Osion kuvaus

  • Kurssin tavoitteena on tutustuttaa opiskelija organisaatioteorian ja –tutkimuksen keskeisiin sisältöalueisiin ja niiden tieteenfilosofisiin lähtökohtiin. 

    Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää miksi organisaatioteoria ei ole yhtenäinen tieteenala ja miksi erilaiset tutkimuslähtökohdat tuottavat erilaista, jopa ristiriitaista tietoa organisaatioiden olemuksesta ja luonteesta. Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee laaja-alaisesti sosiologisen organisaatiotutkimuksen historian ja nykytilan. 
Kurssilla painottuu organisaatioiden teoreettinen ymmärtäminen. 

    Kurssin tarkastelutasona on organisaatio: mitä käsitteellä on ymmärretty, miten siitä on teoretisoitu, mitä eri tutkimus- ja teoriaperinteet painottavat. Tarkastelemme mitä moniparadigmaattisuus tarkoittaa ja miten se näkyy organisaatiotutkimuksen kentässä. Harjoittelemme myös teoreettista argumentointia. Opetuksessa ei painoteta yksittäisten teorioiden soveltamista vaan teorioiden asemoimista laajempaan organisaatiotutkimuksen kenttään.


    Kurssilla on opiskelijoiden aktiivista osallistumista edellyttävä toteutustapa. Kurssin luennot toteutetaan ensimmäistä ja viimeistä kertaa lukuun ottamatta muodossa, jossa opiskelijat suorittavat luennon esitehtävän.  Luennon esitehtävä tarkoittaa, että opiskelijat lukevat ennen luentoa opettajan määrittämän materiaalin.  Nämä luentokohtaiset lukupaketit koostuvat kurssikirjan luvuista ja niiden sisältöön liittyvistä organisaatioteorian klassikkoartikkeleista tai esimerkkitutkimuksista. Opettaja valmistelee lukupaketista kysymyksiä, joihin opiskelijat vastaavat kirjallisesti luentoon mennessä (n. 1-2 sivua tekstiä). Vastaukset palautetaan opettajalle sähköpostina luennon alkamisajankohtaan mennessä. Nämä opiskelijoiden ’kotitehtävävastaukset’ arvostellaan asteikolla hylätty-hyväksytty, mutta paranna jatkossa - hyväksytty-kiittäen hyväksytty (E, P, H, H+). Luennoilla keskustellaan kulloisista kotitehtävistä ja pohditaan yhdessä niiden vastauksia. Luennoilla opettaja myös taustoittaa ja syventää edelleen luennon sisältöaluetta. Saatamme myös tehdä pienimuotoisia harjoituksia, joissa sisältöalueen teoriasisältöjä käytetään pienissä analyysitehtävissä.


    Kurssin toteutus seuraa kurssikirjan (Hatch, M.J. (2018) Organization Theory: Modern, symbolic, and Postmodern Perspectives. 4th ed. Oxford: Oxford University Press.) rakennetta. Opettaja antaa tietoa kurssikirjan saatavuudesta ensimmäisellä luennolla. Lisäksi luentoihin liittyy joukko artikkeleita, jotka ilmoitetaan kurssin kuluessa.  


    Kurssin suoritus muodostuu luentojen esitehtävistä, luentoihin osallistumisesta, yhteenvetoesseestä ja pariharjoituksen suorittamisesta.
 Kurssi arvostellaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Kurssin suorittaminen on hyväksytty kun opiskelija on osallistunut luennoille, palauttanut kotitehtävänsä ja loppuesseensä hyväksytetysti sekä esitellyt pareissa tehtävän tutkimussuunnitelmansa viimeisellä luentokerralla. Jos opiskelijalla on todellisia Force Majeure -tyyppisiä perusteita luentopoissaoloihin, voi kolmen luennon (ei kuitenkaan tutkimussuunnittelujen esittelyä) osallistumisen korvata ylimääräisellä kirjallisella tehtävällä. 

    Opintojakso on Avoimen yliopiston tarjoaman Organisaatiot, tietotyö ja johtajuus -opintokokonaisuuden vapaavalintainen kurssi. Sen voi myös liittää Aalto-yliopiston Leadership and Knowledge Management pää- tai sivuaineen vaihtoehtoisiin kursseihin.  Koska kurssi on maisteriopintotasoinen kurssi, on osallistujilla oltava riittävät perustiedot organisaatiokäyttäytymisen ja/tai johtamisen kandidaattiopinnoista.