Topic outline

  • Katso ohjevideo Numeerinen kysymys -tehtävätyypistä (englanniksi)

     

    Numeerinen kysymys (Numerical) on kysymystyyppi tilanteeseen, jossa systeemiin kovakoodataan tehtävässä käytetyt lukuarvot ja tehtävän oikea ratkaisu, ja jolloin tehtävän lukuarvo(t) ja oikea ratkaisu ovat täsmälleen samoja kaikille opiskelijoille. Tässä suhteessa tehtävä on siis perinteinen laskuharjoitustehtävä, jossa kaikilla on sama tehtävä ja samat lukuarvot. 

    Opettajan kannalta tehtävän toteutus on suoraviivainen. Tehtävämäärittelyn lisäksi tarvitaan tehtävän oikea numeerinen ratkaisu, joka on saatu kynällä ja paperilla, tietokoneella tai jollain muulla keinoin. Tehtävämäärittely voi sisältää tekstin lisäksi kuvia, liitetiedostoja, linkkejä tai jopa ääni- ja kuvatiedostoja. Latex-koodaus onnistuu helposti: \( f(x)=x^2+2x+1 \).

    Oikean ratkaisun määrittely

    Tehtävän oikean ratkaisun lisäksi tehtävälle tulee määritellä virheraja (Error), jonka sisällä olevat vastaukset tulkitaan oikeiksi, jotka ovat kaikki yhtä oikeita. Virheraja on numeerisessa kysymyksessä aina absoluutista yksikköä. Tehtävässä käytetty virheraja tulee selkeästi kertoa opiskelijoille tehtävänannossa, ellei se muuten ole täysin selvä. Oikean vastauksen ja virherajan lisäksi tehtävälle määritellään pisteosuus tehtävän maksimipisteistä (Default Mark), jonka opiskelija saa vastatessaan tehtävään oikein. Yhden oikean ratkaisun tapauksessa tämä on luonnollista asettaa sataan prosenttiin.

    Useampi oikea ratkaisu

    Joskus voi olla tarpeen määritellä tehtävälle useampia oikeita ratkaisuja. Yksinkertainen esimerkki on vaikkapa tehtävä, jossa pitää määritellä toisen asteen yhtälön juuri, jolloin ratkaisuja voi olla kaksi kappaletta. Useamman oikean ratkaisun tapauksessa on periaatteessa mahdollista arvottaa ratkaisuja eri tavoin määrittelemällä eri ratkaisuille erilaiset osuudet maksimipisteistä, mutta tällainen tulee selkeästi informoida opiskelijoille.

    Useammalla ratkaisulla on myös mahdollista toteuttaa “tarkkuuspisteytystä”, jos vaikka opiskelijalle halutaan antaa jotain osapisteitä epätarkasta vastauksesta. Tällainen onnistuu esimerkiksi määrittelemällä useampi oikea ratkaisu seuraavasti

    • 100 % pisteistä mikäli vastaus virherajan  ±0.1 sisällä oikeasta
    • 66.67 % pisteistä mikäli vastaus virherajan  ±0.2 sisällä oikeasta
    • 33.33 % pisteistä mikäli vastaus virherajan  ±0.3 sisällä oikeasta


    Systeemi antaa tällöin pisteitä parhaan mahdollisen pisteytyksen mukaan

    Palaute/Feedback

    Oikean vastauksen määrittelyssä on mahdollista syöttää palaute, jonka opiskelija saa antaessaan oikean vastauksen kun tämä palaute on Quizzin review-asetuksissa asetettu näkymään (Specific Feedback on). Tämä palaute annetaan siis ainoastaan jos opiskelija on antanut oikean vastauksen kohdalla. Tehtävän malliratkaisua ei useinkaan ole mielekästä antaa tätä kautta vaan General Feedback syötteen kautta, joka annetaan kaikille opiskelijoille vastauksesta riippumatta, mikäli se on Quizzin review-asetuksissa sallittu (General Feedback on). 

    Useampi yrityskerta

    Tehtävälle on mahdollista antaa useampi yrityskerta yhden tehtäväpalautuksen (Attempt) sisällä. Tämä onnistuu antamalla vinkkejä tai muita syötteitä tehtävänannon kohtaan Multiple Tries, jossa myös määritellään lisäyrityksistä saatavat pisteet. Lisäyrityskerrat tehtävän sisällä riippuvat siis vinkkisyötteiden (Hint) määrästä: jos vinkkejä on yksi, niin opiskelija saa väärän vastauksen jälkeen vain yhden lisävastauskerran, ja jos vinkkejä on kaksi, niin yrityksiä on kaikkiaan maksimissaan kolme. Tyypillinen toteutus näissä on sallia maksimissaan kolme yrityskertaa vähenevin pistein 100 %, 66.67 % ja 33 %. Vinkit voivat olla joko konkreettisia hyviä arvauksia opiskelijan tekemistä virheistä tai ainoastaan sisällön kannalta epärelevantteja 'Koita vielä uudelleen' -ilmoituksia, mutta jotka tekniikan kannalta ovat tärkeitä (lisäkerrat määräytyvät syötteiden lukumäärän perusteella).

    Viimeisin päivitys 1.4.2020 (PE)