Blogin viikkotehtävät
Blogin tarkoitus
Blogin pitäminen on tapa välittää tietoa ryhmän päätöksentekoprosessista ulkopuolisille tahoille. Samalla se toimii ryhmän sisäisenä resurssina ja tapana pitää kirjaa projektin etenemisestä. Blogissa tulisi kuvata mm. ryhmätapaamiset, mitä edistystä on tapahtunu edellisen blogikirjoituksen jälkeen ja mitkä ovat ryhmän seuraavat askeleet. Huomiota kannattaa kiinnittää myös blogin luettavuuteen, vaikka sillä ei ole suoraa vaikutusta arvosteluun. Kuvat ja kaaviot ovat helppo tapa elävöittää muuten kuivaa blogia. Viikosta 39 alkaen blogikirjoitusten tulisi sisältää vastaukset seuraavaan neljään kysymykseen:
Suunnittelu — Mikä oli ryhmän agenda viikolla?
Toteutus — Mitä projektin aspekteja ryhmä työsti tällä viikolla ja miten?
Tulokset — Mitä edistystä ja takaiskuja projektissa on tapahtunut edellisen blogikirjoituksen jälkeen?
Reflektio ja seuraavat askeleet — Mitä toimenpiteitä ryhmä ottaa/joutuu ottamaan viikolla opittujen asioiden seurauksena ja mitä ryhmä työstää seuraavaksi?
Blogin arvosteluohje on nähtävillä arvostelu ja arvosteluohjeet -osiossa. Ryhmä rakentaa blogin valitsemalleen alustalle, blogin tyyli on vapaamuotoinen mutta kuitenkin asiallinen. Aalto-yliopiston oma blogialusta soveltuu tarkoitukseen hyvin. Linkki Aalto-blogiin: https://blogs.aalto.fi/
Viikkotehtävien tarkoitus
Kullakin viikolla ryhmälle annetaan viikkotehtävä, johon vastataan blogissa. Viikkotehtävän tarkoitus on tukea projektin etenemistä ja ohjata ryhmän huomiota projektin aspekteihin, jotka muuten voisivat unohtua. Viikkotehtävien ei ole tarkoitus olla blogin ydin, vaan tukea ja täydentää varsinaista blogisisältöä.
Kunkin viikon blogikirjoituksen tekemiseen on aikaa maanantaista seuraavan viikon maanantaihin. Tämän jälkeen assistentit arvioivat kirjoituksen ja viikkotehtävän senhetkisessä tilassa. Lisäohjeita tai tarkennuksia viikon blogitehtävään ilmoitetaan ajoittain luennoilla ja workshopeissa. Näissä tapauksissa lisäohjeet löytyvät luentokalvot-sivulta.
Blogin viikkotehtävät:
viikko 37
- ei tehtävääviikko 38
- Lukekaa Ulrich & Eppinger 2. kappale tai tutustukaa tuotekehityksen prosessiin esim. Wikipediasta
- Kuvailkaa ryhmän ongelmaa lyhyesti
- Kuvailkaa lyhyesti projektin sidosryhmiä
- Luokaa blogiin erillinen sivu, jossa esitellään ryhmän jäsenet ja heidän motivaationsa projektiin
viikko 39
- Listatkaa ainakin kolme ryhmän käyttämää ideointityökalua (ideointityökaluja on listattu materiaalit ja resurssit -sivulla)
- Kuvailkaa ideointiprosessia ja siitä saatuja tuloksia
- Listatkaa ainakin kuusi ryhmän aiheen perusteella tuottamaa ideaa ja sijoittakaa ideat epävarmuushorisontti -diagrammiin linkki
viikko 40
- lukekaa U&E 3. kappale tai tutustukaa muuten tilaisuuksien tunnistamiseen
- suorittakaa tilaisuusturnaus (opportunity tournament) edellisellä viikolla tuotetuilla ideoilla ja kuvailkaa sen vaiheet blogiin linkki
- kehittäkää lupaavia tilaisuuksia:
“After screening opportunities, the team should invest modest levels of resources in developing a few of them. At a minimum, an opportunity passing the initial screen warrants an Internet search for existing solutions and an informal discussion with a few potential customers…
...the goal is to resolve the greatest uncertainty surrounding each one at the lowest cost in time and money. One way to structure this step is to list the major uncertainties regarding the success of each opportunity, the tasks you could take to resolve the uncertainties, and the approximate cost of each task. Then, perform the tasks that resolve the most uncertainty at the lowest cost.” U&E s.47
-Kun ryhmä on valinnut parhaan tilaisuutensa kirjoittakaa ryhmän mission statement ja lisätkää se projektisuunnitelmaan.
Viikko 41
- Postatkaa blogiin 6.10. luennolla tehdyt Lean Canvas lakanat, jos joku ryhmästä osallistui luennolle.
- Tiivistäkää kukin seuraavista yhdellä virkkeellä:
- Mitä ongelmaa ryhmä ratkaisee?
- Miten käyttäjä kokee ongelman?
- Arvolupaus
- Valmistakaa ensimmäinen testattava rautalankamalli ryhmän ratkaisusta. Mallin avulla tulee voida vahvistaa tai hylätä jotain ryhmän tekemiä oletuksia ja se toimii seuraavalla viikolla palautteen keräämisen työkaluna. "materiaali" voi olla esim. Legot, Adobe XD, Pahvimalli, 3D-tulostettu malli, Infografiikka, video, tms.
viikko 42
- Suorittakaa tiedonkeruuta potentiaalisia loppukäyttäjiä ja kartoittakaa reaktioita ideaanne kohtaan
- Käyttäkää jotakin käyttäjätestauksen luennolla esitellyistä tiedonkeruutekniikoista siten, että hyödynnätte edellisellä viikolla tuotettua rautalankamallia
• Haastattelu
• Havainnointi
• Kysely
• Testaus
• Menetelmäpaketit
• Luovat “viritelmät”
- Raportoikaa blogiin käyttäjätestauksen suunnitelma ja tulokset
Viikko 43
- Esitelkää rautalankamallinne ja käytäjätestauksen tulokset aiheen antajalle tai asiantuntevalle taholle ja kerätkää heiltä palautetta
- Reflektoikaa iteraation tuloksia ja raportoikaa onnistumiset ja epäonnistumiset blogiin
- Esitelkää iteraation tulokset assistentille. Tämä on hyvä tilaisuus tarkistaa miten hyvällä mallilla ryhmän ratkaisu on arvostelun kannalta.
- Suunnitelkaa toisen iteraation tavoitteet ja aikataulu
Viikko 44
- Asettakaa selkeät tavoitteet seuraavalle iteraatiolle ja kirjatkaa ne blogiin. Päättäkää aikooko ryhmä suorittaa yhden vai useamman iteraation ennen grand finalea.
- Alkakaa suunnittelemaan projektin taloudellista validaatiota käyttämällä luennoilla esiteltyä Business Model Canvasta. Tuottakaa BMC ja lisätkää se blogiin mahdollisine lisäselityksineen.
- Tehkää suuntaa-antavia arvioita projektille relevanteista luvuista, kuten käyttäjämääristä, liikevaihdosta, tarvittavasta alkupääomasta, jne. Tässä kannattaa hyödyntää suuruusluokka-arvioita ja mm. tuotantotalouden kursseilla esiteltyjä laskelmia.