Topic outline

  • Yhteenveto kurssin palautettavista tehtävistä

    Alla on lyhyt yhteenveto kurssin tehtävistä. Lisää tietoa ja tarkemmat ohjeet kustakin löydät tehtävien palautuslaatikoista tämän yhteenvedon alapuolelta.

    Jokainen tehtävä arvostellaan palautuslaatikosta löytyvän arviointirubriikin avulla. Tutustu kunkin tehtävän arviointiin ennen kuin alat tehdä tehtävää yksin tai ryhmäsi kanssa.

    Tehtävä 1 - Leffa- ja pitchaushaaste: 30% (ryhmätyö)

    Tehtävä 1:ssä harjoitellaan kurssin keskeisiä teemoja: tiimityön tekemistä, positiivista vuorovaikutusta, kuuntelua, hyväksyntää, yhteisten ideoiden laajentamista, sekä pitchaamista. Tehtävässä on kolme osatehtävää, joista kukin muodostaa 10% kurssin arvosanasta.

    Tehtävä 2 - Oppimispäiväkirja 2 kpl: 30% (yksilötyö)

    Tehtävä 2 antaa sinulle mahdollisuuden syventää omia vuorovaikutus- ja viestintätaitojasi reflektoinnin kautta. Kumpikin oppimispäiväkirjoista muodostaa 15% kurssin arvosanasta.

    Tehtävä 3 - Status- ja muu ilmaisu työelämän vuorovaikutustilanteissa: 20% (ryhmätyö)

    Tehtävä 3:ssa pääsette ryhmänne kanssa tekemään näkyväksi erilaisia työelämän haastavia vuorovaikutustilanteita liittyen kurssin keskeisiin teemoihin, tehtävä 1:ssä mainittujen lisäksi mm. statusilmaisuun liittyen. Tehtävässä on kaksi osatehtävää, joista kumpikin muodostaa 10% kurssin arvosanasta.

    Tehtävä 4 - Quiz 4 kpl: 20% (yksilötyö)

    Tehtävä 4 koostuu neljästä quizzistä, joilla testataan osallistujien ymmärrys kurssin materiaaleista (luettavat artikkelit ja katsottavat videot). Säännöllisten quizzien tarkoitus (yhden isomman tentin sijaan) on rytmittää materiaalien mielekästä opiskelua kurssin aikana siten, että opittuja asioita voidaan aina harjoitella ja syventää tapaamisissa. Kukin quizzeistä muodostaa 5% kurssin arvosanasta.

    • Tehtävän 1 kuvaus:

      Kurssin aikana opiskelijat kehittelevät tiimeissä konkreettisen elokuvaidean käyttämällä hyväkseen kurssin aikana läpikäytäviä tiimityö- ja vuorovaikutustyökaluja. Tehtävä kulminoituu elokuvaideoiden pitchaukseen viimeisellä luennolla, jolloin kukin opiskelijaryhmä pitchaa oman ryhmänsä idean ja kaikki osallistujat äänestävät siitä, mikä olisi paras idea toteuttaa ja miksi.


      Harjoituksessa on kolme palautettavaa osatehtävää. Näistä a ja b palautetaan MyCoursesiin, c pidetään tunnilla:

      Tehtävä 1a. Tiimien muodostus, genren valinta ja alustavien elokuvaideoiden kehittely.

      Tehtävä 1b. Kolmen valitun idean kehittäminen konkreettisiksi storylineiksi.

      Tehtävä 1c. Valitun idean vieminen loppuun sekä pitchin valmistelu ja pitäminen.


      Tavoite: Tehtävän tavoite on antaa opiskelijoille mahdollisuus

      • oppia käyttämään kurssilla esiteltäviä tiimityökaluja omassa työssä
      • harjoitella positiivisen vuorovaikutuksen edistämistä tiimin jäsenten välillä
      • kehittää esiintymistaitoja ja kykyä käyttää tarinankerronnallisia menetelmiä omassa esityksessä


      Ohjeet Tehtävä 1a. Alustavien elokuvaideoiden kehittely:

      Tehtävänne tiimin kanssa (luentojen ulkopuolella) on

      a) valita genre, johon kuuluvaa elokuvaa haluatte lähteä työstämään

      b) kehittää mahdollisimman laaja ”masterlist” valittuun genreen liittyvistä elokuvaideoista, joita voisitte lähteä tiiminne kanssa toteuttamaan. Tätä vaihetta kutsutaan divergenssivaiheeksi, ja tavoite on mahdollisimman suuri määrä ideoita, tässä tapauksessa vähintään 30 ideaa.

      c) valita masterlistasta kolme mielestänne parasta, jota lähdette kehittelemään edelleen. Tätä vaihetta kutsutaan konvergenssivaiheeksi.

