Topic outline

  • Vko

    Tehtävä

    Määräaika / ajankohta

    Tehtävän kuvaus

    Viikkotehtäväpisteet / muu arviointi

    1

    Viikkotehtävät: aloitusluento

    Ma 1.3. klo 10.15-12.00

    Kurssin aloitusluento: Johdanto kiertotalouteen ja kurssin viitekehyksen kurssikäytänteiden sekä kurssin suoritusvaatimusten esittely. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/65362807720

    1

     

    Viikkotehtävät: itseopiskelu

    Määräaika to 4.3. klo 13.15

    Itseopiskelumateriaalit ja tehtävät, MyCourses

     

    Viikkotehtävät: kontaktiopetus

    to 4.3. klo 13.15-15.00

    Pienryhmätyöskentely viikon teemaan liittyen sekä Kysymyksiä ja vastauksia -tuokio kurssiesseeseen liittyen.
    Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/64674673128

    1

     

    Viikkotehtävät: oppimispäiväkirja

    Määräaika su 7.3. klo 21.00

    Viikon 1 teemaa syventävä 400-700 sanaa pitkä oppimispäiväkirja

    0-2

    2

    Viikkotehtävät: itseopiskelu

    Määräaika to 11.3. klo 13.15

    Itseopiskelumateriaalit ja tehtävät, MyCourses

    1

     

    Viikkotehtävät: kontaktiopetus

    to 11.3. klo 13.15-15.00

    Pienryhmätyöskentely viikon teemaan liittyen. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/64674673128

    1

     

    Esseetyöpaja: esseesuunnitelma

    Määräaika to 11.3. klo 21.00

    800-1200 sanaa pitkän esseesuunnitelman palautus

    Esseesuunnitelma + kommentit 10 % kurssin kokonaisarvosanasta

     

    Viikkotehtävät: oppimispäiväkirja

    Määräaika su 14.3. klo 21.00

    Viikon 2 teemaa syventävä 400-700 sanaa pitkä oppimispäiväkirja

    0-2

     

    Esseetyöpaja: kommentointi

    Määräaika ti 16.3. klo 21.00

    Kahden opiskelijan esseesuunnitelmien kommentointi

    Esseesuunnitelma + kommentit 10 % kurssin kokonaisarvosanasta

    3

    Viikkotehtävät: itseopiskelu

    Määräaika to 18.3. klo 13.15

    Itseopiskelumateriaalit ja tehtävät, MyCourses

    1

     

    Viikkotehtävät: kontaktiopetus

    to 18.3. klo 13.15-15.00

    Pienryhmätyöskentely viikon teemaan liittyen. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/64674673128

    1

     

    Määräaika

    Määräaika su 21.3. klo 21.00

    Viikon 3 teemaa syventävä 400-700 sanaa pitkä oppimispäiväkirja

    0-2

    4

    Viikkotehtävät: itseopiskelu

    Määräaika to 25.3. klo 13.15

    Itseopiskelumateriaalit ja tehtävät, MyCourses

    1

     

    Kontaktiopetus

    to 25.3. klo 13.15-15.00

    Pienryhmätyöskentely viikon teemaan liittyen. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/64674673128

    1

     

    Viikkotehtävät: oppimispäiväkirja

    Määräaika su 28.3. klo 21.00

    Viikon 4 teemaa syventävä 400-700 sanaa pitkä oppimispäiväkirja

    0-2

    5

    Viikkotehtävät: itseopiskelu

    HUOM! Poikkeava määräaika ti 30.3. klo 13.15

    Itseopiskelumateriaalit ja tehtävät, MyCourses

    1

     

    Kontaktiopetus

    HUOM! Poikkeava ajankohta ti 30.3. klo 13.15-15.00

    Pienryhmätyöskentely viikon teemaan liittyen. Zoom-linkki: https://aalto.zoom.us/j/64674673128

    1

     

