Prototyyppi
Prototyyppi on ryhmän ratkaisun konkreettinen komponentti ja toimii käyttäjätestauksen ja toiminnallisuuden demonstraation työkaluna. Prototyypin luonne riippuu ryhmän ratkaisun kategoriasta ja aihekohtaisista tekijöistä, mutta nyrkkisääntönä voi käyttää kysymystä: voiko prototyypin avulla sanoa toimisiko ryhmän ratkaisu käytännössä? Esimerkkejä erilaisista ideoista ja niihin soveltuvista prototyypeistä voi katsoa täältä.
Aalto-yliopiston kampuksella on useita palveluita ja tiloja, joita ryhmä voi hyödyntää työstäessään prototyyppiään:
- Oppimiskeskuksen fablab-tilat, sekä videotuotantohuone.
- Otaniemen kauppakeskuksesta löytyvä A:Space, josta löytyy 3d-tulostin ja muita työkaluja.
- Aallon it-tilojen tietokoneilla on asennettuna erinäisiä sisällöntuottamiseen soveltuvia ohjelmia (Adobe CS6, AutoCAD, Autodesk Maya, jne.)
- Jämeräntaival 6 kellarissa sijaitseva askartelupaja sisältää kattavan kokoelman teknisen työn välineitä ja sen käyttö on ilmaista AYY:n jäsenille.
Kullakin ryhmällä on projektiinsa käytettävissä 100e budjetti projektiin liittyviin pieniin kuluihin. Kulujen korvaaminen toimii lähettämällä kuitti ostoksista ja kirjallinen selitys vastuuopettajalle, joka reimbursoi ryhmää ostoksista jos kulu katsotaan projektin kannalta perustelluksi.
Loppupalautuksessa prototyyppin osuus sisältää seuraavat komponentit:
1. prototyypin ominaisuuksien kuvaus
2. ryhmän tuottamat demoversiot ratkaisusta (käyttöliittymädemo, verkkosivut, simulaatio, 3d-tulostettu demolaite, graafiset esitykset ratkaisusta, tms.)
3. kuva- tai videomateriaali prototyypin käytöstä