      Tehtävän 1a palautettava työ on yksi dokumentti, jossa raportoidaan yllämainituista divergenssi- ja konvergenssivaiheista (vaiheet b ja c) visuaalisesti  valokuvien ja tarvittaessa lyhyiden kuvausten avulla.

      Palautettavassa työssä pitää näkyä mitä kaikkea ideoitiin (=kaikki tuotetut ideat), mitä menetelmiä ideointiin käytettiin, sekä jotenkin se, millä valintamenetelmällä kehitellyistä ideoista päädyttiin valitsemaan kolme, jota lähdetään kehittämään edelleen. Siinä tulee myös olla kuvaus mahdollisista haasteista, joita tehtävää tehdessä kohdattiin.


    • Ohjeet Tehtävä 1b. Kolmen valitun idean kehittäminen konkreettisiksi storylineiksi (divergenssivaihe).

      Kehittäkää tehtävässä 1a valitsemastanne kolmesta elokuva-aiheesta konkreettinen storyline, joka sisältää jokaisen osalta vastaukset ainakin kysymyksiin ketkä – mitä – miksi – milloin – missä – miten. Käyttäkää ideoinnissa hyväksenne kurssin lukemistoa, mm. tekstiä ”The 11 rules of great storytelling for the movies.”

      Palauttakaa kaikki kolme storylinen esittelyä yhtenä tiedostona MyCoursesiin deadlineen mennessä. Työstä pitää näkyä jokaisen kolmen osalta vastaukset ylläoleviin kysymyksiin, mutta muuten saatte täysin vapaat kädet siihen, miten nämä esittelette. Työ voi olla perinteinen tekstidokumentti, visuaalisempi storyboard, lyhyt video, jossa kerrotte storylinet, tai joku muun muotoinen työ.

      Olkaa myös valmiita esittelemään kaikki kolme ideaanne toisille ryhmille tunneilla palautuspäivänä, jotta saatte ideoistanne rakentavaa palautetta. Tätä varten valmistelkaa jokaisesta ideastanne joko valmis video, jonka näytätte toisille tunnilla, tai live-esitys, jota tuette muutamalla kalvolla. Mikäli päädytte videovaihtoehtoon, lähettäkää linkit videoihin Pekalle ennen tunnin alkua.

    • Ohjeet Tehtävä 1c.

      Kun olette saaneet toiselta tiimiltä luokassa palautetta kolmesta storylinestanne tehtävään 1b liittyen, valitkaa palautteen ja omien ajatustenne perusteella lopullinen idea, jota kehitätte eteenpäin (konvergenssivaihe + uusi divergenssi-konvergenssivaihe).

      Tavoite on kehittää tarinaa loppuun asti, syvemmäksi. Miettikää esim. millä kohtauksella elokuva alkaa – mikä on päähenkilön kasvutarina elokuvassa – kuka on tarinan antagonisti – mitä haasteita protagonisti kohtaa – miten hän ratkaisee haasteet – mihin kohtaukseen elokuva päättyy – mikä on elokuvanne ainutlaatuinen ’koukku’, joka saisi katsojat kiinnostumaan elokuvasta alusta loppuun.

      Pitchatkaa ideanne muille ryhmille viimeisellä luentokerralla (5-min pitch). Pitchistä tulee yllämainitun sisällön lisäksi löytyä selkeä yhden lauseen yhteenveto peruskonseptista.  Mikäli haluatte, voitte yhdistää pitchiin muita elementtejä, esim. lyhyen videon siitä, miltä elokuvan alku- ja/tai loppukohtaus voisivat näyttää.

      Mikäli käytätte slidejä tms. pitchin tukena, palauttakaa ne tähän palautusboksiin ennen tunnin alkua.


    • Tavoite: Kirjoittaminen tähtää henkilökohtaisen näkemyksen muodostamiseen opiskeltavista asioista.

      Oppimispäiväkirjoja palautetaan yhteensä kaksi kappaletta seuraavasti:

      • Oppimispäiväkirja 1 kattaa luennot 1-5. Palautus 30.9. klo 9.00 mennessä.
      • Oppimispäiväkirja 2 kattaa luennot 6, 7, 9 ja 10. sekä koko kurssin aikaisen tiimityön reflektion. Katso tähän erilliset ohjeet tehtävän palautuslaatikosta. Palautus 21.10. klo 20.00 mennesssä.

