DOM-C1063 - (L01) Koe: Kieli, 27.02.2019-05.04.2019
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 05.04.2019 Etsi kursseja: DOM-C1063
Osion kuvaus
-
Koe: Kieli, 9 op
Opetusaika tiistaista perjantaihin 9.15–12.00, vaihtuvat luokat
Opettajat: Arja Karhumaa, Hanna Hakala +vierailijat
Työkuorma::
9 op merkitsee 243 h opiskelijan työtä, josta
54 h kontaktiopetusta +
189 h itsenäistä työskentelyä, josta laskennallisesti
54 h omaksumista, valmistautumista ja kertaamista
75 h annettujen tehtävien tekemistä
60 h lukemista ja kirjoittamista
= n. 22,5 h omatoimista työtuntia viikossa
Kurssiin on integroitu englannin kirjallisen ilmaisun kurssi (3 op), joten osa lukemisen ja kirjoittamisen osuudesta nivoutuu sen kanssa yhteen.
Kurssin pääteemat
Typografia kulttuurisena ilmiönä
Erilaiset kirjoitusjärjestelmät
Typografian välineet, teknologiat ja konventiot
Kirjainmuotoilun alkeet
Pääprojekti, viikko 1-6
Kirjoitusjärjestelmät
Osa 1 – Esitelmä parityönä annetusta kirjoitusjärjestelmästä, valmis 7.3.
Osa 2 – Juliste+esite omana projektina, valmis kurssin päätteeksi
Pienemmät tehtävät
Viikko 1: Nopea taitto x 2: luettava vs. epäluettava
Viikko 2: Kyrilliset logoversiot
Viikko 3–4: Kirjainmuotoilua
Viikko-ohjelma
Viikko 1: Kieli, kirjoitus ja typografia
Viikko 2: Typografia ja kulttuuri(t)
Viikko 3: Kirjainmuoto ja väline
Viikko 4: Kirjainmuotoilusta
Viikko 5: Projektien läpikäyntiä
Viikko 6: Projektien viimeistely ja läpikäynti
-
Eri kirjoitusjärjestelmistä:
http://www.worldswritingsystems.org/
The world’s writing systems: This web site presents one glyph for each of the world’s writing systems.
Scriptsource: dynamic, collaborative reference to the writing systems of the world, with detailed information on scripts, characters, languages
Omniglot – online encyclopedia of writing systems & languages
https://vimeo.com/istype
Istanbul Typography Conference – esityksissä erilaisista kirjoitusjärjestelmistähttps://www.khtt.net/
Center for Arabic typographyCaspar Lam + Yujune Park: The future of chinese type design
Typegeist: verkkojulkaisun ensimmäinen numero typografian ’desentralisoinnista’
Kirjainmuotoilusta ja fonteista
https://www.questia.com/read/1098792/first-principles-of-typography
https://designopendata.wordpress.com/portfolio/
Avoimen datan sivusto, kirjoja ja tekstejä graafisesta suunnittelusta
http://typequality.com/
Typequality – A platform for discovering and sharing typefaces designed by women -
Pikatehtävä, valmis perjantaina 1.3.
Muotoile annetusta tekstistä (alla) kaksi erilaista taittoversiota A4-kokoiselle aukeamalle (eli A3-arkille). Tuo taitot valmiiksi tulostettuna perjantain tunnille.
Toisen taiton tulee olla mahdollisimman luettava. Toisen tulee olla epäluettava.
Käytä vain mustaa, ei värejä. Käytä vain valmiita kirjaintyyppejä, ei käsinkirjoitusta.Molempien taittojen täytyy sisältää kaikki annettu teksti, mutta ei tekstin ulkopuolisia elementtejä.
Taitettava teksti:
The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde
Lataa teksti täältä word-tiedostonaIltapäiväksi on varattu omaa työskentelyä varten mac-luokka A034.
