Topic outline

  • Ohjeita kandidaatintyön ohjaajalle (in english below. Translation in progress)

     

    0. Tarjoa kandidaattiseminaariin aiheita ja ohjauspanostasi

    a. Kandityöntekijä auttaa sinua tutkimustyössäsi ohjauspanostasi vastaan

    b. Kandityöntekijä laatii omaa opinnäytettään ja on siten usein motivoitunut ja kunnianhimoinen

    c. Kandityöntekijä haluaa antaa itsestään opinnäytetyönsä kautta hyvän ”käyntikortin”

    d. Kandityöntekijälle voi yllä sanotun perusteella antaa haastaviakin aiheita

    e. Kandityön ohjaaminen on eräs tehokkaimmista tavoista mainostaa labraa

    f. Kandiaihe kannattaa valita siten, että se on mahdollista suorittaa kirjallisuustyönä

    g. Kokeellisen työn ohjaamiseen voi kulua luvattoman paljon aikaa, vaikkei sellaisen osoittaminen olekaan kiellettyä

     

    1. Kun olet valinnut opiskelijan/opiskelijat ohjaukseesi

    a. Täyttäkää aihelomake.

    •  Ilmoita aihe/opiskelija/ohjaaja -yhdistelmä vastuuopettajalle 
    • Opiskelija palauttaa allekirjoitetun aihelomakkeen TFM-opintopalveluihin (osoitteeseen grades-sci@aalto.fi).

    b. Sovi ohjattavan kanssa heti työskentelytavoista

    i. Aiheeseen ohjeistaminen

    ii. Anna kickstart-kirjallisuutta/tiedonhaun vinkkejä/hakusanoja

    iii. Ohjauksen jaksottaminen ja teidän välisten määräaikojen sopiminen

    1. Vaadi kohtuullisen pian opiskelijalta sisällysluetteloehdotus

    2. Vaadi kohtuullisen pian opiskelijalta laajennettu tiivistelmä

    a. Testaa, onko opiskelija ymmärtänyt aiheen oikein

    b. Huomaat, onko valitut menetelmät/lähestymistapa oikeita

    c. Ehdit reagoida ja ohjata opiskelijaa ajoissa väärinymmärrystapauksissa

    iv. Ohjaustapaamisten sopiminen

    v. Vaadi ja seuraa aikataulujen noudattamista

    vi. Mitä enemmän panostat ohjaukseen, sitä enemmän sinun tutkimustyösi tai labrasi hyötyy opiskelijan laatimasta kandityöstä

     

    2. Kypsyysnäyte

    Katso täältä


     

    3. Kandidaatintyön arviointi

    Ohjaaja
    • tarkastaa, että englanninkielisten töiden suomen-/ruotsinkielinen tiivistelmä on käynyt tarkastuksessa kielikeskuksessa (suomi: Tiina Airaksinen, ruotsi Sofia Sevón). Tiedon tarkastuksesta saa myös tarvittaessa suoraan näiltä yhteyshenkilöiltä

    • täyttää arviointilomakkeen ja ehdottaa arvosanaa (hyväksytty - kiittäen hyväksytty).
    • lomakkeeseen tulee täyttää myös kohta, että opiskelija on suorittanut seminaariesitelmän ja toiminut opponenttina.
    • toimittaa lomakkeen (ja kandidaatintyön) valvojalle = lomakkeessa "kandidaattiseminaarin vastuuopettaja", TFM:ssä kaikki pääaineiden professorit.

     

    Valvoja

    • päättää kandidaatintyön arvosanast ja allekirjoittaa lomakkeen 
    • toimittaa lomakkeen koulutusohjelman kansliaan (sähköpostiosoitteeseen grades-sci@aalto.fi Suvi Saviniemi, PL 15400)

     

    TFM-opintopalvelut

    • kirjaa oodi-opintorekisteriin kandidaatintyön ja seminaarin, kun kypsyysnäyte on rekisterissä ja opiskelija on tallentanut työnsä eAge-järjestelmään
    • toimittaa kopion lausunnosta opiskelijalle 



    Advice for the Bachelor thesis supervisor (translation under progress...)

     

    0. Offer supervision and topics for the bachelor seminar 

    a. BSc candidate helpos you in your research in return for supervision and guidance

    b. BSc candidate is making his/her own thesis and is therefore often highly motivated and ambitious.

    c. BSc candidate wants to make a good thesis to act as a high quality part of their portfolio. 

    d. Due to above reasons one can give even challenging topics for BSc candidates.

    e. Supervising BSc thesis is one of the most effective ways to market your group.

    f. It is useful to choose the thesis topic so that it can be completed as a literature review.

    g. Supervising experimental work can take a lot of time. Devoting this time is not forbidden, but it is useful to be aware of this fact.

     

    1. When you have chosen students into your supervision 

    a. Fill the thesis topic form.

    • Inform responsible teacher about topic/student/instructor/supervisor  
    • Student returns the signed topic form to the study services (email: grades-sci@aalto.fi)

    • b. Agree the working routines right away with the student

    i. Introduction into the topic Aiheeseen ohjeistaminen

    ii. Give some kickstart-literature/tips for searching/keywords

    iii. Planning the guidance and agreeing on deadlines 

    1. Demand, quite soon, the suggestion for the table of contents from the student 

    2. Demand, quite soon, the extended abstract from the student

    3. Test that the student has unerstood the topic correctly

            -You will note if the chosen methods/approach are correct 

             -You can still correct and guide through possible misunderstandings

    iv. Agreeing on the supervision meetings 

    v. Demand and follow sticking to the deadlines

    vi. More effort you put to the guiding of the thesis, more benefit your group/lab will receive from the work.

     

    2. Maturity demonstration (read here)

     

    3. Evaluation of the bachelor thesis 

    Instructor 
    • Checks the status of the maturity demonstration 

    • fills the evaluation form and proposes a grade

    • student should have passed the BSc seminar by now. Fill the relevant information about this.
    • returns he form (and thesis) to the supervisor  (either responsible tacher for the BSc seminar or all professors in the department of applied physics."

     

    Supervisor

    • Decides the grade and signs the form päättää 
    • Returns the evaluation form to grades-sci@aalto.fi and/or Suvi Saviniemi, PL 15400

     

    TFM-opintopalvelut

    • kirjaa oodi-opintorekisteriin kandidaatintyön ja seminaarin, kun kypsyysnäyte on rekisterissä ja opiskelija on tallentanut työnsä eAge-järjestelmään
    • toimittaa kopion lausunnosta opiskelijalle