Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • Service Links
    MyCourses - MyCourses instructions for Teachers - MyCourses instructions for Students - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Workspace for thesis supervision Sisu Student guide Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Guidance and support for students Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

Can not find the course?
try also:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

PHYS-A0140 - Aineen rakenne (TFM), 19.04.2021-28.05.2021

This course space end date is set to 28.05.2021 Search Courses: PHYS-A0140

  1. Home
  2. Courses
  3. School of Science
  4. department of...
  5. phys-a0140 - ...
  6. Sections
  7. Luentovideot
 
Syllabus
 

Luentovideot

  • Luentovideot

    Luentovideot

    • Viikko 1, maanantain luento:

    • icon for activity
      URLKaksitilaiset ominaisuudet. 11 minuuttia. URL

      Tarkastellaan kvanttimekaanista hiukkasta, jolla on kaksi vapausastetta (ominaisuutta) joilla on vain kaksi mahdollista arvoa.

    • icon for activity
      URLKorrelaatiot. 13 minuuttia. URL

      Hiukkasen kaksi ominaisuutta (ylös-alas ja vasen-oikea) ovat toisistaan riippumattomat. Silti toisen määritys muuttaa toisen arvon.

    • icon for activity
      URLKonjugaattimuuttujat. 14 minuuttia. URL

      Ei-kommutoivat operaatiot ovat sellaisia, joissa järjestyksellä on merkitystä. Mikäli näihin operaatioihin liittyy jotkin mitattavat suureet (hiukkasen kaksi ominaisuutta) kutsutaan niitä konjugaattimuuttujiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi hiukkasen paikka ja liikemäärä, jotka eivät ole yhtä aikaa hyvin määriteltyjä. Vastaavia konjugaattimuuttujia on kuitenkin muitakin.

    • icon for activity
      URLInterferometri. 7 minuuttia. URL

      Interferometri on laite, jossa hiukkasella on kaksi tai useampi reitti kulkea havaintolaitteelle. Yksinkertaisimmillaan interferometri saadaan rakennettua peilien avulla.

    • icon for activity
      URLMikä reitti? 6 minuuttia. URL
      Hiukkasen kulkema reitti interferometrissa ei ole hyvin määritelty. Klassisen maailman ajatustavalla mikään hiukkasen tapa kulkea interferometrin läpi ei selitä havaintoja. Kvanttimekaaninen tulkinta on, että hiukkanen on kahden polun superpositiossa, mille ei ole analogiaa klassisen maailman kokemuspiirissämme.
    • Viikko 1, keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLEtenevä aaltoliike. 9 minuuttia. URL
      Etenevän harmonisen aallon funktionaalinen kuvaus johdetaan hyödyntäen Galilein muunnosta koordinaatistoon, joka etenee aallon nopeudella. Tässä koordinaatistossa aalto on ajasta riippumaton.
    • icon for activity
      URLKaiutin ja jaksollisen liikkeen moninaiset muodot. 9 minuuttia. URL

      Kaiuttimen toiminnassa yhdistyy monta hyvin erilaista jaksollista liikettä: jännite, sähkövirta, Lorentzin voima, kaiuttimen kalvon liike, ilmanpaineen vaihtelu ja lopulta etenevä ääniaalto.

    • icon for activity
      URL3d lasit ja ympyräpolarisaatio. 10 minuuttia. URL

      3d lasit hyödyntävät ympyräpolarisaatiota. Ympyräpolarisaatiossa on keskeistä kahden eritavalla polarisoituneen aallon erivaiheinen superpositio, jolloin yhdistelmäaallon polarisaatio kiertyy myötä- tai vastapäivään suhteessa valon etenemissuuntaan.

    • icon for activity
      URLAaltoyhtälö. 12 minuuttia. URL
      Johdetaan aaltoyhtälö sellaiselle etenevälle aallolle joka säilyttää muotonsa.
    • icon for activity
      URLDispersiorelaatio. 12 minuuttia. URL

      Riippuen aaltoliikkeestä ja väliaineesta aallon etenemisnopeus saattaa riippua aallonpituudesta tai aaltovektorista. Aallon nopeutta v(k) tai kulmanopeutta \omega(k) kutsutaan dispersiorelaatioksi. Dispersiolla eli aallon hajaantumisella tarkoitetaan sitä, että aaltopaketti hajaantuu eri nopeuksilla eteneviin harmonisiin osa-aaltoihin.

