Topic outline


  • Orden portfölj och portfolio används i många olika sammanhang och syftar då på lite olika saker. I businessvärlden används portfölj främst för aktieportföljer, medan man inom konst och design visar upp sina arbeten i portfolior. I skolan talar man om portfölj och portfolio som en metod där elever arbetar självständigt. 

    I den här modulen menar vi med portfölj någon form av dokumentation av dina kunskaper, erfarenheter och arbeten. Eftersom det här är en kommunikationskurs är det inte dina meriter som är viktiga, utan det sätt som du presenterar dem på.

    Syftet med modulen är att du får kunskap, inspiration och stöd som hjälper dig att bygga upp en effektfull portfolio. Vad är då syftet med en portfolio? Ja, en sak är att den visar arbetsgivare och potentiella samarbetspartner vem du är, lite mer personligt och mer djupgående än ditt cv. Att du gör en portfolio kan också visa att du är ambitiös, strukturerad och kreativ. Och inte minst hjälper den dig  själv att sätta ord på dina erfarenheter och din professionella identitet, vilket också gör det lättare att presentera sig och svara på frågor i arbetsintervjuer. 


    Några hållpunkter  - läs innan du börjar!

    • I modulen jobbar vi i första hand digitalt, eftersom portföljer idag oftast är digitala. Du får också använda papper om du tycker att det finns en bra orsak. 

    • Att bygga upp en hel portfölj tar tid. Syftet i den här kursen är inte att bygga upp en helhet, utan snarare att hitta en fungerande struktur och stil. Korta texter och/eller videor som du producerar i modulen kan fungera som modell för kommande texter och videor.

    • Din portfölj bör anpassas till den bransch du verkar i. Du kan om du vill också anpassa din portfölj för att passa i ett visst sammanhang eller för en viss arbetsgivare. En portfolio är inte statisk utan förändras och anpassas efterhand. Det kan vara värt att ha olika varianter av sin portfolio.

    • En portfolio kan finnas i olika former, såsom en egen webbsida, en fil på datorn eller en profil på en plattform för portfolior (t.ex. Kyvyt.fi). När du planerar din portfolio bör du också välja format, men det betyder inte att du behöver skapa exempelvis en webbsida, utan bara planera hur den kunde se ut.


    • I den här uppgiften skaffar du dig information och inspiration inför planeringen av din egen portfolio. Uppgiften är tvådelad.

      Ta först del av materialet i minst 3 av länkarna nedan. Skriv upp 10 saker som du tycker är särskilt nyttiga. 

      Nästa steg är att hitta och granska minst 2 portföljer. De får gärna vara från din egen bransch, men det är inte ett krav, och de kan vara skrivna på svenska, finska eller engelska. Använd dina 10 punkter för analysen. Ge för varje punkt ett exempel på hur saken fungerar eller inte fungerar i någon av de portföljer du granskar. 

      Se till att läraren kan se de portföljer du analyserar. Analysen görs alltså i punktform: Motivera alltid dina synpunkter. Lämna in svaret skriftligt eller muntligt. Uppgiften kan också göras som diskussion på en gruppträff. 

      LÄNKAR (kvaliteten kan variera)

      Aalto Career web om portfolior. Går att byta språk till finska, men inte svenska.  

      27 Things to Include on Your Online Web Developer Portfolio (+ Real-Life Examples)

      Så skapar du ett snyggt CV eller en schysst portfolio med en hemsida!

      How to create an online portfolio. VisualCV

      What is a portfolio? Clark University

      Aalto Career service om att använda sociala medier för att söka jobb

      Perfekt portfolio. Cap&Design - särskilt bra för grafiska designer   

      Så bygger du din portfolio. Kamera & bild - särskilt för fotografer 

      Skriv din pedagogiska portfölj. Göteborgs universitet 

      Umeå universitet om pedagogisk portfölj   



    • I den här uppgiften planerar du din portfölj med hjälp av frågorna i den här tankekartan

      Formen är fri. Du kan göra en egen tankekarta eller på annat sätt med bild, text och/eller tal redogöra för din planering. Du behöver inte svara på alla frågor i tankekartan, men 3 saker ska finnas med:

      1. något om helheten - var portföljen ska finnas och hur den ska vara uppbyggd

      2. något om innehållet - vad ska finnas med och i vilken form (text, bild, video)

      3. något om hur du ska göra för att fånga mottagarens intresse.


    • I den här uppgiften är det slutligen dags att skriva texter och/eller göra videor som ska ingå i portföljen. Välj 2 lite längre eller 3 korta inlägg. Det viktiga är inte hur långa inläggen är, utan att de är genomtänkta och intresseväckande. Glöm inte att skriva lockande rubriker! Här är exempel på vad inläggen kan handla om:

      • Presentation av dig själv eller din arbetsfilosofi

      • Beskrivning av ett projekt eller arbete som du har gjort

      • Förklaring av vad du har att erbjuda och vad arbetsgivaren/kunden har att vinna på att anställa dig

      • Kort motto, fras som beskriver dig på ett slagkraftigt sätt 

      • Berättelse om din bakgrund, någon händelse som format dig eller annat som kan intressera mottagaren 

      • Praktiskt exempel på något du gör eller kan eller hur du arbetar (gärna video)