Kohti joustavaa arviointia 2023
Tehtävä 4: Tehtävän luominen ja vertaisarviointi
Lähde: Handbook KANSI enkkukaannos 426x297mm valmis painoon 030210.p65 (tkk.fi)
OSA 1: Tehtävän luominen
Valitse tehtävätyyppi, jota haluaisit kokeilla opetuksessasi. Se voi olla esimerkiksi essee, jonkinlainen ryhmätyö, oppimispäiväkirja, esitys, portfolio, raportti, arvio, miellekartta, tentti kirjan kanssa. Tämän tehtävän ei välttämättä tarvitse olla summatiivinen, koko kurssin osaamistavoitteita mittaava tehtävä, vaan se voi olla pienempi kurssin osasuoritus.
- A. Selitä, miten käyttäisit sitä opetuksessasi: mikä kurssi, mikä taso, mikä aihe ja mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy? Parasta on, jos voit valita todellisen kurssin ja kehittää sille oikeasti käyttöön tulevan tehtävän. Jos et nyt opeta, esimerkkisi voi olla täysin fiktiivinen.
- B. Miksi valitsit juuri tämän tehtävätyypin? Määrittele sitten kuka arvioi ja milloin. Määritä myös arvioinnin funktio ja tyyppi.
- C. Lopuksi kirjoita tehtävänanto opiskelijoille. Anna selkeitä, konkreettisia, vaihe vaiheelta eteneviä ohjeita. Normaalisti jakaisit opiskelijoille tehtävänannon yhteydessä myös tehtävän arviointikriteerit, mutta tähän tehtävään ei tarvitse sisällyttää arviointirubriikkia. Voit tehdä ohjeistuksen suomeksi tai englanniksi huomioiden kurssisi kielen.
Mitä käytännöllisempi esimerkkisi on, sitä parempi. Voit tehdä ohjeen kirjallisesti tai vaikka video- tai audiotallennuksena, mutta sisällytä palautettavaan tehtävääsi sekä A, B että C –kohdat yläpuolelta.
OSA 2: Vertaisarviointi
Jaa osassa 1 tekemäsi tehtävänanto kollegasi kanssa ja pyydä vertaisarviointia. Anna kollegallesi myös liitteenä oleva vertaisarviointilomake (huom. kieliversiot suomi/englanti). Arviointilomake löytyy tehtävän rubriikin alta erillisenä pdf-tiedostona.
Palauta sekä osa 1 (vastaukset kohtiin A, B ja C haluamassasi muodossa) että osa 2 (saamasi vertaisarviointi).
Tehtävän arviointirubriikki:
Kriteeristö | HYVÄKSYTTY | HYLÄTTY |
Tehtävän rajaaminen ja arviointimenetelmämatriisin soveltaminen
| Tehtävässä on selkeästi määritelty tehtävätyyppi, mille/minkä tason kurssille tehtävä on suunniteltu, mitä aihetta se käsittelee sekä mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy. Tehtävässä on selkeästi määriteltu, kuka arvioi ja milloin sekä arvioinnin funktio ja tyyppi.
| Tehtävässä ei määritellä tai määritellään puutteellisesti tehtävätyyppi, mille/minkä tason kurssille tehtävä on suunniteltu, mitä aihetta se käsittelee sekä mihin kurssin osaamistavoitteisiin se liittyy. Tehtävästä ei käy selkeästi ilmi, kuka arvioi ja milloin. Myös arvioinnin funktio tai tyyppi jää määrittämättä.
|
Perustelu
| Tehtävätyypin valinta osataan perustella ja perustelu on looginen suhteessa muihin kurssia koskeviin tietoihin.
| Tehtävätyypin valintaa ei perustella tai perustelu ei ole looginen suhteessa muihin kurssia koskeviin tietoihin. |
Käytännön soveltaminen
| Varsinainen tehtävänanto on ymmärrettävä ja se sisältää selkeitä, konkreettisia, vaihe vaiheelta eteneviä ohjeita. | Varsinainen tehtävänanto on vaikea ymmärtää ja ohjeet ovat poukkoilevia tai epäloogisia. |
Vertaisarviointi | Tehtävä sisältää vertaisarvioinnin. | Tehtävä ei sisällä vertaisarviointia. |
Tämä tehtävä liittyy seuraaviin tämän kurssin oppimistavoitteisiin:
...kehität opettajuuttasi muodostamalla oman lähestymistapasi arviointiin.
...opit valitsemaan tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä, jotka ovat linjassa kurssin oppimistavoitteiden kanssa ja tukevat oppimista ja opetusta.
- 30. kesäkuuta 2022, 11.34