    • icon for activity
      URLRyhmä- ja vaihenopeus. 17 minuuttia. URL

      Kahden tai useamman harmonisen aallon superpositioaallolla on kaksi mahdollisesti eri nopeussuuretta: ryhmänopeus ja vaihenopeus. Miten nämä nopeudet käyttäytyvät riippuvat aallon dispersiorelaatiosta ja jopa yksinkertaisessa kahden harmonisen aallon tapauksessa saadaan hyvin yllättäviäkin ilmiöitä aikaiseksi.

    • Viikko 2, maanantain luento:

    • Snellin laki ja kokonaisheijastuminen (nauhoitus ei onnistunut).

    • Newtonin hiukkasmalli valolle (nauhoitus ei onnistunut)

    • icon for activity
      URLFoucaltin koe 1850. XX minuuttia. URL

      Foucaltin koe vuonna 1850 mittasi valon nopeuden vedessä ja osoitti että valo etenee hitaammin kuin ilmassa. Tämä oli ristiriidassa Newtonin valon hiukkasmallin kanssa, osoittaen näin Huygensin aaltomallin paremmuuden valon luonteen selittämiseen.

    • icon for activity
      URLRoswell 1947, osa 1. Ilmakehän lämpötilariippuvuus. 10 minuuttia. URL

      Ilmakehän keskimääräinen lämpötila korkeuden funktiona sisältää paljon mielenkiintoista fysiikkaa. Alailmakehän lineaarinen lämpötilan lasku (adiabaattinen lämpötilavähete) on seurausta termodynamiikan adiabaattisesta laajentumisesta. Ylempänä otsonikerros lämmittää ilmakehää auringon ultraviolettivalon avulla. Näiden kahden alueen väliin jää lämpötilaminimi.

    • icon for activity
      URLRoswell 1947, osa 2. Äänen nopeus ilmassa. 14 minuuttia. URL

      Äänen nopeuden riippuvuus ilman lämpötilasta johdettuna dimensioanalyysillä.

    • icon for activity
      URLRoswell 1947, osa 3. Äänikanava. 10 minuuttia. URL

      Ilmakehän lämpötilan korkeusriippuvuus yhdistettynä äänen nopeuden lämpötilariippuvuuteen ja Snellin lain mukaiseen kokonaisheijastukseen synnyttävät ilmakehään kaksiulotteisen (pallomaisen) äänikanavan jossa ääni kantaa pitkiä matkoja.

    • Viikko 2, keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLAaltojen superpositio. 15 minuuttia. URL

      Kun kaksi aaltopakettia kohtaavat, muodostavat ne 'summa-aallon' joka on aaltopakettien lineaarikombinaatio. Riippuen aaltojen merkistä (positiivinen/negatiivinen) aallot voivat joko vahvistaa toisiaan tai heikentää toisiaan. Aaltojen superpositioperiaate on seurausta aaltoyhtälön lineaarisuudesta.

    • icon for activity
      URLKaksoisrakokoedemo. 22 minuuttia. URL

      'Kaksoisrakokoe' äänellä, jossa kaksi kaiutinta muodostavat koherentit aaltolähteet. Jos kaiuttimista tulevat aallot ovat vastakkaisessa vaiheessa kumoavat äänet toisiaan (vastaääni). Vähän pitkä videoklippi, koska alussa vähän hairahduttiin...

    • icon for activity
      URLHuygensin periaate. 13 minuuttia. URL

      Huygensin periaatteessa jokainen aaltorintaman piste muodostaa uuden pallomaisen aallon alkupisteen. Näiden pallomaisten aaltojen interferenssi (superpositio?) muodostaa uuden aaltorintaman. 'Johdamme' tämän periaatteen lähtien kaksoisrakokokeesta ja lisäämme rakoja.

    • icon for activity
      URLDiffraktiodemo. 11 minuuttia. URL

      Diffraktio (Fresnelin ja/tai Fraunhoferin) tapahtuu kun aaltorintama kohtaa esteen (rako tai muu este). Demotaan tätä laserilla joka diffraktoituu (taipuu) partaveitsen terän ohitse muodostaen varjokuvassa intensiteettiminimejä ja -maksimeja.

