Topic outline



  • Opettaja: Eiren Tuusjärvi, KTT

    S-posti eiren.tuusjarvi@aalto.fi

    Vastaanotto: aika sopimuksen mukaan

    Kurssin opetuskieli: suomi

    Kurssin asema: KTM-tutkinto,

    Syventävät opinnot

    Opiskelumuoto: 
    Aloitus (3.4. pe ja 4.3. la) Otaniemessä:
    Os: Otakaari 1, Sali U119 (Deloitte). jonkan jälkeen kurssi jatkuu verkko-opetuksena. 

     


    KURSSIN TAVOITTEENA - 
    on tarjota opiskelijoille keskeiset työkalut brändin johtamiseen markkinoilla kuin myös brändipääoman ja brändin vahvuuden arviointiin.  Ertyisesti: 
    Brändipääoman ja siihen liittyvät käsitteet - erityisesti brändipääoma, sen lähteet ja brändivarallisuus, kuluttajan suhde brändiin, brändi-imago , maine sekä brändipääoman valuuttamääräinen arviointi. 
    Brändi-identiteetin strategisena työkaluna ja brändin rakennuksen vaiheet.  
    Brändiarkkitehtuurin ja brändiportfolioiden johtamisen sekä näihin liittyen yritysbrändäyksen sekä brändin hyödyntämisen erityisteemat kuten yhteisbrändäys ja brändin laajennukset 
    Brändin auditoinnin ja sen hyödyntämisen brändijohtamisessa.


    KURSSIN TOTEUTUKSEN TAVAT
    (Yksityiskohtaisempaa tietoa Aalto-yliopiston Avoimen yliopiston verkkosivustolla)
    Kontaktiopetus 35 h
    - Aloitusviikonloppu Otaniemessä, jolloin muodostetaan työparit ja ryhmät.
    - Kurssin suorittaminen edellyttää läsnäoloa n. 70% kontaktiopetuksesta.
    - Harjoitukset ja työpaperit: Ennakkotehtävä, 4 reflektiopaperia (parin kanssa tai yksilöharjoituksina), ryhmätyö
    Kuulustelu

    AIKATAULU: LUENNOT JA HARJOITUKSET

    vko

    Luennot, aiheet ja luentosalit

    Ohjelmaan madollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan erikseen 

    Tehtävät (palautus ja purkukeskustelu)

    9

    3.3. (pe)  17.00-19.30
    Johdanto kurssiin ja teemoihin. 
    Ja johdon monet lähestymistavat brändiin suuntaamassa brändimarkkinointia.

    4.3. (la) 10.00 – 15.00
    Brändi-identiteetti strategisen johdon työvälineenä, 
    Tavoitteena ajassa kestävä suhde. 

    Ennakkotehtävä,
    Pal viimeistään 3.3.

    11

    17.3. (pe) 17.00-19.30
    Brändi-identiteetin hyödyntäminen käytännössä - erityisenä teemana positiointi.


    18.3. (la) 10.00 – 15.00
    Brändipääoma brändin arvon lähtökohta:  Asiakaslähtöinen brändipääoma ja sen lähteet perustana brändin elinvoimalle ja arvolle. 
    H1: Kulttuurinen brändäys

    H1: Kulttuurinen brändinrakennus 
    Pal. 15.3. ke, klo 20
    Purku: 18.3. la

    13

    29.3 (ke) 17.00-19.30
    Brändi & kuluttaja: Miksi kuluttaja haluaisi suhdetta brändin kanssa?
    H2: Brändi kokemuksena


    H 2: Brändi kokemuksena
    Pal. 27.3. ma klo 20
    Purku: 29.3. ke

    15

    14.4. (pe) 17.00-19.30
    Brändiarkkitehtuuri ja brändiportfolioiden johtaminen: tavoitteena selkeys, synergia ja tehokkuus.



    15.4. (la) 10.00-15.00
    ... teema jatkuu.
    Keinoja vaikuttaa assosiaatioihin, brändikuvaan ja tulokseen: Brändin laajennus ja brändiyhteistyö
    H3: Onnistuminen brändin laajennuksessa

    H 3: Onnistuminen brändin laajennuksessa
    Pal.  12.4. ke, klo 20
    Purku: 15.4. la

    17

    28.4. (pe) 17.00-19.00 
    Kuluttajan rooli vahvan brändin rakentumiselle. 

    Harjoitus 4: Brändi ja sosiaalinen media  

    29.4. (la) 10.00-15.00
    Brändipääoman ja brändin arvon arviointi. 

    Ryhmätyön purkukeskustelu

    Kertausta ja kurssin päätös!

    H 4: Brändi ja sosiaalinen media

    Pal. 26.4. ke klo 20
    Purku 28.4. pe
    RT: 24.4. ma klo 20 
    Purku:  29.4. la


    Kuulustelut 
    - Kurssitentti  11.5.
    - 1. uusinta 15.6.23
    - 2. uusinta 17.8.23

    Etänä, Mycourses-sivuston kautta. 

    Huom! 
    Uusintoihin tulee ilmoittautua 
    1 vko etukäteen.  


    KIRJALLISUUS
    Luennoitsijan osoittamat artikkelit ja kirjojen kappaleita. 
    Kirjakappaleet erityisesti kirjoista:  
    Keller, Kevin Lane : Strategic brand management building, measuring and managing brand equity, 2003.
    - Aaker ja Joachmistaler (2000) Brändien johtaminen
    - Kapferer (2004) New strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term. 

    TYÖMÄÄRÄ



    Osallistuminen luennoille 

    35 h

    Pareittain (tai yksilöharjoituksina) tehtävät harjoitukset

    25 h

    Ryhmätyö

     

    20 h

     

    Itsenäinen opiskelu ja kuulustelu

    76 + 4 h

    Yhteensä

    160t (6 op)

     

    ARVIOINTI

    Kokonaispisteet max. 50 p: joista kuulustelu 25 p, harjoitukset 25 p

    Luennot

    Ryhmätyö (18 %) 

    max. 9 p
    8 p + purkukeskustelu 1 p

    Pareittain tehtävät harjoitukset (28 %)

     

    max. 14 p
    4 x (3p + purkukeskustelu 0,5)

    Ennakkotehtävä (4 %)
    Kurssipalaute 
    Sähköiseen lomakkeeseen vastaaminen (vain vastaaminen rekisteröityy, vastausten sisältö säilyy anonyyminä) 

    2 p 




    Kuulustelu (50 %)

    max. 25 p


    Arvosteluastekko

    -19,9 p    -   hyl
    20-25,9    -   1
    26-31,9    -   2
    32-37,9    -   3
    38-43,9    -   4
    44-50       -   5


    EETTISET SÄÄNNÖT

    Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely:

    https://into.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=3772443



    LISÄTIETOJA 

    Korvaa kurssit 23E24000 Brand Management,  23E53050 Merkkituotteet strategisessa markkinoinnissa ja 23E53000 Brands in Strategic Marketing sekä 23E53010 Brand Performance Management.