      Yleisohjeet oppimispäiväkirjoihin:

      1. Kirjoita omin sanoin, älä vain kopioi luentomateriaalien tai luettujen artikkeleiden tekstiä. Näin näen, että olet ymmärtänyt asiat.
      2. Käytä pohdiskelevaa otetta. Pyri analysoimaan asioita syvällisesti ja kriittisesti mahdollisimman monesta näkökulmasta.
      3. Muista perustella mielipiteesi ja näkemyksesi.
      4. Aloita kirjoittaminen HETI kurssin alussa ja kirjoita säännöllisesti jokaisen luennon jälkeen. Muuten et voi muistaa tarkkaan omia ajatuksiasi ja tuntemuksiasi. Säännöllisyys auttaa myös jakamaan työtaakan.
      5. Vastaa oppimispäiväkirjassasi alla oleviin kysymyksiin.

       
      Kirjoittaminen: Vastaa oppimispäiväkirjassasi seuraaviin kysymyksiin jokaisen luennon jälkeen:

      1. Mikä oli luennolla mielestäni keskeisintä ja mitä opin?

      Kerro omin sanoin keskeiset oppimasi asiat. Voit siis valita kustakin asiakokonaisuudesta muutaman mielestäsi olennaisen pääteeman. Älä ryhdy referoimaan luennoilla käsiteltyjä asioita, vaan keskity sen käsittelemiseen, mitä uutta olet oppinut.

      2. Mikä jäi epäselväksi, tai mistä olin eri mieltä?

      Pohdi tässä osiossa, jäikö joku asia sinulle epäselväksi, ja/tai oletko jostain läpikäydystä eri mieltä. Mitä tällaisia asioita tuli vastaan? Älä vain kirjoita ”Ei kysymyksiä”, vaan pysähdy miettimään ymmärryksesi astetta luennoilla käsitellyistä asioista.

      3. Mitä pohdin ja mitä oppimani tiedot tai taidot merkitsevät itselleni?

      Tämä on tärkein ja samalla vaativin kysymys, johon vastaaminen tähtää siihen, että kurssilla käsitellyistä asioista tulee sinulle henkilökohtaisesti merkityksellisiä ja pystyt muodostamaan niistä oman käsityksesi. Se siis auttaa sinua sisäistämään opittavat asiat ja miettimään, miten voit hyötyä niistä omassa elämässäsi.

      Pohdi tässä osiossa eksplisiittisesti myös sitä, miten voit jatkossa soveltaa oppimaasi asiaa omassa elämässäsi, tai miten olisit ehkä voinut hoitaa jonkun menneisyyden tilanteen toisin nyt oppimasi asian valossa.

      Tekstin pituus: tehtävän 2a maksimipituus on 4 sivua.

      Tekstin asetukset:

      • font pt 12
      • riviväli 1
      • marginaali 2,54 cm


      Muista kiinnittää huomiota siihen, että päiväkirjasi on siisti ja helppolukuinen (esim. käytä väliotsikoita ja suhteellisen lyhyitä kappaleita, max. n. 5 riviä per kappale).

      Arviointi: Tehtävä arvostellaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit näet palautuslaatikossa olevasta arviointimatriisista.

    • Ohjeet oppimispäiväkirjaan 2:

      Vastaa luentojen 6, 7, 9 ja 10 osalta samoihin kolmeen peruskysymykseen kuin ensimmäisessäkin oppimispäiväkirjassa, eli

      1. Mikä oli luennolla mielestäni keskeisintä ja mitä opin?

      2. Mikä jäi epäselväksi, tai mistä olin eri mieltä?

      3. Mitä pohdin ja mitä oppimani tiedot tai taidot merkitsevät itselleni?

      Näiden kysymysten lisäksi liitä oppimispäiväkirjaan osio, jossa pohdit tiimisi työskentelyä. Kata tässä erillisessä osiossa seuraavat osa-alueet:

      1. Mikä tiimisi työskentelyssä toimi hyvin?

      Pohdi, mikä tiimisi yhteistyössä sujui hyvin. Peilaa tätä kurssin aikana käsiteltyihin teemoihin (kuunteleminen, hyväksyntä, onnistuneen tiimin pelisäännöt, statusilmaisu ja muu nonverbaali viestintä, muut asiat). Pohdi myös, miten mielestäsi käytitte kurssin oppeja tiimityönne edistämiseksi.