    • Viikko 3, maanantain luento:

    • icon for activity
      URLKaksoisrakokoe hiukkasilla ja Davisson-Germer koe. xx minuuttia. URL

      Kaksoisrakokoe, tai yleisemmin jonkinlainen diffraktiokoe, on tehty myös erilaisilla hiukkasilla. Davissonin ja Germerin koe oli diffraktio koe elektroneilla ja se osoitti elektronien aaltoluonteen.

    • icon for activity
      URLde Broglien relaatiot ja dispersiorelaatio. 16 minuuttia. URL

      de Broglien relaatiot kertovat hiukkaset aaltofunktion de Broglien aallonpituuden sekä taajuuden. Nämä kaksi suuretta liittyvät toisiinsa dispersiorelaation kautta, joka tosin monesti kirjoitetaan energian E ja liikemäärän p välisenä relaationa E = E(p).

    • icon for activity
      URLwhich-way koe. 20 minuuttia. URL

      which-way kokeet ovat kaksoisrakokokeen variaatioita, joissa pyritään määrittämään hiukkasen kulkema reitti, eli kumman raon kautta hiukkanen kulkee. Aina kun koeasetelmassa määritetään reitti, menetetään interferenssikuvio.

    • icon for activity
      URLQuantum eraser. 12 minuuttia. URL

      Quantum eraser on variaatio which-way koeasetelmasta, jossa hiukkasen kulkema reitti 'merkitään' esimerkiksi polarisaatioon tai muuhun hiukkasen vapausasteeseen mutta uudella filtteroinnilla tämä informaatio hiukkasen polusta menetetään ennen varsinaista mittausta. Tällöin interferenssikuvio ilmestyy jälleen.

    • Viikko 3, keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLBra-ket formalismi, todennäköisyysamplitudi. 14 minuuttia. URL

      Hyvin lyhyt esittely bra-ket formalismista sekä keskustelua todennäköisyyksistä ja todennäköisyysamplitudeista.

    • icon for activity
      URLAaltofunktio. 13 minuuttia. URL
      Hiukkasen aaltofunktio kertoo hiukkasen todennäköisyysamplitudin paikan funktiona. Tämä todennäköisyysamplitudi kertoo todennäköisyysjakauman löytää hiukkanen jostakin paikasta. Bornin periaatteen mukaan todennäköisyys saadaan todennäköisyysamplitudin itseisarvon neliöstä. Mittauksessa todennäköisyysjakauma, ja siis myös aaltofunktio 'romahtavat' mittausta vastaavaan tilaan.
    • icon for activity
      URLAaltofunktion romahdus simulaatio. 14 minuuttia. URL

      Matlab-simulaatio aaltofunktion romahduksesta. Hiukkasen aaltofunktio oletetaan alussa koostuvan kahdesta erillisestä Gaussisesta piikistä, vastaten kaksoisrakokokeen tilannetta. Simulaatiossa hiukkanen emittoi fotonin, jonka havaitseminen romahduttaa hiukkasen aaltofunktion. Fotonin aallonpituus määrää resoluution, jolla hiukkasen paikka määräytyy. Jos aallonpituus on hyvin suuri (suurempi kuin rakojen välinen etäisyys), ei fotonin emissio kerro informaatiota kummassa raossa hiukkanen on, jolloin aaltopakettikaan ei romahda (merkittävästi).

    • icon for activity
      URLMittaus, korrelaatiot ja kietoutuminen. 9 minuuttia. URL
      Kvanttimekaanisen systeemin tilan mittauksessa on kyse korrelaatioista systeemin ja mittalaitteen välillä. Sanomme, että näiden tilat kietoutuvat.
    • icon for activity
      URLQuantum eraser kvanttitietokoneella. 18 minuuttia. URL

      IBM:n Quantum experiencen pilvessä olevilla kvanttitietokoneilla voidaan demota maanantain luennollakin esiteltyä Quantum eraser-koetta. Kvanttibitin 1 aikakehitys kuvastaa kaksoisraon interferenssikoetta. Kun kvanttibittien 1 ja 2 tilat kiedotaan CNOT-portilla, romahduttaa kvanttibitin 2 tilan mittaus myös kvanttibitin 1 tilan, jolloin interferenssi-ilmiö katoaa. Mutta jos kietoutuminen puretaan ennen mittausta kvanttibittiin 2 kohdistuvalla operaatiolla (tämä on se Quantum eraser-kohta), palautuu jälleen interferenssi-ilmiö.

