Topic outline

  • Kurssi koostuu luennoista, kahdesta caseharjoituksesta sekä kahdesta yksilöllisestä harjoitustehtävästä.

    Luentoihin osallistuminen on suositeltua, ei pakollista. Casetehtäviin osallistuminen on sen sijaan pakollista, jos opiskelija haluaa palauttaa caseen liittyvän kirjallisen tehtävän. Harjoitustehtävät ovat yksilöllisiä kirjallisia tehtäviä: kurssin sisällöistä saa ja on jopa suotavaa keskustella toisten opiskelijoiden kanssa, mutta jokaisen on palautettava oma, henkilökohtainen tekstinsä.

    Kurssin casetehtävien rakenne on seuraavanlainen. Opiskelijan on tutustuttava casetekstiin ennen caseharjoitusta. Tekstit ovat saatavilla kurssin kotisivulla. Casetilaisuudessa casen tapausesimerkkiä käsitellään pienissä ryhmissä ja ryhmät valmistelevat esitykset analyyseistaan ja ratkaisuehdotuksistaan. Pienryhmien tuloksista keskustellaan ja niistä tehdään synteesiä. Varsinainen arvosteltava caseanalyysi (2-3 sivun mittainen teksti) kirjoitetaan yksilötyönä casetilaisuuden jälkeen, palautus on viikon kuluessa casetilaisuudesta.

    Kurssin kirjallisuusessee on laajahko, 12-18 sivun mittainen teksti, jossa opiskelija osoittaa tutustuneensa kattavasti kurssikirjallisuuteen. Esseellä opiskelija osoittaa tuntevansa organisaation kehittämisen teoreettisen perustan, tunnistavansa erilaiset kehittämisen toimintakontekstit ja osaa hyödyntää kehittämistietämystä. Kirjallisuusesseen pedagogisena tavoitteena on, että opiskelija jäsentää ns. henkilökohtaista kehittämisen työkalupakkiaan: miten hän lähestyisi erilaisia organisaation kehittämisen tehtäviä hänelle tutuissa organisaatioympäristöissä.

    Muutosanalyysi on soveltava analyysi opiskelijan valitsemasta organisatorisesta muutosprosessista. Opiskelijan tehtävä on valita häntä itseään kiinnostava muutosprosessi, kerätä riittävästi sitä käsittelevää aineistoa ja analysoida se kurssin oppien avulla. Analysoitava muutosprosessi voi olla joko sellainen, josta opiskelijalla on omakohtaista kokemusta (itse kehittäjänä tahi kehitettävänä) tai sellainen, joka tulee opiskelijalle tutuksi muuten, esim. muita ihmisiä haastatellen, siitä laadittuun dokumentaatioon ja/tai media-aineistoon pohjautuen. Muutosanalyysi on noin 6-12 sivun mittainen dokumentti, joka on kirjoitettu tieteellisen asiatekstin periaatteita noudattaen. Muutosanalyysin pedagogisena tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan muutosprosesseja analyyttisesti ja soveltamaan kehittämisen teorioita ja käytänteitä organisatoristen muutosten arvioinnissa.

    Kurssin harjoitustehtävistä annetaan yksityiskohtaisemmat toteutusohjeet kurssin käynnistyessä.

    Kurssi arvostellaan seuraavia painotuksia käyttäen.

    Caseharjoitukset muodostavat kukin 15 % kurssin kokonaissuorituksesta, yhteensä siis 30 % kurssin kokonaisarvostelusta. Kirjallisuusessee muodostaa 40 % kurssin kokonaissuorituksesta ja muutosanalyysi 30 % kurssin kokonaissuorituksesta. Kurssin hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään puolet kurssin kokonaispisteistä.