Gå direkt till huvudinnehåll
MyCourses MyCourses
  • Högskolor
    Handelshögskolan (BIZ) Högskolan för elektroteknik (ELEC) Högskolan för ingenjörsvetenskaper (ENG) Högskolan för kemiteknik (CHEM) – Andra guider (CHEM) – Anvisning för literaturarbeten (CHEM) Högskolan för konst, design och arkitektur (ARTS) Högskolan för teknikvetenskaper (SCI) Andra studier Språkcentret Open University Biblioteket Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia Effects of the coronavirus on studies: questions and answers Coronaviruset och studierna: frågor och svar Corona help for teachers
  • Länkar till tjänster
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Data protection instructions for teachers - Anvisningar för studerande - Workspace for thesis supervision WebOodi Into studentportal Courses.aalto.fi Unverisitets bibliotek - Resourcesguides - Imagoa / Öppen vetenskap och användning av bilder IT-tjänster Campus - Byggnads öppettider Restaurants in Otaniemi AUS Aalto-universitetets studentkår Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Studiekompetens Stöd för studerande Starting Point of Wellbeing Om AllWell? -enkäten
  •   ‎(sv)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Du är för tillfället inloggad som gästanvändare (Logga in)

close

SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 15.09.2017-01.12.2017

  1. Framsida
  2. Kurser
  3. högskolan f?...
  4. common cours...
  5. sci-c1000 - s...
  6. Sektioner
  7. blogin viikko...
Kursens beskrivning

Blogin viikkotehtävät

  • Blogin viikkotehtävät

    Blogin viikkotehtävät

    • Blogin tarkoitus

      Blogin pitäminen on tapa välittää tietoa ryhmän päätöksentekoprosessista ulkopuolisille tahoille. Samalla se toimii ryhmän sisäisenä resurssina ja tapana pitää kirjaa projektin etenemisestä. Blogissa tulisi kuvata mm. ryhmätapaamiset, mitä edistystä on tapahtunu edellisen blogikirjoituksen jälkeen ja mitkä ovat ryhmän seuraavat askeleet. Huomiota kannattaa kiinnittää myös blogin luettavuuteen, vaikka sillä ei ole suoraa vaikutusta arvosteluun. Kuvat ja kaaviot ovat helppo tapa elävöittää muuten kuivaa blogia. Viikosta 39 alkaen blogikirjoitusten tulisi sisältää vastaukset seuraavaan neljään kysymykseen:

      1. Suunnittelu — Mikä oli ryhmän agenda viikolla?

      2. Toteutus — Mitä projektin aspekteja ryhmä työsti tällä viikolla ja miten?

      3. Tulokset  — Mitä edistystä ja takaiskuja projektissa on tapahtunut edellisen blogikirjoituksen jälkeen?

      4. Reflektio ja seuraavat askeleet — Mitä toimenpiteitä ryhmä ottaa/joutuu ottamaan viikolla opittujen asioiden seurauksena ja mitä ryhmä työstää seuraavaksi?

      Blogin arvosteluohje on nähtävillä arvostelu ja arvosteluohjeet -osiossa. Ryhmä rakentaa blogin valitsemalleen alustalle, blogin tyyli on vapaamuotoinen mutta kuitenkin asiallinen. Aalto-yliopiston oma blogialusta soveltuu tarkoitukseen hyvin. Linkki Aalto-blogiin: https://blogs.aalto.fi/

      Viikkotehtävien tarkoitus

      Kullakin viikolla ryhmälle annetaan viikkotehtävä, johon vastataan blogissa. Viikkotehtävän tarkoitus on tukea projektin etenemistä ja ohjata ryhmän huomiota projektin aspekteihin, jotka muuten voisivat unohtua. Viikkotehtävien ei ole tarkoitus olla blogin ydin, vaan tukea ja täydentää varsinaista blogisisältöä.

      Kunkin viikon blogikirjoituksen tekemiseen on aikaa maanantaista seuraavan viikon maanantaihin. Tämän jälkeen assistentit arvioivat kirjoituksen ja viikkotehtävän senhetkisessä tilassa. Lisäohjeita tai tarkennuksia viikon blogitehtävään ilmoitetaan ajoittain luennoilla ja workshopeissa. Näissä tapauksissa lisäohjeet löytyvät luentokalvot-sivulta.

      Blogin viikkotehtävät:


      viikko 37
      - ei tehtävää

      viikko 38

      - Lukekaa Ulrich & Eppinger 2. kappale tai tutustukaa tuotekehityksen prosessiin esim. Wikipediasta

      - Kuvailkaa ryhmän ongelmaa lyhyesti

      - Kuvailkaa lyhyesti projektin sidosryhmiä

      - Luokaa blogiin erillinen sivu, jossa esitellään ryhmän jäsenet ja heidän motivaationsa projektiin

      viikko 39

      - Listatkaa ainakin kolme ryhmän käyttämää ideointityökalua (ideointityökaluja on listattu materiaalit ja resurssit -sivulla)

      - Kuvailkaa ideointiprosessia ja siitä saatuja tuloksia

      - Listatkaa ainakin kuusi ryhmän aiheen perusteella tuottamaa ideaa ja sijoittakaa ideat epävarmuushorisontti -diagrammiin linkki

      viikko 40

      - lukekaa U&E 3. kappale tai tutustukaa muuten tilaisuuksien tunnistamiseen

      - suorittakaa tilaisuusturnaus (opportunity tournament) edellisellä viikolla tuotetuilla ideoilla ja kuvailkaa sen vaiheet blogiin linkki

      - kehittäkää lupaavia tilaisuuksia:

      “After screening opportunities, the team should invest modest levels of resources in developing a few of them. At a minimum, an opportunity passing the initial screen warrants an Internet search for existing solutions and an informal discussion with a few potential customers…

      ...the goal is to resolve the greatest uncertainty surrounding each one at the lowest cost in time and money. One way to structure this step is to list the major uncertainties regarding the success of each opportunity, the tasks you could take to resolve the uncertainties, and the approximate cost of each task. Then, perform the tasks that resolve the most uncertainty at the lowest cost.” U&E s.47

      -Kun ryhmä on valinnut parhaan tilaisuutensa kirjoittakaa ryhmän mission statement ja lisätkää se projektisuunnitelmaan.

