TU-C1022 - Tuotejohtamisen projekti, Luento-opetus, 10.1.2024-8.5.2024
This course space end date is set to 08.05.2024 Search Courses: TU-C1022
Omat alustavat teemat
Yksilötehtävä
TEHTÄVÄ
Pohdi ja valitse muutama (2-4) teema tai aihealue, joihin sinulla on erityisesti mielenkiintoa tai syvempää osaamista. Mikäli haluat, voit käyttää alla olevia lähtöpisteitä pohdinnan apuna. Huomaa, että teema ei voi olla idea tuotteesta tai liiketoiminnasta, vaan sen tulee olla laajempi ja alustavampi aihe.
Laadi kullekin teemalle lyhyt kuvaus (muutama lause) seuraavista: Miksi valitsit aiheen, mikä tekee siitä mielenkiintoisen ja minkälaista aiempaa tietoa tai potentiaalista asiantuntemusta tai kokemusta sinulla on tästä alasta?
Palauta kuvaukset MC:ssä ja ota muistiinpanosi mukaan ensimmäiselle luennolle. Valmistaudu keskustelemaan omista ja muiden ryhmäsi jäsenten teemoista, ja valitsemaan yhteisesti mielenkiintoisin.
TAVOITE
Ensimmäisessä pajassa valitaan ryhmälle yhteinen, alustava teema. Se voi olla jonkun jäsenen mukanaan tuoma ehdotus tai keskustelussa kehitelty uusi teema. Tämän alustavan teema pohjalta ryhdytään etsimään ja tunnistamaan teemaan liittyviä tarpeita, joita määritetään ja tarkennetaan kurssin ensimmäiset viikot haastatteluiden ja analyysien avulla. Varsinainen aihe tulee tarkentumaan vaiheittain datan perusteella, ja tässä vaiheessa tärkeintä on kiinnostavan oloinen, alustava aihealue.
JUMISSA?
Omia alustavia teemoja voi pohtia seuraavien lähtöpisteiden avulla. Katso tarkemmat ohjeet alempaa.
- Uudet teknologiat, esim. käyttämällä Gartner:in raportteja uusista teknologioista tai tutustumalla paikallisiin laboratorioihin ja niiden tutkimukseen (Esim. Aalto, VTT)
- Murroksessa olevat toimialat, joita voi löytää ja tunnistaa tarkastelemalla yhteiskunnallisia trendejä ja muutoksia, sekä
- Käyttäjät ja tarpeet, joihin ei vielä ole sopivia tai saavutettavia ratkaisuita (huomaa tähän liittyvät rajoitteet).
VAIHTOEHTO 1: UUDET TEKNOLOGIAT
Uudet, kehitteillä olevat teknologiat ennakoivat sekä kokonaan uusia tuotteita että nykyisten ratkaisuiden laajempaa leviämistä tehokkaampien ja edullisempien menetelmien avulla.
Gartner on teknologiaan (erityisesti tietojärjestelmiin) keskittyvä markkinatutkimusyritys, joka tuottaa raportteja teknologiatrendeistä. Palveluun voi kirjautua täältä http://gartner.aalto.fi/. Seuraavat linkit toimivat kirjautumisen jälkeen.
- Kehittyvien teknologioiden yli-innostus-sykli: 2022, 2021, 2020, 2019, 2018 ja 2017 (aiemmissa raporteissa on mukana yhä uusia, mutta tutumpia teknologioita)
- Yli-innostus-syklit tarkemmin eri osa-aluilla (kaikkiaan 97) (esim IOT tai AI)
- Taustadokumentti Hype Cycles:ien ymmärtämiseksi
Hyvän lähtökohdan löytämiseen on monia muitakin lähteitä, joiden avulla voi kartoittaa, ideoida ja valita lupaavia aihealueita alan. Voit tutustua mm.
- Tutkimukseen Aallossa, Helsingin yliopistossa ja VTT:llä
- Etsiä ja lukea muita raportteja, teknologia- ja yrityslehtiä, tietokantoja ja vastaavia, sekä
- Käyttää omaa asiantuntemustasi / harrastuneisuutta jollakin soveltuvalla alalla
VAIHTOEHTO 2: MURROKSESSA OLEVAT TOIMIALAT
Merkittävä osa keskeisimmistä yhteiskunnallisista muutoksista ja tarpeista liittyy kestävään kehityksen ja ilmastonmuutoksen vaateisiin. Tämä muokkaa useiden toimialojen toimintaympäristöä ja yrityksiin kohdistuvia vaatimuksia.
Näiden muutosten tunnistamiseen on useita lähteitä, mutta tässä muutamia:
- Merkittävimmät ratkaisut kasvihuonekaasujen vähentämiseksi ja poistamiseksi: Drawdown.org
- YK:n kestävän kehityksen tavoitteet
- Sitran lähdemateriaali kiertotaloudesta sekä kiertotalouden liiketoimintamalleista
- Gartnerin Sustainability hype cycle
Megatrendien osalta lähteistä ei ole pulaa, joten etsi omasi ja muista varata mukaan hyvä määrä rakentavaa kritiikkiä lähdemateriaalia kohtaan.
VAIHTOEHTO 3: KÄYTTÄJÄT JA TARPEET
Kaikki yritystoiminta ja sen ylläpitäminen perustuu yritysten tuottamien tuotteiden käyttöarvoon, jonka lähtökohtana on asiakkaan tarve. Kurssin ensimmäisen osan tavoite on lähestyä tällaisen tarpeen tunnistamista ja määrittelyä askel askeleelta.
Kolmas, ja samalla vaativin lähtökohta onkin tunnistaa näitä olemassa olevia tarpeita suoraan. Tämä lähestymistapa on vaativa ja siinä on muutamia riskejä. Tarpeet pohjautuvat käyttäjien käytänteisiin, uskomuksiin, ja arvoihin, ja näiden havainnointi sekä määritteleminen on taito. Ilman tätä taitoa on riski, että omat ideat kytkeytyvät liiaksi joko oletuksiin, tuotteisiin tai näiden toiveikkaisiin yhdistelmiin.
Tähän lähtökohtaan on kuitenkin muutama hyvä tulokulma:
- Henkilökohtainen, epätyypillinen kokemuspohja. Jos sinulla on huomattava ja merkittävällä tavalla muista erottuva määrä kokemusta ja tietämystä jostain kontekstista ja siihen liittyvistä tarpeista, voit käyttää tätä lähtökohtana.
Tämän kokemuksen täytyy olla epätyypillistä, eli sellaista, jota (oletettavasti) harvalla osallistujalla on. Käytännössä tämä muodostuu yleensä useiden vuosien kokemuksesta ja harrastuneisuudesta. - Mielipidekirjoitukset. Esimerkiksi Helsingin Sanomien yleisönosastolla on lähes päivittäin kirjoituksia, joiden pohjalla on kirjoittajan henkilökohtaisesti kokema epäkohta. Näiden pohjasyitä ruotimalla on mahdollista löytää laajempia tarpeita.
Huom: erityisrajoitus! Tarpeita ja mahdollisuuksia voi toki tunnistaa muillakin tavoin. Ainoana rajauksena on, että näitä tarpeita ei tässä vaiheessa pidä etsiä opiskelijan elämästä. Jos tyypillinen tarvetta vastaava käyttäjä on sinua iältään yli 5 vuotta vanhempi tai nuorempi, eri sukupuolta tai pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, niin silloin lähtökohta on lupaava.