Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    Koronavirus - tietoa opiskelijalle Coronavirus - information for students Coronavirus - information för studerande Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia Effects of the coronavirus on studies: questions and answers Coronaviruset och studierna: frågor och svar Corona help for teachers
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision WebOodi Into portal for students Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

ELEC-A0110 - Johdatus opiskeluun Sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa, 17.09.2019-17.04.2020

  1. Home
  2. Courses
  3. school of ele...
  4. common cours...
  5. elec-a0110 - ...
  6. Sections
  7. tuumasta toim...
Syllabus

Tuumasta toimeen - ajanhallinnan ABC

  • Tuumasta toimeen - ajanhallinnan ABC

    Tuumasta toimeen - ajanhallinnan ABC

    Miksi ajanhallintaa?

    Ajanhallinnan ja kalenterin käytön opettelu voi kuulostaa tylsältä ja puuduttavalta, ja monesti se laitetaan samaan sarjaan oman arjen budjetin teon kanssa. Miksi käyttää aikaa sellaisen opetteluun? Kuulostaako tutulta: "Osaanhan minä suunnitella, mutta ongelmani on aikaansaaminen!", "Suunnittelen kyllä, mutta aika ei riitä kaikkeen mitä pitäisi tehdä!" Tässä osiossa pureudutaankin ajanhallinnan avulla noihin kahteen yleiseen ongelmaan: liikaa tekemistä tai vaikeuksia saada aikaan.

    Ajanhallinta ei ole vain velvollisuuksien hoitoa, vaan sen kautta sinulle tulee näkyväksi se, mihin aikasi oikeasti menee ja miksi. Taustalla on tärkeä, ehkäpä ihmisyyden tärkein kysymys: mihin aikasi käytät tällä pallolla kun elämä on rajallista? Kalenteri kertoo paljon siitä, mihin aikasi todellisuudessa menee. Vastaako kalenterin sisältö sitä, mitä arvostat ja mikä on sinulle tärkeää? Viekö se kohti jotain sinulle merkityksellistä? Jos ei, minkä pitäisi muuttua?

    Tämän osion aikana

    • tarkastelet omaa ajankäyttöäsi osana itsesi johtamisen taitoja
    • opettelt ajankäytön suunnittelua ja aikataulussa pysymistä
    • opit uusia taitoja ja kertaat jo osaamaasi

    Pelkästään ajanhallinnasta lukeminen ilman tekoja on sama kuin pänttäisit ravinto-opasta muuttamatta mitään ruokavaliossasi tai juttelisit personal trainerin kanssa säännöllisesti koskaan menemättä varsinaisesti toteuttamaan saamiasi ohjeita salille!

    Miten osio suoritetaan?

    Tehtävä alkaa II periodin alkaessa. Saat sähköpostiisi maanantaina 21.10. ohjeet ennakkotehtävän tekemisestä, samaan aikaan tehtävät julkaistaan tällä sivulla. Luennolla tiistaina 29.10. saat tarkemmat ohjeet seurantajaksolle. Jakson ajan saat ohjeet seuraavista tehtävistä viikoittain sähköpostiisi. Jakso kestää yhteensä kuusi viikkoa, jonka aikana tällä sivulla näkyy kulloinkin ajankohtaiset tehtävät ja ohjeet.

    Jakson päätyttyä maanantaina 9.12. tällä sivulla avataan kaikki tehtävät näkyviin, joten niihin voi palata myöhemminkin.

    • Reflektio seurantajakson jälkeen

      Neljä viikkoa on kulunut ja on aika tarkastella tuloksia. Ota esiin ensimmäisen viikon tavoitteet ja tehtävät sekä tekemäsi viikkoaikataulut ja niiden arvioinnit.

      Katso vielä viimeinen video ja tee sen jälkeen alla oleva reflektiotehtävä.


    • icon for activity Ajankäytön reflektiotehtävä (DL 9.12. klo 18) Assignment

      Neljä viikkoa on kulunut ja on aika tarkastella tuloksia.

