Osion kuvaus


  • Opettajan yhteystiedot

    Kurssin tiedot

    Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT

    S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi

    Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan

     

    Kurssin asema: KTM-tutkinto,

    Syventävät opinnot

    Luentosali: U119 Deloitte, rakennuksen U-siipi, 1 krs. U-siipeen löytää parhaiten tulemalla sisään M-ulko-ovesta. 
    Huom! 25.10. ja 20.11. luentosalina Y228a, Y-siivessä. 

    Kurssin opetuskieli: suomi
    Kurssin kotisivu: MyCourses

     

     

    1. OSAAMISTAVOITTEET

    Luentojen, kirjallisuuden ja harjoitusten kautta kurssi pyrkii kattamaan tärkeät brändin voiman johtamiseen liittyvät aiheet. Kurssin päätteeksi opiskelijoiden odotetaan:

    • omaavan selkeän käsityksen brändiin liittyvistä avainkäsitteistä, strategioista ja analyyttisistä työkaluista

    • tilanteen mukaan soveltavan tietoa, jolla on mahdollista synnyttää aito vuorovaikutus kuluttajan kanssa, vahvistaa kuluttajan brändisuhdetta sekä vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen

    • tunnistavan brändäykseen liittyvät erityiset haasteet monimutkaisissa toimintaympäristöissä ja myös globaaleilla markkinoilla

    • omaavan "henkilökohtaisen näkemyksen” bränditeorioista ja malleista kuten myös kyvyn kriittisesti arvioida niiden sovellettavuutta ja hyötyä liikkeenjohdon ongelmissa

    2. SISÄLTÖ

    Kurssin teemat: Brändit ja brändijohtaminen, brändin rakentaminen ja positiointi, brändistrategiat ja niiden suunnittelu, brändien hyödyntäminen liiketoiminnassa (ml. yhteisbrändäys ja brändin laajennus), yritysbrändäys, brändipääoman ja brändin arvon mittaaminen ja johtaminen.  Teemojen käsittelyn myötä kurssi tarjoaa opiskelijoille näkökulman brändijohtamiseen kansainvälisellä ja globaalilla tasolla.

    Kurssin painopistealueita ovat brändien rooli ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnan tuloksenteossa, brändistrategioiden suunnittelu ja toteutus, brändipääoman johtaminen ja mittaaminen myös valuuttamääräisenä arvona.


    3. TEHTÄVÄT

    Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset (4)

    Ryhmätyö (1)

    4. KIRJALLISUUS

    Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003. Pakollinen.

    Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. Erityisesti kirjoista
    - Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen ja
    - Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term. 

    Kirjallisuudesta löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa kurssin materiaalit -sivustolta.  


    5. AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET

    vko

    Luennot, aiheet ja luentosalit

    Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen 

    Tehtävät (palautus)

    9

    11.10. (pe)  17.00-19.30
    Johdanto kurssiin
    Mitä brändi on ja merkitsee - johdolle ja asiakkaille. 

    12.10. (la) 10.00 – 15.00
    Brändipääoma ja brändin arvo. Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen ulottuvuudet. 


    11

    25.10. (pe) 17.00-19.30
    Brändi-identiteetti: strategisen johtajan keskeinen työväline - rakentaa kykyä ylläpitää mielenkiintoa ja johdonmukaisuutta. 


    26.10. (la) 10.00 – 15.00
    Brändi-identiteetin tuominen käytäntöön ja positiointi. 
    Ph 1: Kulttuurinen brändinrakennus

    Ph 1: Kulttuurinen brändin rakennus 
    Pal. 24.10. to, klo 20
    Purku: 26.10. la

    14

    8.11. (pe) 17.00-19.30
    Brändi-arkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.    


    9.11. (la) 10.00-15.00
    Porfoliostrategian ja arkkitehtuurin teema jatkuu. Brändin laajennus ja brändiyhteistyö keinoina vaikuttaa assosiaatioihin ja tulokseen. 
    Ph 2: Yritysbrän
    din ja työnantajabrändin rakentaminen

    Ph 2: Yritysbrändin ja työnantajbrändin rakentaminen 
    Pal. 7.11. to klo 20 
    Purku: 9.11. pe


    15

    20.11. (ke) 17.00-19.30
    Brändielementit ja sekundaariset assosiaatiot rakentamassa brändipääomaa. 


    Ph 3: Kuluttajien rooli brändin rakentajina
    Pal.  19.11. ma, klo 20
    Purku: 29.11. pe

    17

    29.11. (pe) 17.00-19.00 
    Brändi brändisuhteen osapuolena ja brändin inhimillistäminen

    Ph 3: Kuluttajien rooli brändin rakentajina 
                                       

    30.11. (la) 10.00-15.00

    Brändäys premiumiin- ja luksukseen.
    R
    yhmätyön purkukeskustelu: Gucci 
    ... Kertausta ja kurssipalautteen kerääminen.
    Ph 4: Brändi johtoryhmän työkaluksi
      

    Ph 4: Brändi johtoryhmän /johtamisen työvälineeksi 
    Pal. 28.11. to klo 20
    Purku 30.11. la

    Ryhmätyö: Pal. 21.11. to klo 20
    Purku:  30.11. la


    Kuulustelut



    12.12.19. 16.00-19.00 
    14.1.20,16.00–19.00 (uusinta)
    25.2.20, 16.00-19.00   (uusinta)




    6.  TYÖMÄÄRÄ



    Osallistuminen luennoille 

    35 h

    Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset

    25 h

    Ryhmätyö

     

    20 h

     

    Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu

    76 + 4 h

    Yhteensä

    160t (6 op)

     

    7. KURSSIARVIOINTI

    Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p

    Luennot

     

    Ryhmätyö (20 %) Gucci Positive Luxury

    max. 10 p
    9 p + purkukeskustelu 1 p

    Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)

     

    max. 14 p
    4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)

    Kurssipalaute: Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä) 


    1 p 

    Kuulustelu (50 %)

     

    max. 25 p

    Arvosteluastekko:

    -19,9 p    -   hyl

    20-25,9    -   1

    26-31,9    -   2

    32-37,9    -   3

    38-43,9    -   4

    44-50       -   5



    8. EETTISET SÄÄNNÖT

    Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:

    https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443



    9. MUITA ASIOITA 

    • Korvaavuudet: Korvaa aiemman kurssin 23E53000 Brands in Strategic Marketing