Siirry pääsisältöön
MyCourses MyCourses
  • Koulut
    Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG) Kauppakorkeakoulu (BIZ) Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM) – Oppaita opiskelijalle (CHEM) – Raportinkirjoitusohje (CHEM) Perustieteiden korkeakoulu (SCI) Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC) Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS) Kielikeskus Avoin yliopisto Kirjasto Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus UNI (tentit) Sandbox
  • Palvelulinkit
    MyCourses - MyCourses ohjeita opettajille - MyCourses ohjeita opiskelijoille - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille) - Opetuksen digitaaliset työvälineet - Opetuksen tietosuojaa opettajille - Työtila opinnäyteohjaukseen Sisu Opiskelijan opas Courses.aalto.fi Kirjasto- ja tietopalvelut - Tiedonhakijan oppaat - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö Tietotekniikkapalvelut Kampuskartat - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat Ruokalistat.net AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    Opiskelutaidot Opiskelijan ohjaus ja tuki Starting Point of Wellbeing AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)

close

Ei kurssi löydy?
kokeile myös:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022

  1. Etusivu
  2. Kurssit
  3. Sandbox
  4. vuorovaikutta...
  5. Osiot
  6. käytännön ...
 
Kurssiesite
 

Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

  • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

    Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa

    (Eliisa Lotsari)

    Opettajan avuksi vaihe vaiheelta keinoja vuorovaikutuksen edistämiseen luokkahuoneessa toteutettavassa opetuksessa.

    Step 1:
    Ryhmäkokoon valinta on oleellinen: opiskelija voi kokea sitoutumattomuutta isolla luennolla, kun ei tunne muuta ryhmää, mikä samalla voi aiheuttaa välinpitämättömyyttä oppimiseen. Ryhmäkoon ennalta mietintään tulee siis panostaa jo ennen kurssin alkua.

    Step 2:
    Oleellista kertoa oppimistavoite vuorovaikutustilanteessa, oli se sitten lähiopetuksessa toteutettava luento, harjoitustehtävä, maastomittaus, laskentaharjoitus tai ryhmätyö.

    Step 3: 

    Tärkeimpänä on valita menetelmä/keino vuorovaikutukseen.

    - "Opetustilanteissa suurryhmän jakaminen välillä pienryhmiin synnyttää oppimista edistävän tunneilmaston, koska opiskelija voi kokea välillä kuuluvansa pieneen ryhmään ja saa keskustella asioista kasvokkain muiden kanssa."

    - "Perinteisen ryhmätyön ongelmia ovat liiallinen tehtävään keskittyminen oppimisen kustannuksella, työmäärän epätasainen jakaantuminen ja ryhmän toiminnan arvioinnin puute."

    - Osallistavat menetelmät käytännön esimerkkeinä vuorovaikutuksen edistämiseksi: 

    * Aivan opetustilanteen alkuun voi tehdä jonkin lyhyen kysymyksen, mihin kultakin osallistujalta yksinkertainen vastaus (ei/joo, lukuarvo, käsi ylös, tai yhdellä sanalla). Tämä avaa ilmapiirin keskustelulle.

    * Kumuloituvat ryhmäkeskustelut: ensin pieni ryhmä, sitten isompi yhdistetty ryhmä. Tämä mahdollistaa polveilevan keskustelun ja sen jäsentymisen useiden eri näkökulmien kautta tiivistettyyn muotoon. Mahdollistaa eri opiskelijoiden näkökulmien monipuolisen kuulemisen.

    * Aivoriihi + vuokaavion tekeminen menetelmänä: konkreettisena vuorovaikutus-/ryhmätyötilanteen tuotoksena julisteen/posterin tekeminen yhdessä keskustelun yhteydessä. Ja näiden postereiden jakaminen esim. tenttimateriaalin tueksi koko kurssin opiskelijoille. Opiskelijat samalla kokevat työn hyödyn minimissään kurssin suorittamisen kannalta, sekä laajemmin teeman sisäistämisen kannalta.

    * Osallistava ja portaittainen arviointi edesauttaa oppimista sekä vuorovaikutusta: esimerkiksi välittömästi harjoituksen jälkeen niin että opiskelijat pareittain käyvät läpi toisen työn hyviä/kehitettäviä puolia. Tämä mahdollistaa opiskelijoita myös oppimaan ottamaan vastaan sekä hyvää että rakentavaa suoraa palautetta. Tämä taito oleellinen kaikkialla työelämässä, esim. liittyen tieteellisen tutkimuksen esittämiseen konferensseissa.

    Step 4: 

    Kun ryhmätyö-/vuorovaikutustilanteen menetelmät ohjeistetaan opiskelijoille, on syytä samalla opastaa myös opiskelijat selkeisiin rooleihin vuorovaikutustilanteeseen (esim. ryhmätyön tekemiseen liittyen)

    - Opettaja ja opiskelijat jako: Tässä jaossa toisinaan vaarana on, että opiskelijat saattavat alkaa odottaa opettajalta enemmänkin "vanhemman roolin" mukaista käyttäytymistä ja käyttäytyä itse passiivisemmin oppimisen kannalta. Toisinaan vaarana on, että opiskelijat odottavat opettajan antavan ratkaisuja tehtäviin, joten opiskelijoiden tulee antaa mahdollisimman pitkälle itse ratkaista opetustilanteeseen liittyvän teeman/tehtävän ratkaisut sekä saada oma oivaltaminen. Eli liian helposti ei kannata vastauksia antaa ja johdatella liiaksi opiskelijoita työn lopputulosten äärelle. Tällaisessa tilanteessa on hyvä käydä keskustelua siitä, mitä opettajan ja opiskelijan rooliin kuuluu ja kuka on vastuussa oppimisesta.