    Viikkotehtävät: oppimispäiväkirja

    Määräaika su 4.4. klo 21.00

    Viikon 5 teemaa syventävä 400-700 sanaa pitkä oppimispäiväkirja

    0-2

    6

    Essee

    Määräaika pe 16.4. klo 21.00

    Kurssiesseen palautus

    Essee 50 % kurssin kokonaisarvosanasta



    Viikkotehtävät (40 % kurssin kokonaisarvosanasta)

    Kurssin suorittaminen perustuu viikoittaiseen työskentelyyn viikkotehtävien parissa
    . Viikkotehtäviin sisältyvät: 

    • itseopiskelumateriaalit (opetusvideot, artikkelit, kurssipodcast, avoimet kysymykset, kommentit keskustelupalstalle jne.)
    • viikoittainen kontaktiopetus Zoomissa
    • viikoittaisen teeman ja oppimisprosessin reflektointi oppimispäiväkirjassa

    Sekä itseopiskelumateriaalien suorittaminen että kontaktiopetukseen osallistuminen tukee hyvän oppimispäiväkirjan rakentamista ja mielekästä oppimiskokemusta. Zoomin kontaktiopetukseen on kuitenkin sallittua osallistua myös suorittamatta itseopiskelumateriaaleja ja toisaalta oppimispäiväkirjan voi palauttaa suorittamatta itseopiskelumateriaaleja ja/tai ilman kontaktiopetukseen osallistumista. 

    Kunkin viikon itseopiskelumateriaalien suorittamisesta saa 1 pisteen. Samoin Zoomin kontaktiopetukseen osallistumisesta saa 1 pisteen. Viikoittainen oppimispäiväkirja arvostellaan asteikolla 0 (hylätty), 1 (hyväksytty), 2 (kiittäen hyväksytty). Itseopiskelumateriaalit on suoritettava ja oppimispäiväkirja palautettava määräaikoihin mennessä tai niitä ei arvostella. Ensimmäisen viikon itseopiskelumateriaalien suorittamiseen kuuluu osallistuminen kurssin aloitusluennolle ma 1.3. klo 10.15-12.00 Zoomissa.

    Viikkotehtävät-osion kokonaisarvosana määräytyy seuraavan taulukon mukaisesti (maksimipistemäärä 20):

    Pisteet yhteensä

    Arvosana

    < 8 tai alle 3 oppimispäiväkirjaa palautettu hyväksytysti määräaikaan mennessä

    Hylätty

    8

    1

    10

    2

    12

    3

    15

    4

    18

    5

     

    Kunkin viikon oppimispäiväkirja koostuu 400-700 sanaa pitkästä kolumnityyppisestä teksteistä, jossa opiskelija reflektoi opintoviikon aihepiiriä.

    Hyvä oppimispäiväkirja ei ainoastaan listaa viikon aikana opittuja asioita asioita, vaan sisältää syvällisempää havainnointia ja pohdintaa aiheeseen liittyen sekä reflektointia omasta oppimisprosessista.  Seuraavista linkeistä löydät esimerkkejä hyvin kirjoitetuista oppimispäiväkirjoista. HUOM! Alla olevat oppimispäiväkirjat on kirjoitettu aiemmin, kun kurssin suoritustapa oli erilainen, mutta niistä voi silti ottaa mallia hyvän kirjoitustyylin osalta.

    Oppimispäiväkirja_esimerkki1

    Oppimispäiväkirja_esimerkki2

    Viitatessasi oppimispäiväkirjassasi muihin lähteisiin, noudata Harvardin järjestelmää tai muuta viittausjärjstelmää ja laadi myös asiallinen lähdeluettelo tekstisi perään. Ohjeita viittauskäytäntöihin:

    https://libguides.aalto.fi/c.php?g=410672&p=2798012

    Oppimispäiväkirjojen arvosteluasteikko:

    Arvosana 2 (kiittäen hyväksytty)