Tuo taitot perjantaina valmiiksi tulostettuna 1:1 koossa, jotta pääsemme keskustelemaan niistä. Keskustelua ohjaavana teemana klassisen, modernin ja postmodernin vaiheet ja tunnusmerkit typografiassa. Puhutaan luettavuudesta ja lukukelpoisuudesta, epäluettavuudesta ja lukukelvottomuudesta, sekä tarkan typografian ominaisuuksista.
-
1. Valitkaa asia muotojen lähtökohdaksi. Se voi olla mikä vain: fyysinen esine, fiktiivisen hahmon kävelytyyli, teknologinen järjestelmä, teoreettinen konstruktio, tms.Kaikki asiat luovat muotoja jollakin tavalla, ja voivat siten olla kirjainmuotoilun välineitä. Pyrkikää löytämään asialle ominainen käyttäytyminen, joka luo mielenkiintoisia muotoja ilman inhimillistä sekaannusta. Ollaan tuuliajolla ja annetaan asioiden mennä omalla painollaan, kosken kohista ja tyhmän tohista. Korkeintaan heitetään bensaa liekkeihin.2. Valitkaa prosessi, jolla väline tuottaa kirjaimiksi sopivia jälkiä. Prosessia voi ajatella koreografiana: Perinteinen kalligrafia on kynän koreografiaa, jossa käsi ohjaa. Mikä ohjaa teidän asiaa? Voiko valitsemanne esineen liikeratoja rajoittaa muokkaamalla ympäristöä? Löytyykö kaaoksesta jotakin, mistä voisi tulla osa kirjainta?Kun suunnittelette koreografiaa, pitäkää mielessä että aakkostoa voidaan ajatella sarjana toistuvia muotoja: Esimerkiksi sama pitkä suora viiva toistuu kirjaimissa b, d, h, k, l. Samaa pyöreää muotoa voi käyttää kirjaimissa b, d, g, o, p, q. Sama kaari voi toistua kirjaimissa a, h, m, n. Vinoja viivoja toistuu kirjaimissa k, v, w, x, y, z. Kaikki keinot saavuttaa muotoja ovat sallittuja, paitsi suora piirtäminen.3. Tehkää vähintään kolme kirjainta. Lopputulos voi olla valokuva/mustepiirros/konseptiluonnos. Ensi kerralla katsomme niitä ja mietimme millä tavalla niistä tehdään digitaalinen fontti.
-
Saat parisi kanssa perehdyttäväksi yhden kirjoitusjärjestelmän. Tehtävänne on esitellä se 10 minuutissa muille.
1. osa: Esitelmä parityönä
Deadline: torstaina 7.3.
Esitysaika 10 min, keskustelu 5 min
Esitystiedostot ladataan MyCoursesiin 7.3. viimeistään klo 9.00
Kiinnitä huomiota erityisesti kirjoittamisen välineisiin (erityisesti kirjoituskulmaan)
Mikä on kirjoitusjärjestelmän ja kulttuurin suhde?
Kirjoitusjärjestelmän historiaan liittyvät merkittävät henkilöt ja tapahtumat (painotekniikan keskinnöt, uudistukset tms.)2. osa: Juliste yksilötyönä
Julisteessa esittelet kohdallesi osunutta kirjoitusjärjestelmää haluamallasi tavalla.
Deadline: tiedostot lähetetään tiistaina 2.4. klo 9.00 (saattaa muuttua) PrintLabiin: jarkko.sopanen@aalto.fi tai viedään suoraan Jarkolle muistikortilla (korkearesoluutio-PDF-tiedosto, RGB)
Julisteen koko: 60 x 90 cm, muista ylimenovara ’bleed’ (ID: File > Document setup > Bleed > 3-5 mm)Ota kirjoitusjärjestelmään jokin itseäsi kiinnostava näkökulma, esim. harrastus (arabialainen kirjoitusjärjestelmä ja ratsastusharrastus, korealainen kirjoitusjärjestelmä ja postimerkkeily tms.) tai yhteiskunnallinen ilmiö (esim. kiinalainen rapkulttuuri).