    - Pienryhmien sisällä roolijako myös lukkiutuu helposti esimerkiksi niin, että ryhmän puhelias on aina puheenjohtaja ja hiljainen aina kirjuri. Tällä
    tavalla lukkiutuneet roolit jumiuttavat helposti myös oppimisen ja kehittymisen. -> Roolien jako innovatiivisesti ryhmätöiden yms. vuorovaikutustilanteissa lähiopetuksessa voi olla vuorovaikutusta edistävä ratkaisu.


    Yhteenveto aiheesta videomuodossa:

     

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1621406/course/section/192083/Eliisa.mov?time=1633703471037
     


    ******

    Suorat viittaukset lähteestä: 

    Lindblom-Ylänne, S., Mikkonen, J., Heikkilä, A., Parpala, A. & Pyhältö, K. 2009. Oppiminen yliopistossa. Teoksessa S. Lindblom-Ylänne& A. Nevgi, Yliopisto-opettajan käsikirja. s.70-99.

    https://helda.helsinki.fi/handle/10138/330402

    Linkkejä, vinkkejä ja taustamateriaalia luokkahuoneessa opetuksen vuorovaikutuksen ja motivoinnin edistämiseksi:
    https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf

    https://prospectum.fi/blog/2015/05/11/yleison-aktivointi-viisi-vinkkia-joilla-onnistut-tapahtumassasi

    https://www.grafton.org/strategies-to-motivate-students-in-the-classroom/

    https://owlcation.com/academia/13-Tips-to-Motivate-Students-in-the-Classroom 

    • icon for activity
      TiedostoAnsari and Khan, 2020: "Smart Learning Enviroments" Tiedosto
      Arkisto (ZIP)
    • icon for activity
      TiedostoBainbridge-Frymier, 2005: Students classroom comminication effectiveness Tiedosto
      Pdf-tiedosto
    • icon for activity
      TiedostoFilgona et al. 2020: Motivation in learning Tiedosto
      Pdf-tiedosto
    • icon for activity
      TiedostoKareva, 2014: Classroom Communication Tiedosto
      Pdf-tiedosto

Edellinen osio

◄Tiedonvälitystapojen moninaistaminen

Seuraava osio

Vuorovaikutus etäopetuksessa►
Ohita
Tulevat tapahtumat
Ladataan Ei tulevia tapahtumia
Siirry kalenteriin...
  • Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022
  • Osiot
  • Vuorovaikutuksen työkalupakki
  • Tiedonvälitystapojen moninaistaminen
  • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa
  • Vuorovaikutus etäopetuksessa
  • Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa
  • Oivalluttaminen
  • Etusivu
  • Kalenteri
  • Learner Metrics

Aalto logo

Tuki / Support
Opiskelijoille / Students
  • MyCourses instructions for students
  • email: mycourses(at)aalto.fi
Opettajille / Teachers
  • MyCourses help
  • MyTeaching Support form
Palvelusta
  • MyCourses rekisteriseloste
  • Tietosuojailmoitus
  • Palvelukuvaus
  • Saavutettavuusseloste
About service
  • MyCourses protection of privacy
  • Privacy notice
  • Service description
  • Accessibility summary
Service
  • MyCourses registerbeskrivining
  • Dataskyddsmeddelande
  • Beskrivining av tjänsten
  • Sammanfattning av tillgängligheten

Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
  • Koulut
    • Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG)
    • Kauppakorkeakoulu (BIZ)
    • Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM)
    • – Oppaita opiskelijalle (CHEM)
    • – Raportinkirjoitusohje (CHEM)
    • Perustieteiden korkeakoulu (SCI)
    • Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC)
    • Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS)
    • Kielikeskus
    • Avoin yliopisto
    • Kirjasto
    • Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus
    • UNI (tentit)
    • Sandbox
  • Palvelulinkit
    • MyCourses
    • - MyCourses ohjeita opettajille
    • - MyCourses ohjeita opiskelijoille
    • - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille)
    • - Opetuksen digitaaliset työvälineet
    • - Opetuksen tietosuojaa opettajille
    • - Työtila opinnäyteohjaukseen
    • Sisu
    • Opiskelijan opas
    • Courses.aalto.fi
    • Kirjasto- ja tietopalvelut
    • - Tiedonhakijan oppaat
    • - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö
    • Tietotekniikkapalvelut
    • Kampuskartat
    • - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat
    • Ruokalistat.net
    • AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
    • Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    • Opiskelutaidot
    • Opiskelijan ohjaus ja tuki
    • Starting Point of Wellbeing
    • AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
    •   ‎(en)‎
    •   ‎(fi)‎
    •   ‎(sv)‎