      Viikko 41

      - Postatkaa blogiin 6.10. luennolla tehdyt Lean Canvas lakanat, jos joku ryhmästä osallistui luennolle.

      - Tiivistäkää kukin seuraavista yhdellä virkkeellä:

        - Mitä ongelmaa ryhmä ratkaisee?

        - Miten käyttäjä kokee ongelman?

        - Arvolupaus

      - Valmistakaa ensimmäinen testattava rautalankamalli ryhmän ratkaisusta. Mallin avulla tulee voida vahvistaa tai hylätä jotain ryhmän tekemiä oletuksia ja se toimii seuraavalla viikolla palautteen keräämisen työkaluna. "materiaali" voi olla esim. Legot, Adobe XD, Pahvimalli, 3D-tulostettu malli, Infografiikka, video, tms.

      viikko 42

      - Suorittakaa tiedonkeruuta potentiaalisia loppukäyttäjiä ja kartoittakaa reaktioita ideaanne kohtaan

      - Käyttäkää jotakin käyttäjätestauksen luennolla esitellyistä tiedonkeruutekniikoista siten, että hyödynnätte edellisellä viikolla tuotettua rautalankamallia

       • Haastattelu

       • Havainnointi

       • Kysely

       • Testaus

       • Menetelmäpaketit

       • Luovat “viritelmät”

      - Raportoikaa blogiin käyttäjätestauksen suunnitelma ja tulokset

      Viikko 43

      - Esitelkää rautalankamallinne ja käytäjätestauksen tulokset aiheen antajalle tai asiantuntevalle taholle ja kerätkää heiltä palautetta

      - Reflektoikaa iteraation tuloksia ja raportoikaa onnistumiset ja epäonnistumiset blogiin

      - Esitelkää iteraation tulokset assistentille. Tämä on hyvä tilaisuus tarkistaa miten hyvällä mallilla ryhmän ratkaisu on arvostelun kannalta.

      - Suunnitelkaa toisen iteraation tavoitteet ja aikataulu

      Viikko 44

      - Asettakaa selkeät tavoitteet seuraavalle iteraatiolle ja kirjatkaa ne blogiin. Päättäkää aikooko ryhmä suorittaa yhden vai useamman iteraation ennen grand finalea.

      - Alkakaa suunnittelemaan projektin taloudellista validaatiota käyttämällä luennoilla esiteltyä Business Model Canvasta. Tuottakaa BMC ja lisätkää se blogiin mahdollisine lisäselityksineen. 

      - Tehkää suuntaa-antavia arvioita projektille relevanteista luvuista, kuten käyttäjämääristä, liikevaihdosta, tarvittavasta alkupääomasta, jne. Tässä kannattaa hyödyntää suuruusluokka-arvioita ja mm. tuotantotalouden kursseilla esiteltyjä laskelmia.







Föregående sektion

◄Materiaalit ja resurssit

Nästa sektion

Esitykset►
Hoppa över Kommande händelser
Kommande händelser
Laddar Det finns inga framtida händelser
Gå till Kalender
  • SCI-C1000 - SCI-projektikurssi, 15.09.2017-01.12.2017
  • Sektioner
  • Kurssin kotisivu
  • Kurssin kulku ja määräajat
  • Materiaalit ja resurssit
  • Blogin viikkotehtävät
  • Esitykset
  • Projektisuunnitelma
  • Ratkaisu
  • Prototyyppi
  • Toimivuuden validaatio
  • Grand Finale
  • Arvostelu ja arvosteluohjeet
  • Vertaisarviointi
  • Linkit blogeihin
  • Framsida

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten

Du är för tillfället inloggad som gästanvändare (Logga in)
  • Högskolor
    • Handelshögskolan (BIZ)
    • Högskolan för elektroteknik (ELEC)
    • Högskolan för ingenjörsvetenskaper (ENG)
    • Högskolan för kemiteknik (CHEM)
    • – Andra guider (CHEM)
    • – Anvisning för literaturarbeten (CHEM)
    • Högskolan för konst, design och arkitektur (ARTS)
    • Högskolan för teknikvetenskaper (SCI)
    • Andra studier
    • Språkcentret
    • Open University
    • Biblioteket
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia
    • Effects of the coronavirus on studies: questions and answers
    • Coronaviruset och studierna: frågor och svar
    • Corona help for teachers
  • Länkar till tjänster
    • MyCourses
    • - Instructions for Teachers
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Data protection instructions for teachers
    • - Anvisningar för studerande
    • - Workspace for thesis supervision
    • WebOodi
    • Into studentportal
    • Courses.aalto.fi
    • Unverisitets bibliotek
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Öppen vetenskap och användning av bilder
    • IT-tjänster
    • Campus
    • - Byggnads öppettider
    • Restaurants in Otaniemi
    • AUS Aalto-universitetets studentkår
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Studiekompetens
    • Stöd för studerande
    • Starting Point of Wellbeing
    • Om AllWell? -enkäten
  •   ‎(sv)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