MNGT-A4001 - (P05) Työelämän viestintä- ja vuorovaikutustaidot, 28.10.2020-04.12.2020
This course space end date is set to 04.12.2020 Search Courses: MNGT-A4001
Tehtävä 3 (10%+10% arvosanasta): status- ja muu ilmaisu työelämän viestintätilanteessa. Palautus 2.12. klo 9.00 mennessä.
Tavoite:
Tehtävän tavoite on
- auttaa opiskelijoita ymmärtämään,
miten positiivista vuorovaikutusta voi edistää tietoisesti
- tehdä kurssilla läpikäytävät, tyypilliset viestintään liittyvät haasteet näkyviksi
- antaa
opiskelijoille mahdollisuus harjoitella esiintymistä, kuuntelemista,
hyväksymistä ja aitoa läsnäoloa
Ohjeet:
Tehtävässä on kaksi eri osiota: käsikirjoitus (10%) ja esitys (10%).
1. Valitkaa
tiiminne kanssa joku konkreettinen työelämän viestintätilanne.
Tilanne voi olla
joko muodollinen (esim. työhaastattelu, palaveri, uuden työntekijän esittely
kollegoille…), tai epämuodollinen (työntekijöiden vapaamuotoisempi kokoontuminen). Lähiopetusmahdollisuuksista riippuen tämä tilanne tapahtuu joko kasvotusten tai verkon kautta Zoomissa. Tehdään tästä päätös, kun nähdään millä ehdoilla kampuksella oleminen on syksyn aikana mahdollista.
2. Palatkaa kurssilla läpikäytyihin viestinnän teemoihin:
- yhteistyön ja luovuuden tyypilliset esteet
- kuunteleminen ja hyväksyntä
- joo, ja –viestintä
- tarinankerronta
- tiimityö
- statusilmaisu
- muu nonverbaali viestintä
3. Miettikää erilaisia vaihtoehtoja siihen, miten valitsemanne viestintätilanne voisi mennä pieleen näistä näkökulmista.
4. Käsikirjoittakaa yhdessä 6-8 minuutin pituinen karrikoiva näytelmä tilanteen ympärille.
Muistakaa, että tauot puheessa voivat olla hyvinkin merkityksellisiä, joten koittakaa käsikirjoittaa mukaan myös puheen tauot, merkitykselliset katseet (tähän voi laskea vaikka silmien pyörityksen), muu merkityksellinen nonverbaali viestintä yms.
Esim. Erik: ”haluaisin esitellä teille uuden työntekijämme ööö (pitkä hiljaisuus). Niin tota öh venatkaa vähän kun mä kaivan sen nimen jostain esiin. (huokaisu) Näitä vaihtuu niin tiuhaan. (huokaisu) Niin joo hei tässä, eli Mikko. Mikko Keto.”
Miettikää käsikirjoitusta kirjoittaessanne mm. seuraavia asioita:
- Keitä tilanteessa on paikalla?
- Mikä on tapaamisen tavoite?
- Mitä henkilöt sanovat?
- Miten henkilöt käyttävät statusilmaisua ja muuta kehonkieltä?
- Mikä menee pieleen?
Tilanteessa tulee olla mukana yhtä monta henkilöä kuin teillä on ryhmässänne. Sisällyttäkää esitykseen sekä tilanne, jossa kaikki menee pieleen (3-4 min), että toinen "otto", jossa homma sujuu (3-4 min).
5. Valmistautukaa esittämään esityksenne tilanteesta riippuen joko
luokassa tai Zoomissa samana päivänä, kun tehtävä palautetaan.
Voitte vapaasti valita, teettekö esityksestänne etukäteen videon, jonka näytätte muille (tilanteesta riippuen luokassa tai Zoomin kautta), vai pidättekö esityksen meille silloin livenä (tilanteesta riippuen luokassa tai Zoomissa). Pyrkikää joka tapauksessa esityksessänne käyttämään sekä nonverbaalin että muun ilmaisun koko skaalaa mahdollisimman karrikoivasti. Ts. pyrkikää tekemään näytelmästä parodia, josta valitsemanne viestinnän teemat ja niiden haasteet ovat selkeästi tunnistettavissa.
6. Huomioikaa,
että itse esityksen EI ennakkoharjoittelusta huolimatta tarvitse noudattaa
sananmukaisesti käsikirjoitusta, vaan sen saa myös improvisoida.
Käsikirjoituksen tarkoitus on auttaa teitä tekemään näkyväksi sekä haasteet, joihin haluatte paneutua, että miten ne saattavat näkyä työyhteistössä.
Ei siis tarvitse murehtia etukäteen sitä, ”muistanko, mitä minun piti sanoa” tai ”mitä, jos mokaan”, erityisesti jos päädytte pitämään esityksen meille livenä. Tässä harjoituksessa jos missä moka on lahja, sillä se pakottaa koko tiimin kuuntelemaan ja olemaan läsnä tilanteessa. Tärkeintä on, että pyritte tuomaan esitykseen selkeästi esiin käsikirjoituksessa kuvailemanne haasteet – miten se sitten toteutuukaan.