja ja akateemista kulttuuria. Valipalautuksia laatiessasi harjaannut asiatyylisen, opitun jäsentämiseen keskittyvän tekstin kirjoittamisessa ja saat tekstistäsi myös palautetta.
Miten välipalautukset kirjoitetaan?
Välipalautusten tarkoitusta palvelee parhaiten vapaamuotoinen, pohdiskeleva raportti,
joka keskittyy niihin kysymyksiin, jotka sinulle ovat kulloinkin
keskeisimpiä. Palautuksen ei tarvitse olla pitkä: kirjoita kullekin palautukselle annetusta teemasta sen verran, kuin sinulla on asiaa. Pidä mielessä tehtävän tavoitteet ja kirjoita siitä, mitä uutta opit, mitkä asiat jäivät epäselviksi ja
millaisia ajatuksia muutoin heräsi liittyen kurssin opetustapahtumiin tai koko kurssin
aihepiireihin.
Tarkoitus ei ole luetteloida luennon tai tapaamisen aiheita tai läpikäytyjä asioita vaan keskittyä oman oppimisen, motivaation ja kehittymisen pohtimiseen ja analysointiin. Keskeistä on miettiä asioita ”miksi” ja ”miten” - kysymysten kautta, ei pelkästään ”mitä”-kysymyksellä. Kirjoittaessa on syytä pitää mielessä, että välipalautusten yksi tarkoitus on harjaantua kirjallisessa ilmaisussa ja asiatyylissä.
Välipalautuksia tehdään yhteensä 2.
Palaute
Korkeakoulun suunnittelijat lukevat kaikkien opiskelijoiden välipalutukset ja antavat niistä palautteen opiskelijalle noin kuukauden kuluessa kustakin palautuksesta. Arvioinnissa otetaan huomioon sisällön tehtävänannon mukaisuus sekä kieliasu ja asiatyylin hallinta.