◦ Kuva: valokuva, kuvituskuva, typografinen elementti
◦ Kuvat samoja kuin esitteessä tai jotain muita, mutta saman tyylisiä
◦ Jos otat kuvia netistä, tarkista resoluutio (käytetty koko, 300 dpi, RGB)
◦ Teksti: esitteen teksti soveltuvin osin (ei koko tekstiä vaan osia siitä)
◦ Mahdollisesti slogan tai sanonta jolla ’myyt’ valitsemaasi ilmiötä3. osa: Esite yksilötyönä
Esitettä varten kirjoitat ja taitat tekstin, joka esittelee kohdallesi osunutta kirjoitusjärjestelmää tarkemmin. Julisteen ja esitteen tulisi olla visuaalisesti yhdenmukaiset. Tekstin pituus on 800–1000 sanaa, kieli: suomi, ruotsi tai englanti. Voit käyttää esitelmän aineistoa kirjoittaessasi esitteen tekstiä. Sekä teksti että esitteen ja julisteen muotoilu arvioidaan.
Deadline: tiedostot lähetetään tiistaina 2.4. klo 9.00 osoitteeseen: eila.hietanen@aalto.fi tai viedään suoraan Eilalle muistikortilla (korkearesoluutio-PDF-tiedosto, RGB)
• Esitteen koko: kaksipuoleinen A3, muista ylimenovara "bleed" (ID: File > Document setup > Bleed > 3-5 mm)
◦ Ota kirjoitusjärjestelmään jokin itseäsi kiinnostava näkökulma, esim. harrastus (arabialainen kirjoitusjärjestelmä ja ratsastusharrastus, korealainen kirjoitusjärjestelmä ja postimerkkeily tms.) tai yhteiskunnallinen ilmiö (esim. kiinalainen rapkulttuuri).
◦ Kuva: valokuva, kuvituskuva, typografinen elementti
◦ Jos otat kuvia netistä, tarkista resoluutio (käytetty koko, 300 dpi, RGB)
V Ä L I T S E K K A U K S E T
• Käymme läpi esitteen taittoa ja julisteen sommittelua sekä tarvittaessa tekstin sisältöä
◦ 20.3. alustava idea esitteestä ja julisteesta (lyijykynäluonnos tai vastaava)
◦ 27.3. välikatsaus InDesignissa (julisteen ja esitteen taitto koneella jo käynnissä) -
Typografian konventioista
Robert Bringhurst: The elements of typographic style (kirja)
Ellen Lupton: Thinking with type https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/thinkingwithtype_ellenlupton.pdf
Jost Hochuli: Detail in typography. Letters, letterspacing, words, wordspacing, lines, linespacing, columns (kirja)
Markus Itkonen: Typografian käsikirja (kirja)
Markus Itkonen: Kirjaintyypit ja tyyli (kirja)
Yleistä
Anthony Froshaug: On typography
https://hyphenpress.co.uk/journal/article/on_typography
Anthony Froshaug: Typography is a grid
https://hyphenpress.co.uk/journal/article/typography_is_a_grid
Zuzana Licko: Discovery by design
https://www.emigre.com/Essays/Magazine/DiscoverybyDesign
Katherine McCoy: Typographic Discourse https://designopendata.wordpress.com/portfolio/typography-as-discourse-1988-katherine-mccoy-david-frej/
Ellen Lupton: Typographic Man, teoksessa Graphic Design in Production
https://designobserver.com/feature/the-making-of-typographic-man/39205
The emotional life of typefaces. An interview with Jungmyng Lee
Jarrett Fuller: The myth of neutrality (wardesta ja läpinäkyvyydestä)
http://jarrettfuller.com/projects/neutrality
Eric Carter: Do you want typography or do you want the truth?
