Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • Service Links
    MyCourses - MyCourses instructions for Teachers - MyCourses instructions for Students - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Workspace for thesis supervision Sisu Student guide Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Guidance and support for students Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

Can not find the course?
try also:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022

  1. Home
  2. Courses
  3. Sandbox
  4. vuorovaikutta...
  5. Sections
  6. käytännön ...
 
Syllabus
 

Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

  • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

    Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

    (Eliisa Lotsari)

    Opettajan avuksi vaihe vaiheelta keinoja vuorovaikutuksen edistämiseen luokkahuoneessa toteutettavassa opetuksessa.

    Step 1:
    Ryhmäkokoon valinta on oleellinen: opiskelija voi kokea sitoutumattomuutta isolla luennolla, kun ei tunne muuta ryhmää, mikä samalla voi aiheuttaa välinpitämättömyyttä oppimiseen. Ryhmäkoon ennalta mietintään tulee siis panostaa jo ennen kurssin alkua.

    Step 2:
    Oleellista kertoa oppimistavoite vuorovaikutustilanteessa, oli se sitten lähiopetuksessa toteutettava luento, harjoitustehtävä, maastomittaus, laskentaharjoitus tai ryhmätyö.

    Step 3: 

    Tärkeimpänä on valita menetelmä/keino vuorovaikutukseen.

    - "Opetustilanteissa suurryhmän jakaminen välillä pienryhmiin synnyttää oppimista edistävän tunneilmaston, koska opiskelija voi kokea välillä kuuluvansa pieneen ryhmään ja saa keskustella asioista kasvokkain muiden kanssa."

    - "Perinteisen ryhmätyön ongelmia ovat liiallinen tehtävään keskittyminen oppimisen kustannuksella, työmäärän epätasainen jakaantuminen ja ryhmän toiminnan arvioinnin puute."

    - Osallistavat menetelmät käytännön esimerkkeinä vuorovaikutuksen edistämiseksi: 

    * Aivan opetustilanteen alkuun voi tehdä jonkin lyhyen kysymyksen, mihin kultakin osallistujalta yksinkertainen vastaus (ei/joo, lukuarvo, käsi ylös, tai yhdellä sanalla). Tämä avaa ilmapiirin keskustelulle.

    * Kumuloituvat ryhmäkeskustelut: ensin pieni ryhmä, sitten isompi yhdistetty ryhmä. Tämä mahdollistaa polveilevan keskustelun ja sen jäsentymisen useiden eri näkökulmien kautta tiivistettyyn muotoon. Mahdollistaa eri opiskelijoiden näkökulmien monipuolisen kuulemisen.

    * Aivoriihi + vuokaavion tekeminen menetelmänä: konkreettisena vuorovaikutus-/ryhmätyötilanteen tuotoksena julisteen/posterin tekeminen yhdessä keskustelun yhteydessä. Ja näiden postereiden jakaminen esim. tenttimateriaalin tueksi koko kurssin opiskelijoille. Opiskelijat samalla kokevat työn hyödyn minimissään kurssin suorittamisen kannalta, sekä laajemmin teeman sisäistämisen kannalta.

    * Osallistava ja portaittainen arviointi edesauttaa oppimista sekä vuorovaikutusta: esimerkiksi välittömästi harjoituksen jälkeen niin että opiskelijat pareittain käyvät läpi toisen työn hyviä/kehitettäviä puolia. Tämä mahdollistaa opiskelijoita myös oppimaan ottamaan vastaan sekä hyvää että rakentavaa suoraa palautetta. Tämä taito oleellinen kaikkialla työelämässä, esim. liittyen tieteellisen tutkimuksen esittämiseen konferensseissa.

    Step 4: 

    Kun ryhmätyö-/vuorovaikutustilanteen menetelmät ohjeistetaan opiskelijoille, on syytä samalla opastaa myös opiskelijat selkeisiin rooleihin vuorovaikutustilanteeseen (esim. ryhmätyön tekemiseen liittyen)

    - Opettaja ja opiskelijat jako: Tässä jaossa toisinaan vaarana on, että opiskelijat saattavat alkaa odottaa opettajalta enemmänkin "vanhemman roolin" mukaista käyttäytymistä ja käyttäytyä itse passiivisemmin oppimisen kannalta. Toisinaan vaarana on, että opiskelijat odottavat opettajan antavan ratkaisuja tehtäviin, joten opiskelijoiden tulee antaa mahdollisimman pitkälle itse ratkaista opetustilanteeseen liittyvän teeman/tehtävän ratkaisut sekä saada oma oivaltaminen. Eli liian helposti ei kannata vastauksia antaa ja johdatella liiaksi opiskelijoita työn lopputulosten äärelle. Tällaisessa tilanteessa on hyvä käydä keskustelua siitä, mitä opettajan ja opiskelijan rooliin kuuluu ja kuka on vastuussa oppimisesta.

