TU-C9300 - Tieteen ja tiedon perusteet, Luento-opetus, 4.9.2023-12.10.2023
This course space end date is set to 12.12.2023 Search Courses: TU-C9300
Översikt
-
Esseiden suosituspituus on n. 1-2 sivua. Esseessä tulisi olla käsiteltynä aihepiirin kannalta keskeisiä asioita luennoilta, mutta kaikkea ei tarvitse käsitellä -- valitse mielestäsi keskeisimmät ja/tai kiinnostavimmat asiat ja näkökulmat.
Esseen tarkoitus on osoittaa, että keskeiset pointit on ymmärretty. Siksi olisi hyvä kertoa niistä yhdessä oman pohdinnan kautta. Esseessä saa myös ottaa asioihin luennoista poikkeavan näkökulman ja olla eri mieltä asioista. Esitä kuitenkin perusteita omalle näkemyksellesi.
-
Valitse jompi kumpi näistä aiheista:
1. Teorian ja havaintojen suhde tieteellisessä tiedonmuodostuksessa (Förhållandet mellan teorier och observationer vid bildandet av vetenskaplig kunskap)
2. Edistyykö tiede? (Gör vetenskap framsteg?)
Molemmissa aiheissa keskeistä on kurssin "Tieteellinen päättely" -osan ymmärtäminen, mutta lisäksi ensimmäisessä aiheessa voi soveltaa myös "Tiede ja arkiajattelu" -osiota ja toisessa "Tieteen synty ja kehitys" -osiota.
Voit miettiä ensimmäisessä tehtävässä esim. sellaisia aisoita kuin miten havainnoilla tuetaan tieteellisiä väitteitä, mitä teoriat ovat ja miten teoriat ohjaavat havaintojen tekemistä. (Tänka på: Hur stöder observationerna hypoteser i vetenskapen? Vad är teorier i vetenskapen? Vad är teorins roll för att göra observationer?) Toisessa voit miettiä asiaa esimerkiksi teorioiden kehittymisen tai tieteellisen tiedon instrumentaalisen hyödyn tai totuuden kasvun näkökulmasta, tai vaikkapa tieteellisen maailmankuvan kehittymistä ja tarkentumista yleisemmin. (Hur utvecklas teorier? Vilken är viktigare, sanningen eller den instrumentella nyttan av teorin? Hur blir den vetenskapliga bilden av världen bättre?) Valitse tarkempi rajaus ja teemat, joihin keskityt, oman harkintasi mukaan. Koska aiheet myös liityvät toisiinsa, jos valitsemasi rajaus yhdistelee aihepiirejä, voit vapaasti tehdä niinkin.
Suosittelen oheislukemistojen käyttöä, mutta en edellytä sitä. Niiden käyttö ei vaikuta esim. arvosanaan, mutta voi laajentaa ymmärrystä asiasta. Ensimmäiselle aiheelle relevantteja ovat Kiikerin ja Ylikosken kirjan luku 2 toiselle aiheelle luku 3 sekä von Wright -katkelma.
-
Valitse jompi kumpi näistä aiheista:
1. Ihmistieteet tieteinä (Människovetenskaperna som vetenskaper)
Miksi ihmistieteet ovat tieteitä? Mitä erityispiirteitä niissä on suhteessa luonnontieteisiin? (Varför är människovetenskperna vetenskap? Vilka karakteristika egenskaper har de i förhållande till naturvetenskapen?)
2. Monitieteisyys (Mångvetenskap/Multidisciplinär froskning)
Millaisissa tilanteissa monitieteistä tutkimusta tai tiedon soveltamista tarvitaan? Millaisia haasteista tähän liittyy? (I vilka situationer behövs multidisciplinär forskning eller tillämpning av multidisciplinär kunskap? Vilka problem kan finnas med detta?)
-
Pohdi tieteen roolia yhteiskunnassa (Reflektera över vetenskapens roll i samhället)
Voit halutessasi rajata näkökulman tarkemmin ja otsikoida esseen haluamallasi tavalla.
Mahdollisia kysymyksiä pohdittavaksi (kaikkia ei tarvitse käydä läpi):
- Millainen on tieteen rooli nyky-yhteiskunnassa? (Vilken roll spelar vetenskapen i det moderna samhället?)
- Millainen tieteen rooli yhteiskunnassa pitäisi olla? (Vilken roll bör vetenskapen spela i samhället?)
- Millaisia erilaisia päämääriä tieteellä on? (Vilka är vetenskapens olika ändamål?)
- Miten yhteiskunta vaikuttaa tieteen tekemiseen? (Hur påverkar samhället skapande av vetenskap?)
- Miten arvot näkyvät tieteessä? (Hur uppträder värderingar i vetenskapen?)
- Mitä merkitystä tieteellä on arvokeskustelulle? (Vilken betydelse har vetenskapen för värdedebatten?)
- Onko luonnontieteiden ja ihmistieteiden välillä eroja tässä asiassa? Jos kyllä, niin mitä eroja? (Finns det några skillnader mellan naturvetenskap och humaniora i detta avseende? Om så är fallet, vilka är skillnaderna?)
-