Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia Effects of the coronavirus on studies: questions and answers Coronaviruset och studierna: frågor och svar Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision WebOodi Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 15.09.2017-01.12.2017

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. common cours...
  5. sci-c1000 - s...
  6. Sections
  7. blogin viikko...
Syllabus

Blogin viikkotehtävät

  • Blogin viikkotehtävät

    Blogin viikkotehtävät

    • Blogin tarkoitus

      Blogin pitäminen on tapa välittää tietoa ryhmän päätöksentekoprosessista ulkopuolisille tahoille. Samalla se toimii ryhmän sisäisenä resurssina ja tapana pitää kirjaa projektin etenemisestä. Blogissa tulisi kuvata mm. ryhmätapaamiset, mitä edistystä on tapahtunu edellisen blogikirjoituksen jälkeen ja mitkä ovat ryhmän seuraavat askeleet. Huomiota kannattaa kiinnittää myös blogin luettavuuteen, vaikka sillä ei ole suoraa vaikutusta arvosteluun. Kuvat ja kaaviot ovat helppo tapa elävöittää muuten kuivaa blogia. Viikosta 39 alkaen blogikirjoitusten tulisi sisältää vastaukset seuraavaan neljään kysymykseen:

      1. Suunnittelu — Mikä oli ryhmän agenda viikolla?

      2. Toteutus — Mitä projektin aspekteja ryhmä työsti tällä viikolla ja miten?

      3. Tulokset  — Mitä edistystä ja takaiskuja projektissa on tapahtunut edellisen blogikirjoituksen jälkeen?

      4. Reflektio ja seuraavat askeleet — Mitä toimenpiteitä ryhmä ottaa/joutuu ottamaan viikolla opittujen asioiden seurauksena ja mitä ryhmä työstää seuraavaksi?

      Blogin arvosteluohje on nähtävillä arvostelu ja arvosteluohjeet -osiossa. Ryhmä rakentaa blogin valitsemalleen alustalle, blogin tyyli on vapaamuotoinen mutta kuitenkin asiallinen. Aalto-yliopiston oma blogialusta soveltuu tarkoitukseen hyvin. Linkki Aalto-blogiin: https://blogs.aalto.fi/

      Viikkotehtävien tarkoitus

      Kullakin viikolla ryhmälle annetaan viikkotehtävä, johon vastataan blogissa. Viikkotehtävän tarkoitus on tukea projektin etenemistä ja ohjata ryhmän huomiota projektin aspekteihin, jotka muuten voisivat unohtua. Viikkotehtävien ei ole tarkoitus olla blogin ydin, vaan tukea ja täydentää varsinaista blogisisältöä.

      Kunkin viikon blogikirjoituksen tekemiseen on aikaa maanantaista seuraavan viikon maanantaihin. Tämän jälkeen assistentit arvioivat kirjoituksen ja viikkotehtävän senhetkisessä tilassa. Lisäohjeita tai tarkennuksia viikon blogitehtävään ilmoitetaan ajoittain luennoilla ja workshopeissa. Näissä tapauksissa lisäohjeet löytyvät luentokalvot-sivulta.

      Blogin viikkotehtävät:


      viikko 37
      - ei tehtävää

      viikko 38

      - Lukekaa Ulrich & Eppinger 2. kappale tai tutustukaa tuotekehityksen prosessiin esim. Wikipediasta

      - Kuvailkaa ryhmän ongelmaa lyhyesti

      - Kuvailkaa lyhyesti projektin sidosryhmiä

      - Luokaa blogiin erillinen sivu, jossa esitellään ryhmän jäsenet ja heidän motivaationsa projektiin

      viikko 39

      - Listatkaa ainakin kolme ryhmän käyttämää ideointityökalua (ideointityökaluja on listattu materiaalit ja resurssit -sivulla)

      - Kuvailkaa ideointiprosessia ja siitä saatuja tuloksia

      - Listatkaa ainakin kuusi ryhmän aiheen perusteella tuottamaa ideaa ja sijoittakaa ideat epävarmuushorisontti -diagrammiin linkki

      viikko 40

      - lukekaa U&E 3. kappale tai tutustukaa muuten tilaisuuksien tunnistamiseen

      - suorittakaa tilaisuusturnaus (opportunity tournament) edellisellä viikolla tuotetuilla ideoilla ja kuvailkaa sen vaiheet blogiin linkki

      - kehittäkää lupaavia tilaisuuksia:

      “After screening opportunities, the team should invest modest levels of resources in developing a few of them. At a minimum, an opportunity passing the initial screen warrants an Internet search for existing solutions and an informal discussion with a few potential customers…

      ...the goal is to resolve the greatest uncertainty surrounding each one at the lowest cost in time and money. One way to structure this step is to list the major uncertainties regarding the success of each opportunity, the tasks you could take to resolve the uncertainties, and the approximate cost of each task. Then, perform the tasks that resolve the most uncertainty at the lowest cost.” U&E s.47

      -Kun ryhmä on valinnut parhaan tilaisuutensa kirjoittakaa ryhmän mission statement ja lisätkää se projektisuunnitelmaan.