    Oppimispäiväkirjasta näkyy luovuus ja aiheen syvällinen reflektointi. Kirjoittaja tunnistaa mitä uutta on oppinut ja miten tämän voi yhdistää aikaisemmin opittuun. Oppimispäiväkirjassa on tartuttu oivaltavasti viikon teeman ydinkohtaan tai -kohtiin. Tekstin perustana on selvästi käytetty ennakkomateriaaleja ja kontaktiopetuksen keskusteluja, jotka ovat toimineet oman oppimisprosessin lähtökohtana. Oppimispäiväkirjaan sisältyy laadukasta havainnointia ja omaa oppimisprosessia on syvennetty myös kontaktiopetuksen jälkeen. Oppimispäiväkirjassa käy selvästi ilmi, onko teksti kirjoittajan omia ajatuksia vai ulkopuolisesta lähteestä. Rakenne on selkeä. Tekstin ulkoasu on siisti, helppolukuinen ja kielellisesti moitteeton. Viittaustekniikka on kirjoittajalla hallussa.          

    Arvosana 1 (hyväksytty)

    Viikon oppeja on toistettu pinnallisemmin ja pohdinta sisältää osittain toissijaisia seikkoja. Omaa oppimisprosessia on syvennetty esitehtävien ja kontaktiopetuksen jälkeen, mutta melko rajallisesti. Teksti on kohtalaisen helppolukuista, mutta rakenne voisi olla selkeämpi. Teksti on kielellisesti kohtalaisen moitteetonta.

    Arvosana 0 (hylätty)

    Oppimispäiväkirja on palautettu myöhässä tai se täyttää yllä olevan hyväksytyn suorituksen kriteeristön heikosti tai ei lainkaan.

    Täyttämällä kurssipalautteen opiskelijan saa yhden lisäpisteen hyväksyttyyn Viikkotehtävät-osion suoritukseen.


    Esseetyöpaja (10 % kurssin kokonaisarvosanasta)

    Kukin opiskelija palauttaa kurssin toisella viikolla 800-1200 sanaa pitkän esseesuunnitelman sekä antaa palautetta kahden muun opiskelijan esseesuunnitelmaan. Esseesuunnitelman palautus tapahtuu MyCourses-sivujen kautta to 11.3. klo 21.00 mennessä. Kahden opiskelijan esseesuunnitelmien kommentointi on tehtävä ti 16.3. klo 21.00 mennessä. Esseetyöpaja arvostellaan asteikolla 0-5. Eri osa-alueiden viitteellinen painoarvo esseetyöpajan kokonaisarvosanaan on esitetty suluissa.

    • Kansilehti (5 %)
    • Johdanto, tutkimusongelman kuvaus ja tutkimuskysymykset (15 %)
    • Kirjallisuuskatsaus (20 %)
    • Tutkimusmetodin kuvaus ja perustelu (10 %)
    • Aikataulu (5 %)
    • Lähdeluettelo (5 %)
    • Alustava sisällysluettelo (10 %)
    • Esseesuunnitelmien (2 kpl) kommentointi ohjeiden mukaisesti (30%)


    Essee (50 % kurssin kokonaisarvosanasta)

    Kurssin aikana kukin opiskelija valitsee kiertotalouteen liittyvän aiheen, josta hän laatii itsenäisesti 3000-4000 sanaa (englanniksi 3500-4500 sanaa) pitkän esseen kurssin aikana. Oppimispäiväkirjaa saa vapaasti hyödyntää esseen kirjoittamisessa. Tarkemmat ohjeet esseen kirjoittamiseen löytyy Essee-välilehdeltä.

    Esseen kokonaisarvosana määräytyy seuraavista osa-alueista, joista kukin arvostellaan asteikolla 0-5. Suluissa on ilmoitettu osa-alueen viitteellinen painoarvo esseen kokonaisarvosanaan.