      2. Mikä tiimisi työskentelyssä olisi voinut toimia paremmin?
      Pohdi, mikä tiimisi yhteistyössä ei sujunut toivomallasi tavalla. Peilaa myös tätä kurssin aikana käsiteltyihin teemoihin (kuunteleminen, hyväksyntä, onnistuneen tiimin pelisäännöt, statusilmaisu ja muu nonverbaali viestintä, muut asiat). Pohdi myös, miten olisitte saattaneet saada ratkaistua ongelmatilanteet paremmin.

      3. Mitä palautetta ja minkä arvosanan tiimityöstä antaisit kullekin tiimisi jäsenelle?

      Kurssin aikana käsittelimme mielekkään palautteen antamista. Anna tässä osiossa vielä mielekästä yksilöityä palautetta kaikille tiimisi jäsenille - myös itsellesi - liittyen heidän tiimityötaitoihinsa. Pyri huomioimaan sekä positiiviset asiat että seikat, joita kukin tiimin jäsen voisi vielä kehittää jatkoa ajatellen. Muista linkittää palaute jokaisen tiimin jäsenen osalta konkreettisiin asioihin ja niiden vaikutuksiin.

      Anna myös jokaiselle tiimiläisellesi arvosana 0-5 heidän tiimityöstään. Mikäli arvosana on heikko, anna selkeät perustelut näkemyksellesi. Tämä käsitellään täysin luottamuksellisesti. Mikäli joku tiimin jäsen ei muiden mielestä ole kontribuoinut tiimin työhön, voidaan kyseisen opiskelijan arvosanaa tiimitehtävistä alentaa.

      Tekstin pituus: oppimispäiväkirja 2:n maksimipituus on 5 sivua.

      Tekstin asetukset:

      • font pt 12
      • riviväli 1
      • marginaali 2,54 cm


      Muista kiinnittää huomiota siihen, että päiväkirjasi on siisti ja helppolukuinen (esim. käytä väliotsikoita ja suhteellisen lyhyitä kappaleita, max. n. 5 riviä per kappale).

      Arviointi: Jokainen luentopäiväkirja arvostellaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit näet palautuslaatikossa olevasta arviointimatriisista.


    • Tavoite:

      Tehtävän tavoite on

      • auttaa opiskelijoita ymmärtämään, miten positiivista vuorovaikutusta voi edistää tietoisesti
      • tehdä kurssilla läpikäytävät, tyypilliset viestintään liittyvät haasteet näkyviksi
      • antaa opiskelijoille mahdollisuus harjoitella esiintymistä, kuuntelemista, hyväksymistä ja aitoa läsnäoloa

      Ohjeet:

      Tehtävässä on kaksi eri osiota: käsikirjoitus (10%) ja esitys (10%).

      1. Valitkaa tiiminne kanssa joku konkreettinen työelämän viestintätilanne.

      Tilanne voi olla joko muodollinen (esim. työhaastattelu, palaveri, uuden työntekijän esittely kollegoille…), tai epämuodollinen (työntekijöiden vapaamuotoisempi kokoontuminen). Lähiopetusmahdollisuuksista riippuen tämä tilanne tapahtuu joko kasvotusten tai verkon kautta Zoomissa. Tehdään tästä päätös, kun nähdään millä ehdoilla kampuksella oleminen on syksyn aikana mahdollista.

      2. Palatkaa kurssilla läpikäytyihin viestinnän teemoihin:

      • yhteistyön ja luovuuden tyypilliset esteet
      • kuunteleminen ja hyväksyntä
      • joo, ja –viestintä
      • tarinankerronta
      • tiimityö
      • statusilmaisu
      • muu nonverbaali viestintä

      3. Miettikää erilaisia vaihtoehtoja siihen, miten valitsemanne viestintätilanne voisi mennä pieleen näistä näkökulmista.

      4. Käsikirjoittakaa yhdessä 3-5 minuutin pituinen karrikoiva näytelmä tilanteen ympärille.

      Muistakaa, että tauot puheessa voivat olla hyvinkin merkityksellisiä, joten koittakaa käsikirjoittaa mukaan myös puheen tauot, merkitykselliset katseet (tähän voi laskea vaikka silmien pyörityksen), muu merkityksellinen nonverbaali viestintä yms.

      Esim. Erik: ”haluaisin esitellä teille uuden työntekijämme ööö (pitkä hiljaisuus). Niin tota öh venatkaa vähän kun mä kaivan sen nimen jostain esiin. (huokaisu) Näitä vaihtuu niin tiuhaan. (huokaisu) Niin joo hei tässä, eli Mikko. Mikko Keto.”

