Siirry pääsisältöön
MyCourses MyCourses
  • Koulut
    Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG) Kauppakorkeakoulu (BIZ) Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM) – Oppaita opiskelijalle (CHEM) – Raportinkirjoitusohje (CHEM) Perustieteiden korkeakoulu (SCI) Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC) Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS) Kielikeskus Avoin yliopisto Kirjasto Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus UNI (tentit) Sandbox
  • Palvelulinkit
    MyCourses - MyCourses ohjeita opettajille - MyCourses ohjeita opiskelijoille - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille) - Opetuksen digitaaliset työvälineet - Opetuksen tietosuojaa opettajille - Työtila opinnäyteohjaukseen Sisu Opiskelijan opas Courses.aalto.fi Kirjasto- ja tietopalvelut - Tiedonhakijan oppaat - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö Tietotekniikkapalvelut Kampuskartat - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat Ruokalistat.net AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta Aallon yhteisötori
  • ALLWELL?
    Opiskelutaidot Opiskelijan ohjaus ja tuki Starting Point of Wellbeing AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
  •   ‎(fi)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)

close

Ei kurssi löydy?
kokeile myös:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022

  1. Etusivu
  2. Kurssit
  3. Sandbox
  4. vuorovaikutta...
  5. Osiot
  6. vuorovaikutuk...
 
Kurssiesite
 

Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa

  • Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa

    Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa

    Esittelemme 2 täydentävää lähestymistapaa oman opetuksen vuorovaikutuksen arviointiin. Ensimmäinen on ns. tekninen arviointi avainkysymysten kautta ja toinen lähestymistapa on kokonaisvaltaisempi opettajan reflektio, mikä esitellään tässä hyvin tiiviisti, mutta tarjoamme esittelyssä linkkejä aihetta laajemmin käsittelevään kirjallisuuteen.

    1.       Kurssilla toteutuneen vuorovaikutuksen tekninen arviointi:

    1.1 Listaa opetuksessa tarjotut vuorovaikutuksen kanavat (esim. luennolla varattu aika kysymyksiin ja keskusteluun, tarjotut sähköiset kanavat, yksilölliset tapaamiset)

    1.2 Arvioi jokaista tarjottua vuorovaikutuskanavaa:

    Paljonko kanavan kautta saapui kysymyksiä, vastauksia, palautetta tai laajempaa keskustelua?

    Oliko kanava kaikkien opiskelijoiden vaiko vain osan käytössä?

                  Jos ei, niin mieti vaihtoehtoisia tapoja aktivoida passiivisempia opiskelijoita

    Vaikuttiko kanavan vuorovaikutus opetuksen sisältöön ja painotuksiin ja/tai vaikuttaako se tulevaisuudessa opetuksen sisältöön ja toteutukseen?

    1.3 Arvioi oliko jokin kanava turha tai puuttuiko opetuksesta/kurssilta jokin oleellinen vuorovaikutuskanava?                        

    2.       Vuorovaikutuksen arviointi osana opettajan reflektiota:

    Reflektio tarjoaa kokonaisvaltaisemman lähestymistavan arvioida oman opetuksen vuorovaikutusta osana oman opetustoiminnan ja ammatillisen kehityksen pohdintaa. Esitämme tässä tiiviin johdatuksen reflektioon pohjautuen Yliopisto-opettajan käsikirjaan (Lindblom-Ylänne, S., & Nevgi, A. (2009).

    Reflektointi on useimmille suomalaisille yliopisto-opiskelijoille tuttu osa opintojen suorittamista. Reflektiota pidetään opettajana kehittymisen kannalta keskeisenä, joten esitämme tiiviisti sen keskeiset määritelmät, tulokset ja käytännön suositukset, joita pohdimme hieman erityisesti opetuksen vuorovaikutuksen näkökulmasta.  

    Reflektiolle on annettu useita määritelmiä. Esim. Alvesosson ja Sköldberg määrittelevät, että  opettajan reflektio tarkoittaa omien tulkintojen ja näkemysten tarkastelemista toisesta näkökulmasta sekä itsekriittisyyttä suhteessa omaan toimintaan (Alvesson & Sköldberg 2017). Aikaisemmin John Dewey (1933) on määritellyt reflektion monimutkaiseksi, tarkkuutta vaativaksi, älylliseksi ja emotionaaliseksi toiminnaksi, joka vaatii aikaa, jotta sen voisi toteuttaa hyvin. Dewey tarjoaa neljä kriteeriä reflektion täsmälliseen ymmärtämiseen:

    1. Reflektio on merkityksenantoprosessi, joka siirtää oppijaa kokemuksesta toiseen siten, että hänelle muodostuu syvällinen ymmärrys suhteista ja yhteyksistä toisten ihmisten kokemuksiin ja ideoihin.

    2. Reflektio on systemaattinen ja kurinalainen ajattelutapa, joka koostuu seuraavista vaiheista: kokemuksen spontaani tulkinta, kokemuksesta nousevien ongelmien ja kysymysten tunnistaminen, mahdollisten selitysten antaminen esiin tulleille ongelmille sekä selitysten ja ratkaisuvaihtoehtojen kehittäminen ja testaaminen.

    3. Reflektion tulee tapahtua vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Tämä on olennaista, sillä omien ideoiden tai ajatusten ilmaiseminen toisille riittävän selkeästi paljastaa sekä oman ajattelun vahvuudet että heikkoudet.