    • Viikko 4, maanantain luento:

    • icon for activity
      URLBlochin pallo. 16 minuuttia. URL

      Esitehtävässäkin esiintynyt Blochin pallo on tapa esittää graafisesti tuttujen pallokoordinaattien avulla yksikköpallolla yleisen kaksitilaisen kvanttisysteemin tilaa.

    • icon for activity
      URLSchrödingerin yhtälö. 13 minuuttia. URL

      Schrödingerin yhtälö on kvanttimekaanisen aaltofunktion aaltoyhtälö, eli se kertoo miten aaltofunktio muuttuu ajan ja paikan funktiona. Tarkastelemme yleisellä tasolla Schrödingerin yhtälön ominaisuuksia.

    • icon for activity
      URLStationaariset tilat. 15 minuuttia. URL

      Stationaariset tilat ovat tärkeä erikoistapaus Schrödingerin yhtälön ratkaisuista, sillä niiden avulla voidaan helposti ratkaista myös yleisen tilan aikakehitys. Johdamme lyhyesti stationaarisia tiloja kuvaavan ajasta riippumattoman Schrödingerin yhtälön.

    • icon for activity
      URLHiukkanen laatikossa. 27 minuuttia. URL

      Esimerkkinä ratkaisemme laatikossa olevan hiukkasen stationaariset tilat. 'Laatikko' voidaan kuvata myös niin kutsuttuna äärettömän potentiaalikuoppana.

    • Viikko 4, keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLKompleksiluvut. 21 minuuttia. URL

      Kerrataan(?) vähän kompleksilukuja. Erityisesti tarkastellaan kompleksilukujen (ja siis myös reaalilukujen!) esitystä amplitudin ja vaiheen avulla.

    • icon for activity
      URLHiukkanen laatikossa. 17 minuuttia. URL

      Palataan vielä maanantain luennon laskuun hiukkasesta äärettömässä potentiaalikuopassa ja analysoidaan hieman stationaarisia tiloja sekä niiden energioita.

    • icon for activity
      URLVähän lineaarialgebraa. 6 minuuttia. URL

      Yleistetään hieman edellä analysoituja stationaarisia tiloja ja energioita ja määritellään ortonormaalien tilojen kanta.

    • icon for activity
      URLÄärellinen potentiaalikuoppa käsiä heiluttelemalla. 19 minuuttia. URL

      Tarkastellaan ilman varsinaista laskemista stationaarisia tiloja äärellisessä potentiaalikuopassa. Ratkaisut koostuvat äärellisestä määrästä sidottuja tiloja, joiden energia on pienempi kuin potentiaalikuopan syvyys, sekä (jatkumo) äärettömästä määrästä 'sirontatiloja' jotka ulottuvat aina äärettömyyteen asti.

    • icon for activity
      URLHiukkanen laatikossa -- aikakehitys matlab simulaatiolla. 10 minuuttia. URL

      Ratkaistaan ajasta riippuva Schrödingerin yhtälö äärettömässä potentiaalikuopassa olevalle hiukkaselle. Simuloidaan aikakehitystä matlabilla.

    • Viikko 5, maanantain luento:

    • icon for activity
      URLVähän lineaarialgebraa. 14 minuuttia. URL

      Perehdytään hieman kvanttimekaniikan matriisiformalismiin: Schrödingerin aaltofunktioformalismin paikkaesityksessä (=paikan funktiona esitetty) aaltofunktio voidaan esittään stationaaristen tilojen lineaarikombinaationa. Nämä stationaariset tilat voidaan ajatella muodostavan aaltofunktiolle vektoriavaruuden kannan, ja mielivaltainen aaltofuntio on tämän vektoriavaruuden vektori. Kun kvanttimekaanisen systeemin tila esitetään näin vektorina, tulee operaattoreista matriiseja. Matriisiformalismissa stationaarisia tiloja kuvaava ajasta-riippumaton Schrödingerin yhtälö on tuttu(?) ominaisarvoyhtälö.

