Tällä viikolla tutustutaan vektorien perusominaisuuksiin ja tehdään luonnos ensimmäistä vektorikuvitusta varten.

Jos vektorigrafiikka on sinulle täysin vierasta, kannattaa tsekata google

Kun olet katsonut johdantoluennon, voit tustustua Illustratorin perustyökaluihin. Näiden jälkeen teet kaksi muotoharjoitusta V1. ja V2.
Tämän jälkeen jatkat opiskelua ja teet tehtävän V3.

Viikon päätehtävä on photoshop-luonnos hahmoista, jotka vektoroidaan seuraavalla viikolla.

Katsothan viikon luennot erittäin tarkasti ja toistat kaiken mitä luennolla tehdään niin kauan, että ymmärrät sen varmasti.
Illustratorissa ei kannata klikata kertaakaan, jos et tiedä mitä teet, koska se menee helposti solmuun :)


Vektorien perustyökalut


Syksyllä 2018 oletusarvoista Illustrator-työpöytää päivitettiin vielä niin, että toisen rivin Control-paneeli poistui oletusarvoisesti näkyvistä. Laita Control-paneeli näkyviin WINDOW > CONTROL 






Sisältää videot: 

  1. uusi tiedosto ja työpöytä
  2. perustyökalut 1: pen 
  3. perustyökalut 2: selection
  4. värien valinta
  5. perustyökalut 3: anchor point


Näiden videoiden jälkeen teet kaksi harjoitustehtävää:

V1. Muotoharjoitus */-


Työkalut

Perustyökalut: Pen, Anchor point, Selection, Direct selection

Tehtävä

Piirrä “muotoharjoitus.jpg” kuvan muodot vektoreina

Toimintaohjeita

  • Liitä tai Placea kuva, älä avaa sitä
  • Laita kuva lukkoon tai kuvan layer lukkoon
  • Väreillä ei ole väliä, jätä vaikka värilliset viivat näkyviin

Arvosteluperusteet

  1. Ankkuripisteet ovat fiksuissa paikoissa

  2. Muodot ovat täydellisiä

Tehtävään käytettävä aika

10-30 min

Video

Demo muotoharjoitus




V2. Sydän */-


Työkalut

Perustyökalut: Pen, Anchor point, Selection, Direct selection

Tehtävä

Tee punainen sydän mahdollisimman harvalla pisteellä

Toimintaohjeita

  • Tee sydän ensin useammalla pisteellä
  • Yritä tehdä se vähemmällä määrällä

Arvosteluperusteet

  1. Sydämessä on sopiva määrä pisteitä

  2. Muodot ovat kauniita

Tehtävään käytettävä aika

5-15 min

Video

Demo punainen sydän




Illustratorista voi tallentaa moneen muotoon. Harjoitukset palautetaan illustrator-pdf:nä. Tässä ohjeet tallentamisesta:


Tämän viikon harjoitukset V1.-V3. palautetaan yhdessä tiedostossa. Kopioi harjoitukset yhteen tiedostoon ja skaalaa ne niin, että ne mahtuvat artboardille.


Aputyökalut

Opit käyttämään muototyökaluja ja opit muuntamaan elementtien järjestystä.
Opit myös luomaan oman näppäinkomennon


Seuraavaksi opettelet yhdistämään muotoja ja käyttämään käyttämään voimakasta aputyökalua Pathfinder.
Työkalu löytyy Window>Pathfinder.
Kun olet opetellut nämä keinot saat pähkäillä tehtävää V3.



V3. Saturnus */-


Työkalut

Ellipse, Pathfinder,  Selection, Direct selection

Tehtävä

Tee kiertoradallinen planeetta käyttäen vain ellipsityökalua ja Pahfinderia

Toimintaohjeita

  • Kokeile erilaisia tapoja saavuttaa tavoite

Arvosteluperusteet

  1. Kuva näyttää esimerkiltä

  2. Muodot ovat kauniita

Tehtävään käytettävä aika

5-30 min

Video

Demo planeetta




Vektorikuvitukset perustuvat päällekkäin olevista vektorimuodoista.
Opit ryhmittämään, eli grouppaamaan näitä muotoja. Opit myös perussymmetrian tekemisen.
Saatat tarvita näitä taitoja viikon varsinaisessa tehtävässä.
Tee symmetriasta myös pieni kolmen muodon kokeilu. Tätä ei tarvitse palauttaa.




Tämän viikon harjoitukset V1.-V3. palautetaan yhdessä tiedostossa. Kopioi harjoitukset yhteen tiedostoon ja skaalaa ne niin, että ne mahtuvat artboardille.



Viikon varsinainen tehtävä on luoda kaksi hahmoa.
Tällä viikolla näistä tehdään vain photoshopissa piiretyt tai maalatut luonnokset. Hahmoista tarvitsee tehdä vain yksi luonnos, mutta halutessasi voit tehdä kaksi, joista toisen teet vapaammin muodoin ja toisen geometrisemmin.


V4. Hahmo ja kaveri, osa 1. Photoshop-luonnos


Työkalut

 Photoshop: brush ja muut maalausvälineet

Tehtävä

Tee hahmosta ja kaverista maalattu luonnos

Toimintaohjeita

  • Hahmo ja kaveri ovat inhimmillistettyjä eläimiä, esineitä tms.
  • Googlaa esimerkkikuvituksia
  • Maalattu luonnos tehdään mahdollisimman tarkasti.

Arvosteluperusteet

  1. Luonnoksessa on otettu huomioon tuleva vektorikuvitus niin, että se toimii täyttöväreillä

  2. Hahmot sopivat tyylillisesti toisiinsa: niissä on samantyyppistä muotokieltä

  3. Hahmoissa ei ole yksityiskohtia väärissä kohdissa. Niissä huomio keskittyy olennaiseen (kasvot, toiminta tms.)

Tehtävään käytettävä aika

3h

Video

Demo Hahmo ja kaveri 1





Last modified: Monday, 15 April 2019, 8:29 PM