    4. Reflektio edellyttää sekä oman että toisten henkilökohtaista ja älyllistä kehittymistä arvostavia asenteita. Tietoisuus asenteista ja tunteista on olennainen tarkoituksenmukaisen reflektiivisen käytännön elementti. (Yliopisto-opettajan käsikirja, 2009)

    Opetuksen vuorovaikutuksen arvioinnin kannalta erityisesti Deweyn kolmas reflektion kriteeri tarjoaa tärkeän näkökulman: vuorovaikutusta tulisi reflektoida ”vuorovaikutuksessa toisten kanssa”, siis sekä opiskelijoiden että kollegojen kanssa. Tällöin opetuksen vuorovaikutukseen liittyvät heikkoudet voidaan havaita ja korjata parhaimmillaan jopa välittömästi opetuksen aikana. Schön (1987) on eritellyt reflektion ajallisesti eri vaiheisiin, joista ensimmäinen tapahtuu vuorovaikutuksen toteutuessa (reflection-in-action) ja jälkimmäinen tapahtuu vuorovaikutteisen toiminnan jälkeen (reflection-on-action), jolloin toiminnan tarkastelulla pyritään jälkikäteen vahvistamaan ammatillista tietopohjaa. Myöhemmin Eraut (1995) on lisännyt erityisesti opettajan työhön liittyen kolmannen reflektiomuodon, joka tapahtuu ennen vuorovaikutteista vaihetta (reflektion-for-action). Nämä kolme reflektion vaihetta mahdollistavat opettajan tietopohjan ja vuorovaikutustaitojen jatkuvan arvioinnin ja kehittämisen.

    Lopuksi videossa tiivistelmä vuorovaikutuksen arvioinnista:

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1621406/course/section/192085/Vuorovaikutuksen%20arviointi.mov
     

    Lähteet:

    Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Reflexive methodology: New vistas for qualitative research. sage.

    Dewey, J. (1933). How we think. Buffalo. NY: Prometheus Books.

    Eraut, M. (1995). Schon Shock: a case for refraining reflection‐in‐action?. Teachers and teaching, 1(1), 9-22.

    Lindblom-Ylänne, S., & Nevgi, A. (2009). Yliopisto-opettajan käsikirja.

    Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass.



    Edellinen osio

    ◄Vuorovaikutus etäopetuksessa

    Seuraava osio

    Oivalluttaminen►
    Ohita
    Tulevat tapahtumat
    Ladataan
    koko sivustolle MyCourses maintenance, service out of use
    maanantai, 12. kesäkuuta, 10:00 » 17:00

    Siirry kalenteriin...
    • Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022
    • Osiot
    • Vuorovaikutuksen työkalupakki
    • Tiedonvälitystapojen moninaistaminen
    • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa
    • Vuorovaikutus etäopetuksessa
    • Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa
    • Oivalluttaminen
    • Etusivu
    • Kalenteri
    • Learner Metrics

    Aalto logo

    Tuki / Support
    Opiskelijoille / Students
    • MyCourses instructions for students
    • email: mycourses(at)aalto.fi
    Opettajille / Teachers
    • MyCourses help
    • MyTeaching Support form
    Palvelusta
    • MyCourses rekisteriseloste
    • Tietosuojailmoitus
    • Palvelukuvaus
    • Saavutettavuusseloste
    About service
    • MyCourses protection of privacy
    • Privacy notice
    • Service description
    • Accessibility summary
    Service
    • MyCourses registerbeskrivining
    • Dataskyddsmeddelande
    • Beskrivining av tjänsten
    • Sammanfattning av tillgängligheten
    
    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    • Koulut
      • Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG)
      • Kauppakorkeakoulu (BIZ)
      • Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM)
      • – Oppaita opiskelijalle (CHEM)
      • – Raportinkirjoitusohje (CHEM)
      • Perustieteiden korkeakoulu (SCI)
      • Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC)
      • Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS)
      • Kielikeskus
      • Avoin yliopisto
      • Kirjasto
      • Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus
      • UNI (tentit)
      • Sandbox
    • Palvelulinkit
      • MyCourses
      • - MyCourses ohjeita opettajille
      • - MyCourses ohjeita opiskelijoille
      • - Varaa online aika digitaalisen opetuksen asiantuntijalta (opetttajille)
      • - Opetuksen digitaaliset työvälineet
      • - Opetuksen tietosuojaa opettajille
      • - Työtila opinnäyteohjaukseen
      • Sisu
      • Opiskelijan opas
      • Courses.aalto.fi
      • Kirjasto- ja tietopalvelut
      • - Tiedonhakijan oppaat
      • - Imagoa / Avoin tiede ja kuvien käyttö
      • Tietotekniikkapalvelut
      • Kampuskartat
      • - Etsi tiloja ja tarkista rakennusten aukioloajat
      • Ruokalistat.net
      • AYY Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
      • Aallon yhteisötori
    • ALLWELL?
      • Opiskelutaidot
      • Opiskelijan ohjaus ja tuki
      • Starting Point of Wellbeing
      • AllWell?-opiskeluhyvinvointikyselystä
    •   ‎(fi)‎
      •   ‎(en)‎
      •   ‎(fi)‎
      •   ‎(sv)‎