      1. Ota esiin ensimmäisellä viikolla asettamasi tavoitteet ja tehtävät sekä tekemäsi viikkoaikataulut ja niistä kirjoittamasi arvioinnit.

      2. Kirjoita lyhyesti (noin 1-1,5 sivua) ja vapaamuotoisesti reflektoiden seuraavista asioista:

        • Miten suunnittelit ja aikataulutit opintojasi ennen tähän itseopiskelumateriaaliin tutustumista? Mikä aiemmassa tavassasi toimi ja mikä ei, ja millainen "aikatauluttaja" olit ennen kurssia?
        • Mitä opit tai huomasit toiminnastasi viikkojen edetessä, kun suunnittelit aikatauluja ja toteutit niitä? Olivatko suunnitelmasi realistisia ja toimivia, vai oliko suunnitelmia vaikea ja haastavaa toteuttaa? Kuinka selvisit mahdollisista haasteista ja mitä suunnittelussa tai toiminnassasi tulisi ehkä muuttaa?
        • Mieti syitä, miksi aikoisit jatkaa aikatauluttamista myös jatkossa, vaikka aina ei viitsisi. Mitä etuja aikatauluttamisesta on sinun arkeesi ja opintoihisi?
        • Onko sinulla toimivia vinkkejä ja tapoja opintojen suunnitteluun ja aikatauluttamiseen, joita ei tässä materiaalipaketissa tullut esiin? Ne voivat olla tapoja, joita olet käyttänyt aiemmin tai joihin törmäsit jossain muualla tämän kurssin aikana

      3. Palauta reflektio PDF-muotoisena 9.12. klo 18 mennessä.

      Palautuksia lukevat ja palautetta antavat opintoneuvojat sekä Tuula ja Piia.
    • Tuumasta toimeen rästitehtävä

       1.       Tutustu materiaaliin:

      • "Getting things done / Kerralla valmista", David Allen 2008, Bazar (saatavana mm. Sähkötekniikan korkeakoulun kirjastosta)
      • Tuumasta toimeen - materiaalit MyCoursesissa
      • Vähintään yksi vapaavalintainen ajankäyttöä tai oman tekemisen hallintaa ja suunnittelua parantava menetelmä, esim. Bullet journal


      2.       Tee oma kokeilu vähintään kahden viikon ajan

      • Voit suunnitella kokeilun vapaasti materiaalin perusteella, mutta sen tulee liittyä ajanhallinnan ja oman tekemisen suunnittelun parantamiseen. Huomaathan aloittaa kahden viikon kokeilun siten, että ehdit laatia ja palauttaa esseen määräaikaan mennessä.


      3.       Laadi essee aiheesta ”Tuumasta toimeen oman ajanhallintani parantamiseksi”

      Huomaa, että pelkkä oma pohdinta ei riitä vaan materiaaliin tutustuminen, oma kokeilu ja reflektointi on hyväksytyn suorituksen ehto. Esseessä on

      • pohdittava oman nykyisen ajankäytön ja tekemisen suunnittelusi hyviä ja huonoja puolia
      • tuotava esiin GTD-menetelmän keskeiset ideat ja ajatukset ja kuvattava GTD-menetelmä
      • kuvattava vapaavalintainen menetelmä
      • kuvattava oma kokeilusi: sen tavoitteet, toteutus ja onnistuminen
      • pohdittava menetelmien soveltuvuutta omaan opiskeluusi ja mitä aiot niistä soveltaa jatkossa
      Esseessä ei tarvitse käyttää viitteitä, mutta osoita selvästi mikä on omaa ajatteluasi ja mikä lähdemateriaalista poimittua. Sijoita loppuun lähdeluettelo.

      Palauta essee sähköpostitse Piialle (piia.ylitalo@aalto.fi) viimeistään perjantaina 31.1.2020.