    • icon for activity
      URLVetyatomi, osa 1. 20 minuuttia. URL
      Vetyatomin kvanttimekaaninen kuvaus käsittelee elektronia ytimen muodostamassa sähköisessä Coulombin potentiaalissa. Aluksi tutustumme vain vetyatomin sidottujen tilojen energioihin ja huomaamme että osa tiloista on degeneroituneet, eli energiat ovat identtiset.
    • icon for activity
      URLDegeneraatio. 16 minuuttia. URL

      Perehdytään formaalimmalla tasolla degeneraatioon, eli operaattorin ominaistiloihin joilla on samat ominaisarvot. Degeneraatio on seurausta systeemin symmetrioista. Vetyatomin tilojen degeneraatio on seurausta siitä, että tilojen energia ei riipu stationaarisen tilan pyörimismääräkvanttiluvusta l eikä pyörimismäärän z-komponentin kvanttiluvusta m.

    • icon for activity
      URLObservaabelit. 23 minuuttia. URL
      Observaabelit ovat systeemin (periaatteessa) mitattavia suureita ja niihin liittyy aina hermiittinen operaattori. Mahdolliset mittaustulokset ovat tämän operaattorin ominaisarvoja ja mitattaessa jokin ominaisarvo romahtaa systeemin tila tätä vastaavaan ominaistilaan (tai degeneraoituneiden tilojen tapauksessa superpositiotilaan). Perehdymme muutamaan keskeiseen operaattoriin: Hamiltonin operaattori, paikka- ja liikemääräoperaattorit, pyörimismääräoperaattori sekä pyörimismäärän z-komponentti.
    • Viikon 5, keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLPäivän ohjelma. 4 minuuttia. URL
    • icon for activity
      URLSpektriviivat. 28 minuuttia. URL

      Vedyn energiatasoista seuraa Bohrin postulaattien hengessä vedyn emissio- ja absorptio spektriviivat, eli minkä energisia fotoneja vetyatomi emittoi ja absorptoi. Energiatasojen välisen siirtymän energiaero määrää fotonin aallonpituuden. Siirtymät perustilalle tai perustilalta edellyttävät ultraviolettisäteilyä (Lymanin sarja), kun taas siirtymät ensimmäiseltä viritystilalta ylöspäin liittyy pääasiassa näkyvän valon spektriviivoihin (Balmerin sarja). Sitä korkeammat energiatasot ovat yhä lähekkäimmin toisiaan ja niitä vastaavat fotonit ovat infrapuna-alueella (esim. Paschenin sarja). Verrataan näitä energiaeroja myös termodynamiikan ekvipartitioteoreeman mukaiseen lämpöliikkeen energiaskaalaan -- yhden elektronivoltin siirtymä vastaa jo noin 10 000 Kelvinin lämpötilaa!

    • icon for activity
      URLOdotusarvot. 15 minuuttia. URL

      Vielä hieman operaattori- tai lineaarialgebraa. Määritellään mitattavan suureen (observaabelin) odotusarvo. Toistomittauksessa mittaustulosten keskiarvo vastaa teoreettisesti aaltofunktiolle lasketun operaattorin odotusarvoa.

    • icon for activity
      URLVedyn hienorakenne. 14 minuuttia. URL

      Vedyn energiatasojen degeneraatio purkautuu relativististen korjausten myötä. Tämä synnyttää spektriviivoihin hienorakennetta, joka havaittiin jo Michelsonin ja Morleyn kokeessa 1892. Tehdään lyhyt katsaus relativistisiin korjauksiin.

    • Viikko 6, maanantain luento:

    • icon for activity
      URLPara- ja ortohelium. 23 minuuttia. URL
      Tarkastellaan heliumin energiatasoja. Heliumin (aito) perustila tunnetaan myös nimellä parahelium. Sen vaihtoehtona on niin kutsuttu ortohelium, joka on hyvin pitkäikäinen heliumin viritystila.
    • icon for activity
      URLKahden hiukkasen aaltofunktio. 13 minuuttia. URL

      Heliumin elektronit muodostavat kahden hiukkasen systeemin ja sen kuvaamista varten meidän pitää yleistää aaltofunktiomme kahden hiukkasen aaltofunktioksi.

    • icon for activity
      URLIdenttiset hiukkaset. 13 minuuttia. URL

      Elektronit ovat identtisiä hiukkasia, samoin kuin fotonit, protonit, neutronit ja monet muut. Hiukkasten identtisyys aiheuttaa kuitenkin ongelmia niitä kuvaavalle aaltofunktiolle. Kahden elektronin aaltofunktio pitääkin antisymmetrisoida.