    • Valitun aiheen haastavuus, kiinnostavuus ja tutkimuksen tarpeellisuuden kuvaus (15 %)
    • Tutkimusongelman ja –kysymysten määrittely ja rajaaminen (15 %)
    • Kirjallisuuskatsaus (15 %)
    • Tutkimusmenetelmän kuvaus ja perustelu (5 %)
    • Tulokset, tulosten tulkinta ja johtopäätösten laatu (20 %)
    • Tieteellinen esitystapa, kieliasu ja luettavuus (15 %)
    • Esseen jäsentely, johdonmukaisuus ja selkeys (15 %)

    Arvosana 5 (erinomainen)

    Valittu aihe on haastava, mielenkiintoinen ja kirjoittaja selittää syvällisesti tutkimustarpeen ja yhteyden aiemmin julkaistuun tutkimukseen. Tutkimusongelma ja –kysymykset on määritelty kiinnostavasti ja selkeästi. Tekstissä tarkastellaan tutkimusongelman ja kannalta olennaista kirjallisuutta tavalla, joka osoittaa kriittistä ajattelua, luovuutta ja oivalluskykyä. Tutkimusmenetelmä on kuvattu ja perusteltu huolellisesti. Tulosten lisäksi kirjoittaja esittää oivaltavia tulkintoja, päätelmiä sekä pohtii rajoituksia. Keskeiset käsitteet on selkeästi määritelty ja käsitteistöä on käytetty johdonmukaisesti. Tekijä käyttää myös viitteitä tarkasti ja johdonmukaisesti koko tekstissä. Tekstin luettavuus on moitteeton. Teksti muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden, jossa sisäiset yhteydet tutkimuskysymysten, teorian ja tulosten välillä ovat johdonmukaiset. Argumentointi on loogista ja sujuvaa. Informatiiviset otsikot sekä selkeästi muotoillut osiot rakentavat eheän kokonaisuuden, jota on miellyttävä lukea.

    Arvosana 3 (hyvä)

    Valittu aihe on kohtalaisen kiinnostava ja tekijä kuvaa tutkimustarpeen ja yhteyden tieteenalaan. Tutkimusongelma ja –kysymykset on määritelty selkeästi. Tekijä tarkastelee tutkimusongelman ja –kysymysten kannalta olennaista aiempaa kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmä on kuvattu jossain määrin. Tekijä esittää analyysistään nousevia selkeitä tulkintoja ja loogisia päätelmiä sekä osoittaa joitain tuloksiin liittyviä rajoituksia. Kieliasussa ja viittauskäytänteissä voi olla pieniä virheitä, mutta ne eivät haittaa sujuvaa lukemista ja ymmärtämistä. Teksti muodostaa tasapainoisen ja yhtenäisen kokonaisuuden ja otsikointi sekä kappaleiden rakenne tukevat enimmäkseen kokonaisuutta.

    Arvosana 1 (välttävä)

    Valittu aihe on kurssin teemaan sopiva, muttei erityisen kekseliäs tai syvällinen. Tutkimusongelma ja –kysymykset on määritelty epämääräisesti. Kirjoittaja selostaa aiempaa kirjallisuutta kytkemättä sitä selkeästi tutkimusongelmaan ja –kysymyksiin. Tutkimusmenetelmää ei ole juurikaan kuvattu. Tekijä esittää joitain tulkintoja ja päätelmiä, muttei juuri pohdi tutkimuksen antia. Teksti on ymmärrettävää, muttei virheetöntä ja viitteiden käytössä on ajoittain ongelmia. Tekstin rakenne ei ole kaikilta osin tasapainoinen: sisäiset yhteydet tutkimuskysymysten, teorian, tulosten ja päätelmien välillä jäävät vähäisiksi. Teksti sisältää joitain ongelmia otsikoinnissa tai kappaleiden rakenteessa.

    Arvosana 0 (hylätty)

    Ei täytä arvosanan 1 kriteereitä.

    Kurssin läpäiseminen edellyttää viikkotehtävien, esseetyöpajan ja esseen hyväksyttyä suorittamista.