Tutkimuksen nimi: Factors Connected to Self- and Peer Assessment (FACTSPA)
Tutkimuspaikat: Aalto-yliopisto, Kemian ja materiaalitieteen laitos ja
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta , Hämeen
ammattikorkeakoulu
Tutkimuksen vastuulliset tutkijat: Lauri Partanen (Aalto-yliopisto,
lauri.partanen@aalto.fi), Liisa Myyry (Helsingin yliopisto,
liisa.myyry@helsinki.fi), Henna Asikainen (Helsingin yliopisto,
henna.asikainen@helsinki.fi), Viivi Virtanen (Hämeen ammattikorkeakoulu,
viivi.virtanen@hamk.fi)
Tutkimusorganisaatio: Kemian ja materiaalitieteen laitos,
Aalto-yliopisto, HYPE, yliopistopedagogiikan keskus, Kasvatustieteiden
tiedekunta ja Helsingin yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu
1. TUTKIMUKSEN TARKOITUS, HYÖTY JA MERKITYS
Tutkimuksessa selvitetään Kemian ja materiaalitieteen laitoksen opiskelijoiden
kykyä vertais- ja itsearviointiin, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kokemuksia
vertais- ja itsearvioinnista. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään, miten
esimerkiksi kurssitehtävän tehtävänanto vaikuttaa itse- ja
vertaisarviointikykyyn. Laajemmin tarkastellaan, kuinka osallistavat
opetusmenetelmät vaikuttavat kurssilaisten oppijuuteen, kuormittuneisuuteen ja
kurssilla pärjäämiseen esim. oppimistrategioiden kautta sekä miten eri
oppijuuden indikaattorit ovat kytköksissä toisiinsa. Tutkimus on
perustutkimusta. Tutkimus ei ota kantaa yksittäisen tutkittavan vertais- tai
itsearviointitaitoon tai oppijuuteen, mutta tuloksista on tarkoitus tiedottaa
sekä laitoksen opettajille että opiskelijoille.
2. TUTKIMUKSEN TOTEUTUSTAPA
Tutkimus kohdistuu Termodynamiikan kurssille, joka järjestetään
laitoksella 2022 - 2024. Kurssille voi osallistua osallistumatta tutkimukseen.
Kurssilla tehdään erilaisia itsenäisesti ja ryhmässä tehtäviä verkkotehtäviä ja
harjoitteita. Keskeisenä osana tutkimuksen kannalta kemiallisen termodynamiikan
kurssiin kuuluu kuusi kappaletta itse- ja vertaisarvioituja laskuharjoituksia.
Arviointi tapahtuu MyCourses-alustalla, jossa opiskelijat eivät näe toistensa
arviointeja. Kurssi on 5 op kokonaisuus. Kemiallinen termodynamiikka on
pakollinen toisen vuoden kurssi Kemian tekniikan kandidaattiohjelmassa.
Tehtävien lisäksi Kemiallinen termodynamiikka sisältää monimuoto-opetusta.
Opetus pitää sisällään mm. pohdintatehtäviä, keskustelua, ja äänestyksiä.
Tavoitteena on syventyä kemiallisen termodynamiikan keskeisiin käsitteisiin. Vuonna
2021 kemiallisen termodynamiikan kurssilla on myös laboratoriotöitä, mutta
vuodesta 2022 alkaen laboratoriotyöt on jaettu omaan kurssiinsa.
Itse- ja vertaisarvioitujen harjoitusten ja muiden tehtävien pisteiden
lisäksi tutkittavilta kerätään kyselyaineistoa. Tutkittavat täyttävät neljä
sähköistä kyselylomaketta kurssin eri vaiheissa: kurssin alussa ensimmäisten
harjoitusten yhteydessä, kurssin keskivälillä ensimmäisen periodin
lopussa sekä kurssin lopussa toisen periodin loppupuolella. Kurssin lopussa
kyselyitä on kaksi, joista toinen pitää sisällään pedagogisia mittareita ja
toinen konseptuaalisen testin, jossa selvitetään opiskelijoiden vaihtoehtoisia
käsityksiä kurssin keskeisimmistä käsitteistä. Kyselystä riippuen vastaaminen
kestää 10-50 minuuttia. Sähköiset kyselyt toteutetaan Webropol-lomakkeilla.
Kyselyissä selvitetään mm. opiskelijoiden tavoiteorientaatiota, motivaatiota,
minäpystyvyyttä, lähestymistapoja opiskeluun, opetuksen kuormitusta, itsekriittisyyttä
sekä kokemuksia vertais- ja itsearvioinnista ja kurssista yleisesti.
3. TUTKITTAVIEN OIKEUDET
Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja siihen osallistumisen
voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa ilman seuraamuksia ja syytä ilmoittamatta.
Tutkimuksesta voi kieltäytyä ilmoittamalla siitä kurssin opettalle, Lauri
Partaselle missä vaiheessa kurssia tai tutkimusta tahansa. Vain suostumuksen
antaneiden opiskelijoiden materiaalia käytetään tutkimuksen aineistona.