https://walkerart.org/magazine/erik-carter-op-ed-do-you-want-typography-or-do-you-want-the-truth
Moderni
Jan Tschichold: New Typography https://thecharnelhouse.org/wp-content/uploads/2016/11/jan-tschichold-the-new-typography-1928.pdf
The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde
Robin Kinross: Modern Typography
https://monoskop.org/images/b/ba/Kinross_Robin_Modern_Typography_pp_1-34.pdf
Wolfgang Weingart: How one makes Swiss typography https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/wolfgang-weingart-how-can-one-make-swiss-typography.pdf
Rob Giampietro: The typographic modern
https://www.linedandunlined.com/archive/the-typographic-modern
’Postmoderni’
Ellen Lupton: The academy of deconstructed design
http://www.eyemagazine.com/feature/article/the-academy-of-deconstructed-design
Eric Carter: Do you want typography or do you want the truth?
https://walkerart.org/magazine/erik-carter-op-ed-do-you-want-typography-or-do-you-want-the-truth
Fonttien identiteeteistä
Sarah Hyndman: Why fonts matter (kirja)
Simon Garfield: Just my type (kirja)
Papyrus
https://stanifesto.com/papyrus-and-the-sociology-of-typography/
Why you hate comic sans https://designopendata.wordpress.com/portfolio/why-you-hate-comic-sans-2011-david-kadavy/
https://designforhackers.com/blog/comic-sans-hate/
Rob Giampietro: The new black face: Neuland and Lithos as stereotypography
https://www.linedandunlined.com/archive/new-black-face
Paul Shaw: Stereo types
https://www.printmag.com/article/stereo_types/
-
R E A D I N G :
Lue sivut 13–33 kirjasta Thinking with Type (Ellen Lupton, 2004) (linkin takana pdf koko kirjasta)
Viikko 1 Kieli, kirjoitus ja typografia
Keskiviikko 27.2. Luokka U359a + elokuva luokassa E005 (Väre)
Opettaja: Arja + Hanna
9.15 Intro: Kurssin aikataulu ja tehtävät
Päätehtävä: Typografia kielissä ja kulttuur(e)issa, tehtävänanto
10.30 Elokuva: Graphic Means
Pikatehtävä perjantaiksi:
Muotoile annetusta tekstistä kaksi erilaista taittoversiota A4-kokoiselle aukeamalle (eli A3-arkille). Tuo taitot valmiiksi tulostettuna perjantain tunnille.
Toisen taiton tulee olla mahdollisimman luettava. Toisen tulee olla epäluettava.
Käytä vain mustaa, ei värejä. Käytä vain valmiita kirjaintyyppejä, ei käsinkirjoitusta.Molempien taittojen täytyy sisältää kaikki annettu teksti, mutta ei tekstin ulkopuolisia elementtejä.
Taitettava teksti:
The Crystal Goblet, or Printing Should Be Invisible by Beatrice Warde
Lataa teksti täältä word-tiedostonaIltapäiväksi on varattu työskentelyä varten mac-luokka A034.
Torstai 28.1. Luokka U359a
Opettaja: Arja
9.15 Keskustelu elokuvasta
9.45 Luento: Kieli, kirjoitus, teknologia ja typografia
Lue huomiseksi: annetut lyhyet katkelmat kirjasta The Politics of Design (pdf)
Iltapäiväksi on varattu työskentelyä varten mac-luokka A034.
Perjantai 1.3. Luokka U359a
Opettaja: Arja
Käydään läpi tekstitaittoja. Tuo taitot valmiiksi tulostettuna 1:1 koossa. Keskustelua ohjaavana teemana klassisen, modernin ja postmodernin vaiheet ja tunnusmerkit typografiassa. Puhutaan luettavuudesta ja lukukelpoisuudesta, epäluettavuudesta ja lukukelvottomuudesta, sekä tarkan typografian ominaisuuksista.
Design in a nutshell: Modern and postmodern
https://www.youtube.com/watch?time_continue=121&v=vDCEtnXlA4Y
E N S I V I I K O K S I :
Esitelmä parityönä, esitellään torstaina.