    • icon for activity
      URLPaulin kieltosääntö. 11 minuuttia. URL
      Monen elektronin aaltofunktion antisymmetrisyys johtaa lukion kemiastakin tuttuun Paulin kieltosääntöön, joka kieltää kahden elektronin olemasta samassa paikassa ja samalla tilalla. Tästä seuraakin sitten monielektroniatomien elektronikuorirakenne, kun tiloja aletaan järjestyksessä täyttämään yksi elektroni per tila (mukaan lukien spin-vapausaste).
    • icon for activity
      URLElektronien välinen vuorovaikutus. 13 minuuttia. URL

      Heliumin kaksi elektronia vuorovaikuttavat keskenään Coulombin potentiaalin välityksellä. Niiden aaltofunktion antisymmetrisyys vaikuttaa kuitenkin tuon Coulombin potentiaalin aiheuttaman energiasiirtymän odotusarvoon: antisymmetrisellä paikka-avaruuden aaltofunktiolla hiukkasten välinen etäisyys on keskimäärin hieman suurempi kuin symmetrisellä aaltofunktiolla ja tämä kuvastuu myös energian odotusarvoon.

    • Viikko 6 keskiviikon luento:

    • icon for activity
      URLPäivän ohjelma. 2 minuuttia. URL
    • icon for activity
      URLStern-Gerlach klassisesti. 23 minuuttia. URL

      Stern-Gerlach kokeella oli tarkoitus määrittää Bohrin atomimallin mukainen hopea-atomin uloimman elektronin ratapyörimismäärä. Tarkastellaan aluksi mitä klassinen sähkömagnetismi sanoisi mitä kokeessa pitäisi tapahtua, jos hopea-atomit olisivat kuin pyöriviä sauvamagneetteja.

    • icon for activity
      URLHopea-atomin elektroniverhon rakenne. 5 minuuttia. URL
      Kvanttimekaanisen atomimallin pohjalta tiedämme millainen on hopea-atomin elektroniverhon rakenne. Erityisesti uloin elektroni on l=0 tilalla, eli sen ratapyörimismäärä on nolla. Stern-Gerlach kokeessa havaitaankin nimenomaan tuon uloimman elektronin spin-pyörimismäärä ja siihen liittyvä magneettinen dipolimomentti.
    • icon for activity
      URLSpinin x,y ja z-komponentit. 17 minuuttia. URL
      Tarkastellaan elektronin spinin z-komponenttia ja tunnistetaan sitä vastaava spin-operaattori. Samaan tapaan saadaan myös elektornin spinin x- ja y-komponentit.
    • icon for activity
      URLPaluu viikon 1 ajatuskokeeseen. 15 minuuttia. URL

      Tarkastellaan uudelleen kurssin ensimmäisen viikon ajatuskoetta. Nyt hiukkasen kaksitilaiset ominaisuudet ovat Stern-Gerlach kokeen hopea-atomin spinin x- ja z-komponentit.

Course home

Course home

Previous section

◄MP-tehtävät ja ryhmälaskarilista
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading
Site event MyCourses maintenance, service out of use
Monday, 12 June, 10:00 » 17:00

Go to calendar...
  • PHYS-A0140 - Aineen rakenne (TFM), 19.04.2021-28.05.2021
  • Sections
  • PHYS-A0140 Aineen rakenne (TFM)
  • Etäopetuslinkit (kirja, zoom, forum)
  • Viikko 1: 19.4.-25.4.
  • Viikko 2: 26.4.-2.5.
  • Viikko 3: 3.5.-9.5.
  • Viikko 4: 10.5.-16.5.
  • Viikko 5: 17.5.-23.5.
  • Viikko 6: 24.5.-30.5.
  • Kurssin suorittaminen ja arvostelu
  • Kurssin projektiaiheet
  • MP-tehtävät ja ryhmälaskarilista
  • Luentovideot
  • Home
  • Calendar
  • Learner Metrics

Aalto logo

Tuki / Support
Opiskelijoille / Students
  • MyCourses instructions for students
  • email: mycourses(at)aalto.fi
Opettajille / Teachers
  • MyCourses help
  • MyTeaching Support form
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • Service Links
    • MyCourses
    • - MyCourses instructions for Teachers
    • - MyCourses instructions for Students
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Workspace for thesis supervision
    • Sisu
    • Student guide
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Guidance and support for students
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