Kurssille osallistuminen ei edellytä osallistumista tutkimukseen. Tutkijat
antavat haluttaessa lisätietoa tutkimusmenetelmistä tai tutkimuksen
tarkoituksista. Kaikkiin kysymyksiin pyritään vastaamaan, mikäli ne eivät
vaikuta tutkimustuloksiin. Kaikilta tutkimukseen osallistujilta pyydetään
suostumus tutkimukseen. Osallistujien, jotka eivät halua tutkimukseen
osallistua, kurssitehtäviä ei käytetä tutkimusaineistona. Tutkimukseen
osallistumiseen ei kulu enempää aikaa kuin kurssin suorittamiseen. Kyselyihin
osallistumisesta annetaan laskuharjoituspisteitä ja vastaaminen on mahdollista,
vaikka ei osallistuisi tutkimukseen. Tällöin vastauksia käytetään ainoastaan
kurssin ja kandiohjelman opetuksen kehittämiseen. Kaikki tutkimusaineiston
käsittely ja analysointi on täysin luottamuksellista. Kyselytiedot yhdistetään
itse- ja vertaisarvioinnin ja välikokeiden tuloksiin vasta kurssin loputtua,
eikä vastauksilla ole vaikutusta kurssin arvosanaan. Aineisto
raportoidaan yleisellä tasolla niin, ettei yksittäistä vastaajaa voi vastauksista
tunnistaa. Tutkimukseen osallistuminen on tärkeää, jotta opetuskäytäntöjä
voidaan kehittää tutkitusti oikeaan suuntaan eikä arvailujen pohjalta.
4. TUTKIMUSAINEISTON KÄYTTÖTARKOITUS
Tutkimus on rakennettu siten, että vastaajan henkilöllisyys tulee vain
tutkijoiden tietoon. Opiskelijoilta kysytään tunnistetietoja
(opiskelijanumero), jotta voidaan yhdistää eri datat keskenään ja tutkia näin
kurssin vaikutuksia. Tunnistetiedot kuitenkin poistetaan heti kun datat on
saatu yhdistettyä. Ainoastaan projektin tutkijat käsittelevät tutkimustietoa.
Sähköisesti tallennettu aineisto säilytetään Helsingin yliopiston tarjoamalla
verkkolevyllä, johon projektin vastuullisilla tutkijoilla ja mahdollisilla
tutkimusavustajilla on pääsy salasanalla ja käyttäjätunnuksella. Aineistosta
osallistujat erotetaan toisistaan järjestysnumerolla. Tutkittavien tunnistetietoja
säilytetään aineiston tarkistusta varten, mutta niitä säilytetään eri paikassa
kuin tutkimusdataa. Henkilötiedot kuitenkin tuhotaan tutkimuksen valmistumisen
jälkeen. Kyselyaineisto tulee olemaan tutkimuskäytössä ilman tunnistetietoja.
Vertais- ja itsearviointitiedot säilytetään MyCourses-alustalla.
Tutkimusaineisto analyysituloksineen arkistoidaan käytön jälkeen. Tutkimusten
tulokset julkaistaan kansainvälistä ja/tai kotimaista asiantuntija-arviota
käyttävissä tieteellisissä julkaisusarjoissa sekä tieteellisissä kokouksissa.
Tulosten raportoinnissa ei käytetä mitään sellaisia merkintöjä, joista vastaajan
henkilöllisyys olisi pääteltävissä.
Jos jokin muuhun tutkimusryhmään kuuluva tutkija esittää perustellun
aineistopyynnön, tutkimusdata voidaan lähettää uudelleen analysoitavaksi tai
jatkoanalysoitavaksi johonkin muuhun tutkimusryhmään. Tällöin kiinnitetään
erityistä huomiota siihen, ettei tutkimusaineistosta ole mahdollista päätellä
tutkittavien henkilöllisyyttä. Ilman tunnisteita
olevaa osaa voidaan julkaista ns. open science –periaatetta
noudattavissa tutkimusaineistopankeissa. Myös tällöin kiinnitetään erityistä
huomiota siihen, ettei tutkimusaineistosta ole mahdollista päätellä
tutkittavien henkilötietoja.
Tutkimuksen osallistujat osallistuvat seuraaviin vaiheisiin, jotka kaikki
kuuluvat myös osaksi kurssin suorittamista:
- Kyselylomakkeisiin
vastaaminen kurssin alussa, keskivälissä ja lopussa. Näillä selvitetään
mahdollisia muutoksia opiskelijan kokemuksissa, oppijuudessa kurssin
aikana sekä konseptuaalista ymmärrystä kurssin jälkeen.
- Osallistuminen
vertais- ja itsearviointiin osana viikkoharjoituksia. Näissä mitataan
opiskelijoiden kykyä arvioida omia ja muiden töitä.
- Muihin
kurssin verkkotehtäviin osallistuminen (Esim. Perusall ja MyCourses-tehtävät).