Topic outline


  • Den här modulen handlar om säljande muntlig kommunikation. I dagens arbetsliv är det ofta nödvändigt att kunna berätta om sina idéer och produkter på ett inspirerande, säljande vis. Du får träna på detta genom att planera och hålla en pitch. Men innan dess får du fundera på mer informell kommunikation, såsom småprat och hisstal.  

    • I dagens nätverkande värld kan småprat och andra mindre formella kommunikationsformer ha stor betydelse. Också då behöver man ofta komma ut med sitt budskap. Det kan handla om att pitcha sig själv, sälja en produkt eller en idé.

      Läs först tips på nätet om småprat, pitchar och hisstal. Nedan finns några länkar, men du kan också söka material på egen hand.

      Presentationsteknik.com om hisstal
      Försäljningschefen.se om hisspresentationer
      Redaktionen.se om 15 sek. presentation
      jdu.se om hisspresentation
      Företagande.se om småprat


      Den här uppgiften kan göras som diskussion på en gruppträff eller genom att du går in på den här padleten och svarar, funderar och kommenterar frågorna där. Lösenord: 5000.

      Observera att du på padleten kan se tidigare studerandes inlägg och att andra studerande kommer att kunna se dina inlägg. Skriv gärna ditt förnamn i varje inlägg, eller kopiera dina svar hit, så att läraren vet vem som har skrivit vad.

    • Uppgiften är att pitcha en idé, ett projekt, en produkt, ett företag eller liknande. Pitchen bör ha någon form av koppling till dina studier eller ditt arbete. Den här uppgiften passar bra att framföra på en gruppträff, antingen live eller genom att visa en färdiginspelad video. Alternativt kan du lämna in din pitch här, som en videofil eller som länk till Panopto, YouTube eller annan plats där du kan dela den.  

      Tänk på följande när du planerar din pitch:

      För vem och varför? Fundera på i vilken kontext pitchen ingår i, vem som är moggarae och vad som är målet. Skriv något om det när du lämnar in din pitch.  

      Hur långt? Om du väljer att pitcha i fritt format ska du tala i minst 1, max 5 minuter. Du väljer själv om du använder bilder, rekvisita eller dylikt för att förstärka ditt budskap. 

      Hurdan struktur? Satsa på en intresseväckande inledning! Berätta sedan lite mer ingående om det du pitchar, men försök inte säga allt. Välj det viktigaste och mest intressanta för mottagaren! Planera avslutningen, gärna med en koppling till inledningen och/eller något som får mottagaren att känna sig inspirerad. 

      Hurdant innehåll? Vad vill mottagaren ha? Visa att mottagaren får just det. Visa också att du har något nytt teller något bättre än konkurrenterna. Fundera på hur du kan skapa förtroende och positiv stämning.

      Hurdant språk? Stilen får vara relativt informell, gärna med ett du-tilltal. Tala inte för fort och var inte rädd för pauser. Försök använda tiden väl med klara, välvalda formuleringar som känns naturliga för dig. 

      Vad mer? Kom ihåg att du på den här kursen har chans att testa sådant du kanske inte skulle våga testa i ett sammanhang där mer står på spel. Så våga! Gör något du inte gjort tidigare!