-
R E A D I N G :
Annetut katkelmat kirjasta The Politics of Design (pdf)
Keskiviikko 6.3. Luokka U359a
Opettaja: Hanna
Esitelmät parityönä, esitysaika 10 min, keskustelu 5 min
Esitystiedostot ladataan mycoursesiin viimeistään 9.00 samana aamuna- Kirjoittamisen välineet
- Kirjoituksen ja kulttuurin/yhteiskunnan suhde
- Merkittävät henkilöt ja tapahtumat
Torstai 7.3. Luokka U359a
Opettaja: Hanna
Kyrillisen kirjoituksen historiasta, nykypäivästä
Tehtävä: Kyrilliset versiot kolmesta länsimaisesta logosta käsin
Perjantai 8.3. Luokka U359a
Opettaja: Markus Itkonen
1900-luvun kirjaintyypit ja typografian kontekstit
E N S I V I I K O K S I :
Kyrillinen logotehtävä loppuun
Edistä omaa projektiasi itsenäisesti.
-
R E A D I N G :
Ellen Lupton: The making of Typographic Man
Keskiviikko 13.3. Luokka U359a
Opettaja: Hanna
Kirjainmuodoista: Kirjainten rakenne, kontrastin perusteet, välineen ja kirjoituskulman vaikutus kirjaimen muotoon ja tekstin rytmiin
Torstai 14.3. Mac-luokka Väre F001
Opettaja: Hanna
Glyphs-ohjelman esittely 1/2
Perjantai 15.3. Luokka U359a
Vieraileva opettaja: Niklas Ekholm
Työpaja: inspiraatioita kirjainmuodoille
E N S I V I I K O K S I :
Edistä omaa projektiasi itsenäisesti. Välitsekkaus Hannan kanssa keskiviikkona.
Luonnostele torstaiksi kirjaimia: a, n, e, k, o, d, p
-
R E A D I N G :
The emotional life of typefaces. An interview with Jungmyng Lee
Keskiviikko 20.3. Luokka U359a
Opettaja: Hanna
Projektien läpikäynti: Esittele alustava idea esitteestä sekä julisteesta (vähintään lyijykynäluonnos tai vastaava)
Torstai 21.3. Mac-luokka Väre F001
Opettaja: Hanna
Glyphs-ohjelman esittely 2/2
Tsekkaa perjantaiksi: http://www.very-able-fonts.com/
Ehkä myös https://v-fonts.com/
Perjantai 22.3. Vieraileva opettaja: Niklas Ekholm
Keskustelua tehdyistä kirjainluonnoksista
Variable fonts, kirjainten muuntuvuus
E N S I V I I K O K S I :
Edistä omaa projektiasi itsenäisesti.
-
R E A D I N G :
Rob Giampietro: The new black face: Neuland and Lithos as stereotypography
Sahar Afshar: Through the typographic looking glass: Reflections on the concept of ’decentralizing’ type
Keskiviikko 27.3. Luokka U359a Opettaja: Arja ja Hanna
Projektien läpikäynti: Välikatsaus InDesignissa (julisteen ja esitteen taitto koneella jo käynnissä)
Torstai 28.4. Mac-luokka Väre F001 Opettaja: Hanna
Työskentelyä
Perjantai 29.3. Mac-luokka kanditalo A034 Opettaja: Arja
Työskentelyä
E N S I V I I K O K S I :
Tee projektisi valmiiksi.
Juliste ja esite valmis ja tiedosto toimitettu Printlabiin keskiviikkona 3.4. klo 9.00 mennessä. -
Keskiviikko 3.4. Mac-luokka kanditalo A034
Juliste ja esite valmis ja tiedosto toimitettu Printlabiin keskiviikkona 3.4. klo 9.00 mennessä.Lataa esitteesi TÄHÄN KANSIOON. Nimeä tiedosto etunimi_sukunimi_puhelinnumero.pdf
Lataa julisteesi TÄHÄN KANSIOON. Nimeä tiedosto etunimi_sukunimi_puhelinnumero.pdf
Torstai 4.4. Luokka U359a
Opettaja: Hanna
Perjantai 5.4. Luokka U359a
Opettaja: Arja ja Hanna
Loppukeskustelu