Skip to main content
MyCourses MyCourses
  • Schools
    School of Arts, Design, and Architecture (ARTS) School of Business (BIZ) School of Chemical Engineering (CHEM) –sGuides for students (CHEM) – Instructions for report writing (CHEM) School of Electrical Engineering (ELEC) School of Engineering (ENG) School of Science (SCI) Language Centre Open University Library Aalto university pedagogical training program UNI (exams) Sandbox
  • Service Links
    MyCourses - Instructions for Teachers - Teacher book your online session with a specialist - Digital tools for teaching - Personal data protection instructions for teachers - Instructions for Students - Workspace for thesis supervision Sisu Student guide Courses.aalto.fi Library Services - Resourcesguides - Imagoa / Open science and images IT Services Campus maps - Search spaces and see opening hours Restaurants in Otaniemi ASU Aalto Student Union Aalto Marketplace
  • ALLWELL?
    Study Skills Support for Studying Starting Point of Wellbeing About AllWell? study well-being questionnaire
  •   ‎(en)‎
      ‎(en)‎   ‎(fi)‎   ‎(sv)‎
  • Toggle Search menu
  • Hi guest! (Log in)

close

Can not find the course?
try also:

  • Sisu
  • Courses.aalto.fi

Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022

  1. Home
  2. Courses
  3. Sandbox
  4. vuorovaikutta...
  5. Sections
  6. Oivalluttaminen
 
Syllabus

Oivalluttaminen

  • Oivalluttaminen

    Oivalluttaminen

    Oivalluttamisessa voisi olla ytimenä Why-How-What -viitekehys: 

    Simon Sinek toi liiketoimintakonsulttimarkkinoille "kultainen ympyrä"-käsitteen. Ajatus perustuu siihen, että ihmisten tehdessä ostopäätöksen, ostopäätös etenee reittiä 1. "Miksi asia on tärkeä" 2. "Millaisia ominaisuuksia asialla on" 3. "Mitä yksityiskohtia asia pitää sisällään"

    Simon Sinekin mukaan päätöksenteon edellytyksenä on asian "ostaminen" ensin tasolla 1 (Miksi), ja sitten tasolla 2 (Miten). Päätös on useimmiten syntynyt ennen kuin tullaan tasolle 3 (mitä). Monet markkinointiviestit aloittavat asiakkaidensa maanittelun kuitenkin tasolta kolme; esim henkilöauto: "tässä autossa on 200 hevosvoimaa, 5 ovea, siihen saa vetokoukun,..." Näiden luetteleminen ei kuitenkaan saa ostopäätöstä aikaiseksi ennen kuin asia on "myyty" aivoissa tasolla 2 ja 1. Markkinointiviesti kannattaakin aloittaa tasolta 1. Auton markkinointiviesti tasolla yksi voisi olla esimerkiksi "haluatko olla vapaa liikkumaan milloin ja minne haluat?". Sen jälkeen sinulla syntyy konkreettisia tarpeita: sinulla saattaa olla esim. kolme lasta ja kaksi isoa koiraa. Se määrittää kakkostasolla Miten voisit auton tuomaa vapautta hyödyntää. Vasta sen jälkeen sinua (kenties) kiinnostaa Mitä -tason asiat, kuten ne hevosvoimat, auton väri jne.  

       

    Oppimista eli asioiden omaksumista voidaan myös pitää asian "ostamisena", ja motivaatio myös tiedon "ostamiseen" helpottuu, kun kuljetaan samaa reittiä, millä ostamme tavaroita ja palveluita.

    1. Oivaltamisessa on oleellista opiskeltavan asian merkitys, tai merkityksellisyys, WHY. Se luo pohjan motivaatiolle oppia jokin asia (sikäli kun sitä on muutakin kuin kurssin tai tutkinnon suorittaminen). Esimerkiksi WHY: Miksi kemian osaaminen on tärkeää? Kemian tekniikan opiskelijalle saattaa olla merkityksellistä luoda maailma, jossa on vähemmän hiilidioksidia päästäviä teknologioita käytössä.

    2. Kun asian tärkeys tai merkityksellisyys on sisäistetty, ollaan motivoituneita menemään eteenpäin asiassa: HOW: Miten 'maailman pelastaminen' fossiilien korvaamisella biomateriaaleilla voisi tapahtua? Kemian tekniikassa opiskellaan esimerkkejä siitä, miten fossiilista muovia voidaan korvata selluloosalla. Tämän edellytyksenä saattaa olla, että luontaisesti hygroskooppista (veden vaikutuksesta esim. turpoavaa) sekä hydrofiilistä (vettä absorboivaa) luonnetta pitää muuttaa vaikuttamalla selluloosan kemialliseen rakenteeseen.

