Markkinoinnin perusteet
Markkinoinnin perusteet tarjoaa yleiskuvan markkinoinnista ja sen peruskäsitteistä. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen, tuntee markkinoinnin termistön kurssisisällön osalta sekä osaa soveltaa oppimaansa. Keskeisiin teemoihin kuuluvat strategisen markkinoinnin rooli liiketoiminnan keskeisenä prosessina, markkinointiympäristö ja sen analysointi sekä markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus kuluttajaliiketoiminnassa.
Tästä työtilasta löydät kurssiin liittyvät käytännönasiat, tärkeät tiedotteet sekä keskustelualueet. Viikkokohtaisten alasivujen alta löytyvät videoluennot sekä muu luentokokonaisuuksiin liittyvä materiaali sekä luentoaiheisiin liittyvät viikottaiset tehtävät.
Tutustu huolellisesti ao. opinto-ohjelmaan, ja mikäli jokin asia jää epäselväksi, hyödynnä keskustelualuetta!
Opinto-opas: Markkinoinnin perusteet
Kurssin toimintatapa ja työmäärä
Kurssi on tarkoitettu verkossa suoritettavaksi itseopiskelukurssiksi. Suorittaminen perustuu viikoittain palautettavaan tehtävään, joka koostuu monivalinta- ja muista kysymyksistä (ks. alla) ja perustuu kullekin viikolle osoitettuun materiaaliin.
Kurssin työmäärä 6 opintopistettä, vastaa n. 160 tuntia työtä. Työ jakautuu seuraavasti:
Videoluennot
n. 6 tuntia
Viikkotehtävät
16 tuntia Kurssikirjallisuuden lukeminen, viikkotehtäviin ja tenttiin valmistautuminen
135 tuntia
Kuulustelu
3 tuntia
Yhteensä
160t (6 op)
Opiskeluun varatut 135 tuntia suositellaan käytettävän seuraavasti:
- Viikkotehtävään valmistautuminen n. 10 tuntia/viikko (n. 80 tuntia)
- Lopputenttiin valmistautuminen n. 54 tuntia
Varaa siis itsellesi tarpeeksi aikaa opiskeluun kurssin aikana!
Yhteydenpito
Yhteydenpito kurssin vetäjään tapahtuu pääsääntöisesti keskustelualuuen kautta; mikäli joku asia jää epäselväksi tai sinulla on kommentti, käytä siis keskusteupalstaa. Vetäjään saa toki yhteyden myös sähköpostitse (juho-petteri.huhtala@aalto.fi), mutta tämä väylä ei ole tarkoitettu yleisluontoisiin kurssia tai sen sisältöä koskevien asioiden hoitamiseen.
Arvostelu
Kurssin loppuarvosana: 0-5
Tehtävät muodostavat 60% ja lopputentti 40% kurssin loppuarvosanasta.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
Pisteitä saatavilla yhteensä 100:
- 60 pistettä viikkotehtävistä (7,5 pistettä / tehtävä)
- 40 pistettä lopputentistä
Pisteet muodostavat arvosanan seuraavasti:
Pisteet Arvosana Alle 50 pistettä Hylätty 50-59 pistettä 1 60-69 pistettä 2 70-79 pistettä 3 80-89 pistettä 4 90-100 pistettä 5 Harjoitustöistä on saatava hyväksytty arvosana ennen tenttiin osallistumista. Hyväksytty arvosana edellyttää vähintään 50% täysistä pisteistä, eli 30/60 pistettä.
Samoin lopputentin läpäiseminen edellyttää vähintään 50% täysistä pisteistä, eli 20/40 pistettä.
Viikkotehtävät
Yleistä
Kurssilla tehdään viikoittain sähköisesti viikkotehtävä. Jokaisesta viikkotehtävästä on saatavissa max. 7,5 pistettä.
Viikkotehtävä on tehtävissä aina ko. viikon aikana (deadline sunnuntaina klo 23.59), ja perustuu kullekin viikolle määriteltyihin kurssikirjan kappaleisiin, videoluentoon ja mahdolliseen videoituun vierailijaluentoon.
Kysymykset
Kukin viikkotehtävä sisältää 20-40 kysymystä.
Kaikki kysymykset ovat jotain seuraavista neljästä tyyppistä:
1. Monivalintakysymykset, joissa valitaan yksi vastausvaihtoehto
- Suurin osa kysymyksistä on monivalintatehtäviä, joissa on neljä vastausvaihtoehtoa; yksi vaihtoehto on oikein ja kolme muuta vääriä. Oikeasta vastauksesta saa täydet pisteet, väärästä vaihtoehdosta ei tule pisteitä.
- Osassa kysymyksiä on yksi täysin oikea vaihtoehto, useita osittain oikeita vaihtoehtoja, ja yksi selkeästi väärä vaihtoehto. Tällaisissa kysymyksissä osittain oikeista vastauksista saa osan täysistä pisteistä ja väärästä vaihtoehdosta menettää pisteitä.
2. Yhdistämiskysymykset, joissa yhdistetään termistöä ja määritelmiä
- Näissä kysymyksissä vastaus valitaan pudostusmenusta
- Täydet pisteet kysymyksestä vaatii että kaikki termit yhdistetään oikein
3. Oikein/väärin -kysymykset, joissa otetaan kantaa siihen onko esitetty väittämä totta vai ei
4. Numeeriset kysymykset, i.e. laskut, joiden oikea vastaus syötetään numeroina.
Tutustu materiaaliin huolellisesti ennen tehtävän aloittamista, sillä viikkotehtävän
- voi tehdä vain kerran (ts. yksi yritys) ja
- kun tehtävän suorittamisen aloittaa, siihen on aikaa 60 minuuttia (pl. viikko 2-3, jolloin aikaa 90 minuuttia).
Viikkotehtäviä ei voi uusia.
Lopputentti
Tentti perustuu kaikkeen kurssimateriaaliin (kurssikirja, videoluennot sekä mahdolliset videoidut vierailjaluennot), ja se voi sisältää esim. termistökysymyksiä, monivalintakysymyksiä, laskuja, soveltavia harjoituksia, avoimia kysymyksiä ja esseitä.
Avoimen yliopiston tenttikäytännöt löytyvät osoitteesta: http://avoin.aalto.fi/fi/studies/exams/biz/
Kurssikirja
Kurssin kirja: Philip Kotler, Kevin Lane Keller, Marketing Management (2015), 15th Global edition ISBN 978-1-292-09262-1
Huom. Kirja saatavilla myös verkkokirjana Aalto-yliopiston kirjastosta (lukemiseen tarvitaan Aalto-käyttäjätunnukset) sekä osoitteesta https://www.dawsonera.com/abstract/9781292092713
Kirja on välttämätön kurssin suorittamiseksi.