      Miettikää käsikirjoitusta kirjoittaessanne mm. seuraavia asioita:

      • Keitä tilanteessa on paikalla?
      • Mikä on tapaamisen tavoite?
      • Mitä henkilöt sanovat?
      • Miten henkilöt käyttävät statusilmaisua ja muuta kehonkieltä?
      • Mikä menee pieleen?

      Tilanteessa tulee olla mukana yhtä monta henkilöä kuin teillä on ryhmässänne. Sisällyttäkää esitykseen sekä tilanne, jossa kaikki menee pieleen, että toinen "otto", jossa homma sujuu.

      5. Valmistautukaa esittämään esityksenne tilanteesta riippuen joko luokassa tai Zoomissa samana päivänä, kun tehtävä palautetaan.

      Voitte vapaasti valita, teettekö esityksestänne etukäteen videon, jonka näytätte muille (tilanteesta riippuen luokassa tai Zoomin kautta), vai pidättekö esityksen meille silloin livenä. Pyrkikää joka tapauksessa esityksessänne käyttämään sekä nonverbaalin että muun ilmaisun koko skaalaa mahdollisimman karrikoivasti. Ts. pyrkikää tekemään näytelmästä parodia, josta valitsemanne viestinnän teemat ja niiden haasteet ovat selkeästi tunnistettavissa.

      6. Huomioikaa, että itse esityksen EI ennakkoharjoittelusta huolimatta tarvitse noudattaa sananmukaisesti käsikirjoitusta, vaan sen saa myös improvisoida.

      Käsikirjoituksen tarkoitus on auttaa teitä tekemään näkyväksi sekä haasteet, joihin haluatte paneutua, että miten ne saattavat näkyä työyhteistössä.

      Ei siis tarvitse murehtia etukäteen sitä, ”muistanko, mitä minun piti sanoa” tai ”mitä, jos mokaan”, erityisesti jos päädytte pitämään esityksen meille livenä. Tässä harjoituksessa jos missä moka on lahja, sillä se pakottaa koko tiimin kuuntelemaan ja olemaan läsnä tilanteessa. Tärkeintä on, että pyritte tuomaan esitykseen selkeästi esiin käsikirjoituksessa kuvailemanne haasteet – miten se sitten toteutuukaan.


    • Arvostelun periaatteet:
      Jokainen kysymys arvostellaan asteikolla 0-1. Mistään kysymyksestä ei voi saada alle 0:aa.

      Jokaiseen kysymykseen on yksi tai useampia oikeita vastauksia.

      Huomaa, että jokainen väärä vastaus yhteen kysymykseen tarkoittaa -0.33, -0.5 tai -1 pistettä riippuen siitä, onko oikeita vastauksia 1, 2, 3 (ja jos oikeita vastauksia on 4, ei vääriä vastauksia ole). Eli esimerkiksi:
      Jos kysymykseen on yksi oikea vastaus ja valitset sen, saat 1 pisteen (oikea vastaus = 1 piste). Jos kuitenkin valitset myös yhden väärän vastauksen, saat 0.67 pistettä (oikea vastaus = 1 piste, kukin väärä vastaus -0.33 pistettä). Jos kysymykseen on kaksi oikeaa vastausta ja valitset molemmat oikein, saat 1 pisteen (molemmat oikeat vastaukset ovat 0.5 pisteen arvoisia). Jos valitset yhden oikean ja yhden väärän vastauksen, saat 0 pistettä (oikea vastaus on 0.5 pistettä, väärä vastaus -0.5 pistettä). Jos kysymykseen on kolme oikeaa vastausta, mutta valitset niistä vain kaksi, saat 0.67 pistettä (jokainen oikea vastaus on 0.33 pisteen arvoinen). Jos kuitenkin valitset myös yhden väärän vastauksen, saat 0 pistettä (yksi väärä vastaus on -1 piste).

      Saadaksesi täydet pisteet yhdestä kysymyksestä sinun täytyy siis valita oikea vastaus/vastaukset, eikä sinulla saa olla vääriä vastauksia.

      Koko quiz arvostellaan asteikolla 0-5 kuten muutkin kurssin tehtävät. Läpipääsyn raja on 50%, eli arvosana 1 = 50% oikein ja arvosana 5=100% oikein. Huomaa, että tämä skaalaus ei valitettavasti näy suoraan niissä quizin loppupisteissä, jotka näet tehtyäsi quizzin; teen skaalauksen kurssin lopussa.