    • Neljä seurantaviikkoa (45-48): Hyvin aikataulutettu, puoliksi tehty


      "Failing to plan is planning to fail. Plan Each Day, Each Week, Each Semester. You can always change your plan, but only once you have one!"

      Randy Pausch, Time Management, 2007

      Edelisessä tehtävässä pääsit lajittelemaan omia tehtäviäsi tärkeysjärjestykseen (ABC-malli). Seuraavat neljä viikkoa suunnittelet omaa ajankäyttöäsi ja tarkastelet suunnitelmien toteutumista. Materiaalissa sisältää käytännöllisiä vinkkejä ajankäyttöön ja sen suunnittelemiseen. Tutustu ensin teoriaan ja lähde sitten tekemään ensimmäisen viikon suunnitelmaa!

    • icon for activity Teoriataustaa ja käytännön vinkkejä suunnitteluun Book
    • icon for activity Viikkosuunnitelman tekeminen -ohjeet Page
    • icon for activity Pohdittavaa ja ohjeita aikataulun arvioimiseen Book
    • 1. viikon (45) suunnitelman laatiminen

      Tee suunnitelma viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun suunnnitelma on valmis.

    • 1. viikon suunnitelman arviointi ja 2. viikon (46) suunnitelman laatiminen

      Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.

    • 2. viikon suunnitelman arviointi ja 3. viikon (47) suunnitelman laatiminen

      Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.

    • 3. viikon suunnitelman arviointi ja 4. viikon (48) suunnitelman laatiminen

      Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Tee suunnitelma seuraavalle viikolle ohjeen mukaan. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt sekä arvion, että uuden suunnitelman.

    • 4. viikon suunnitelman arviointi

      Arvioi ohjeen mukaan edellisen viikon suunnitelmaasi. Kuittaa tehtävä tehdyksi, kun olet tehnyt arvion.


    • Ensimmäinen viikko (44):  Tavoitteista tehtäviä

      "Being successful doesn’t make you manage your time well. Managing your time well makes you successful!"

      Randy Pausch, Time Management, 2007

      Katso introna tähän osioon seuraava video (2 min):



      Ensimmäisen viikon tehtävän ohjeet ja palautuslaatikko on alla:

    • icon for activity Ajankäytön suunnitelma -tehtävän ohjeet Book

      Ohjeet löydät tästä linkistä. Tarvitset kynän ja post-it-lappuja (tai revittävää suttupaperia)!

    • icon for activity Viikon 1 palautus: tehtävälista ensi viikolle (DL 1.11. klo 18) Assignment
    • Ennakkotehtävä ennen luentoa 29.10.2019.

      Katso tämä 6 minuutin video ennen luentoa ja merkitse tehdyksi katsomisen jälkeen.



Previous section

◄Valinnaiset tehtävät

Next section

Suunnittele opintosi►
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading There are no upcoming events
Go to calendar...
  • ELEC-A0110 - Johdatus opiskeluun Sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa, 17.09.2019-17.04.2020
  • Sections
  • ELEC-A0110 Johdatus opiskeluun sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa
  • Valinnaiset tehtävät
  • Tuumasta toimeen - ajanhallinnan ABC
  • Suunnittele opintosi
  • Materiaalit
  • Home

Aalto logo

Tuki / Support
  • MyCourses help
  • mycourses(at)aalto.fi
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • CORONAVIRUS INFO
    • Koronavirus - tietoa opiskelijalle
    • Coronavirus - information for students
    • Coronavirus - information för studerande
    • Koronaviruksen vaikutus opiskeluun: kysymyksiä ja vastauksia
    • Effects of the coronavirus on studies: questions and answers
    • Coronaviruset och studierna: frågor och svar
    • Corona help for teachers
  • Service Links
    • MyCourses
    • - Instructions for Teachers
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Instructions for Students
    • - Workspace for thesis supervision
    • WebOodi
    • Into portal for students
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Support for Studying
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