    3. Kun kemian mahdollisuudet maailman pelastajana on sisäistetty, ja ollaan oltu motivoituneita käymään lävitse periaatteita, joilla kemiaa voidaan hyödyntää tässä roolissa, voidaan tulla oivallusten äärelle sen suhteen, Mitä kemiaa detaljitasolla on hyvä osata selluloosamolekyylin rakenteesta, jotta voidaan luoda hydrofiilinen selluloosamolekyyli. Käytyään lävitse oivallukset tasoilta 1-2 opiskelija on saanut merkityksellisyyden kokemuksen detaljitason opiskelun tärkeydestä. Jopa 'Haukionkala' -opiskelu muuttuu mielekkäämmäksi kuin ilman edellä kuvattua pohjustusta.

    Kaikilla meistä on kokemuksia luennoitsijoista, jotka tykittävät suoraan kappaleeseen kolme omissa luennoissaan. Opiskelusta tulee helposti merkitystä vailla olevaa ulkoaopettelua. Ja meillä kaikilla on opettajina varmasti kiusauksena - rajallisen luentoajan ja kurssin laajuuden puitteissa - käydä kaikki meidän mielestämme niiiiiin oleelliset Facts&Figures't lävitse, ja nipistää asian taustan ja merkityksen läpikäynnistä. Tässä kannattaa arvioida, että millä "merkityksen" ja "datan" tasapainolla opetuksessa opiskelijoilla on parhaat tiedot aiheesta esimerkiksi vuoden kuluttua.

    Oma professorini kertoi opintojeni päätyttyä ja siirtyessäni työeämään: "Tulet unohtamaan lähes kaiken oppimasi, kun menet työelämään. Mutta toivottavasti asioiden ymmärrys säilyy". Minusta tämä oli mainiosti sanottu: Asioita, myös "dataa" toki on hyvä "tietää", mutta tärkeintä ei ole olla kävelevä alansa tietosanakirja, vaan asioiden ymmärtäjä ja asioiden yhdistäjä. Yliopistossa koulutetaan asioiden "luojia", ei ensisijassa "tietäjiä". Tällä on yhteyttä asioiden merkityksellisyyden omaksumiseen.

     

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/1621406/course/section/192086/Juha.mov?time=1634819111785
     


    Course home

    Course home

    Previous section

    ◄Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa
    Skip Upcoming events
    Upcoming events
    Loading There are no upcoming events
    Go to calendar...
    • Vuorovaikuttajat: ryhmätyön tuotokset 2021-2022
    • Sections
    • Vuorovaikutuksen työkalupakki
    • Tiedonvälitystapojen moninaistaminen
    • Käytännön menetelmät: luokkahuoneessa
    • Vuorovaikutus etäopetuksessa
    • Vuorovaikutuksen arviointi opetuksessa
    • Oivalluttaminen
    • Home
    • Calendar
    • Learner Metrics

    Aalto logo

    Tuki / Support
    • MyCourses help
    • mycourses(at)aalto.fi
    Palvelusta
    • MyCourses rekisteriseloste
    • Tietosuojailmoitus
    • Palvelukuvaus
    • Saavutettavuusseloste
    About service
    • MyCourses protection of privacy
    • Privacy notice
    • Service description
    • Accessibility summary
    Service
    • MyCourses registerbeskrivining
    • Dataskyddsmeddelande
    • Beskrivining av tjänsten
    • Sammanfattning av tillgängligheten
    
    Hi guest! (Log in)
    • Schools
      • School of Arts, Design, and Architecture (ARTS)
      • School of Business (BIZ)
      • School of Chemical Engineering (CHEM)
      • –sGuides for students (CHEM)
      • – Instructions for report writing (CHEM)
      • School of Electrical Engineering (ELEC)
      • School of Engineering (ENG)
      • School of Science (SCI)
      • Language Centre
      • Open University
      • Library
      • Aalto university pedagogical training program
      • UNI (exams)
      • Sandbox
    • Service Links
      • MyCourses
      • - Instructions for Teachers
      • - Teacher book your online session with a specialist
      • - Digital tools for teaching
      • - Personal data protection instructions for teachers
      • - Instructions for Students
      • - Workspace for thesis supervision
      • Sisu
      • Student guide
      • Courses.aalto.fi
      • Library Services
      • - Resourcesguides
      • - Imagoa / Open science and images
      • IT Services
      • Campus maps
      • - Search spaces and see opening hours
      • Restaurants in Otaniemi
      • ASU Aalto Student Union
      • Aalto Marketplace
    • ALLWELL?
      • Study Skills
      • Support for Studying
      • Starting Point of Wellbeing
      • About AllWell? study well-being questionnaire
    •   ‎(en)‎
      •   ‎(en)‎
      •   ‎(fi)‎
      •   ‎(sv)‎