    - Pienryhmien sisällä roolijako myös lukkiutuu helposti esimerkiksi niin, että ryhmän puhelias on aina puheenjohtaja ja hiljainen aina kirjuri. Tällä
    tavalla lukkiutuneet roolit jumiuttavat helposti myös oppimisen ja kehittymisen. -> Roolien jako innovatiivisesti ryhmätöiden yms. vuorovaikutustilanteissa lähiopetuksessa voi olla vuorovaikutusta edistävä ratkaisu.


    Yhteenveto aiheesta videomuodossa:

     

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1621406/course/section/192083/Eliisa.mov?time=1633703471037
     


    ******

    Suorat viittaukset lähteestä: 

    Lindblom-Ylänne, S., Mikkonen, J., Heikkilä, A., Parpala, A. & Pyhältö, K. 2009. Oppiminen yliopistossa. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne& A. Nevgi, Yliopisto-opettajan käsikirja. s.70-99.

    https://helda.helsinki.fi/handle/10138/330402

    Linkkejä, vinkkejä ja taustamateriaalia luokkahuoneessa opetuksen vuorovaikutuksen ja motivoinnin edistämiseksi:
    https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf

    https://prospectum.fi/blog/2015/05/11/yleison-aktivointi-viisi-vinkkia-joilla-onnistut-tapahtumassasi

    https://www.grafton.org/strategies-to-motivate-students-in-the-classroom/

    https://owlcation.com/academia/13-Tips-to-Motivate-Students-in-the-Classroom 

    • icon for activity
      FileAnsari and Khan, 2020: "Smart Learning Enviroments" File
      Archive (ZIP)
    • icon for activity
      FileBainbridge-Frymier, 2005: Students classroom comminication effectiveness File
      PDF document
    • icon for activity
      FileFilgona et al. 2020: Motivation in learning File
      PDF document
    • icon for activity
      FileKareva, 2014: Classroom Communication File
      PDF document

Previous section

◄Tiedonvälitystapojen moninaistaminen

Next section

Vuorovaikutus etäopetuksessa►
Skip Upcoming events
Upcoming events
Loading There are no upcoming events
Go to calendar...
  • Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022
  • Sections
  • Vuorovaikutuksen työkalupakki
  • Tiedonvälitystapojen moninaistaminen
  • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa
  • Vuorovaikutus etäopetuksessa
  • Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa
  • Oivalluttaminen
  • Home
  • Calendar
  • Learner Metrics

Aalto logo

Tuki / Support
Opiskelijoille / Students
  • MyCourses instructions for students
  • email: mycourses(at)aalto.fi
Opettajille / Teachers
  • MyCourses help
  • MyTeaching Support form
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Hi guest! (Log in)
  • Schools
    • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
    • School of Business (BIZ)
    • School of Chemical Engineering (CHEM)
    • –sGuides for students (CHEM)
    • – Instructions for report writing (CHEM)
    • School of Electrical Engineering (ELEC)
    • School of Engineering (ENG)
    • School of Science (SCI)
    • Language Centre
    • Open University
    • Library
    • Aalto university pedagogical training program
    • UNI (exams)
    • Sandbox
  • Service Links
    • MyCourses
    • - MyCourses instructions for Teachers
    • - MyCourses instructions for Students
    • - Teacher book your online session with a specialist
    • - Digital tools for teaching
    • - Personal data protection instructions for teachers
    • - Workspace for thesis supervision
    • Sisu
    • Student guide
    • Courses.aalto.fi
    • Library Services
    • - Resourcesguides
    • - Imagoa / Open science and images
    • IT Services
    • Campus maps
    • - Search spaces and see opening hours
    • Restaurants in Otaniemi
    • ASU Aalto Student Union
    • Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    • Study Skills
    • Guidance and support for students
    • Starting Point of Wellbeing
    • About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