      Viikko 41

      - Postatkaa blogiin 6.10. luennolla tehdyt Lean Canvas lakanat, jos joku ryhmästä osallistui luennolle.

      - Tiivistäkää kukin seuraavista yhdellä virkkeellä:

        - Mitä ongelmaa ryhmä ratkaisee?

        - Miten käyttäjä kokee ongelman?

        - Arvolupaus

      - Valmistakaa ensimmäinen testattava rautalankamalli ryhmän ratkaisusta. Mallin avulla tulee voida vahvistaa tai hylätä jotain ryhmän tekemiä oletuksia ja se toimii seuraavalla viikolla palautteen keräämisen työkaluna. "materiaali" voi olla esim. Legot, Adobe XD, Pahvimalli, 3D-tulostettu malli, Infografiikka, video, tms.

      viikko 42

      - Suorittakaa tiedonkeruuta potentiaalisia loppukäyttäjiä ja kartoittakaa reaktioita ideaanne kohtaan

      - Käyttäkää jotakin käyttäjätestauksen luennolla esitellyistä tiedonkeruutekniikoista siten, että hyödynnätte edellisellä viikolla tuotettua rautalankamallia

       • Haastattelu

       • Havainnointi

       • Kysely

       • Testaus

       • Menetelmäpaketit

       • Luovat “viritelmät”

      - Raportoikaa blogiin käyttäjätestauksen suunnitelma ja tulokset

      Viikko 43

      - Esitelkää rautalankamallinne ja käytäjätestauksen tulokset aiheen antajalle tai asiantuntevalle taholle ja kerätkää heiltä palautetta

      - Reflektoikaa iteraation tuloksia ja raportoikaa onnistumiset ja epäonnistumiset blogiin

      - Esitelkää iteraation tulokset assistentille. Tämä on hyvä tilaisuus tarkistaa miten hyvällä mallilla ryhmän ratkaisu on arvostelun kannalta.

      - Suunnitelkaa toisen iteraation tavoitteet ja aikataulu

      Viikko 44

      - Asettakaa selkeät tavoitteet seuraavalle iteraatiolle ja kirjatkaa ne blogiin. Päättäkää aikooko ryhmä suorittaa yhden vai useamman iteraation ennen grand finalea.

      - Alkakaa suunnittelemaan projektin taloudellista validaatiota käyttämällä luennoilla esiteltyä Business Model Canvasta. Tuottakaa BMC ja lisätkää se blogiin mahdollisine lisäselityksineen. 

      - Tehkää suuntaa-antavia arvioita projektille relevanteista luvuista, kuten käyttäjämääristä, liikevaihdosta, tarvittavasta alkupääomasta, jne. Tässä kannattaa hyödyntää suuruusluokka-arvioita ja mm. tuotantotalouden kursseilla esiteltyjä laskelmia.







Previous section

◄Materiaalit ja resurssit

Next section

Esitykset►
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading There are no upcoming events
Go to calendar...
  • SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 15.09.2017-01.12.2017
  • Sections
  • Kurssin kotisivu
  • Kurssin kulku ja määräajat
  • Materiaalit ja resurssit
  • Blogin viikkotehtävät
  • Esitykset
  • Projektisuunnitelma
  • Ratkaisu
  • Prototyyppi
  • Toimivuuden validaatio
  • Grand Finale
  • Arvostelu ja arvosteluohjeet
  • Vertaisarviointi
  • Linkit blogeihin
  • Home

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia
    • Effects of the coronavirus on studies: questions and answers
    • Coronaviruset och studierna: frågor och svar
    • Corona help for teachers
  • Service Links
    • MyCourses
    • - Instructions for Teachers
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Instructions for Students
    • - Workspace for thesis supervision
    • WebOodi
    • Into portal for students
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Support for Studying
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎
Get the mobile app