Tällä viikolla aloitamme maalaamisen eli pintojen tekemisen suurilla siveltimillä.
Maalausharjoitteissa pyritään mahdollisimman perustavanlaatuiseen työskentelyyn, eli maalaamme aluksi mahdollisimman yksinkertaisilla välineillä.
Muistathan olla käyttämättä työkaluja, jotka eivät vielä kuulu työkaluvalikoimaan.


Opitte ensin maalauksen perusteet: 

  • Maagisen palettiveitsen käytön (pipetti)
  • Positiivi-negatiivi -työskentelyn
  • Peittävyyksien hallinnan ja värien sekoittamisen

Tämän jälkeen käytätte taitoja kahdessa harjoitustehtävässä.

Molemmat harjoitukset tehdään harmaasävyillä.


Muistattehan lukea tehtävänannot ja niiden osiot "tehtävään varattu aika". Tästä voitte päätellä, kuinka pitkälle harjoitukset tulee viedä.

Ja muistakaa, että demovideot on yleensä n. 10 kertaisella nopeudella, eli demoissakin harjoitteita on työstetty melko pitkään :)

Luentoja varten tarvitsette esimerkiksi printti-A4 kokoisen pohjan.


Luento 1. Maalaaminen 1

Tällä luennolla opit maalaamisen perusteet



Luento 2. Maalaaminen 2

Tällä luennolla opit värin sekoittamisen perusteet.






M1. Pallomaalaus */5

 

Työkalut

Brush (alt-klikkaus) Eyedropper


Tehtävä

Maalaa mallissa oleva pallo


Siveltimen asetukset

Pyöreä siveltimenkärki

Size 100-500px, Hardness 100%

“Paineentunnistus vaikuttaa kokoon” painettuna

Opacity: 30% sekoituksissa ja 60-80% maalatessa

(10% peittävyyttä voi käyttää tummentamaan/vaalentamaan isompaa aluetta

 (Flow 100% ja Smoothing 0%)

Väri: harmaan sävyt valitaan maalauksesta. Aloitetaan mustalla ja valkoisella täplällä


 Mallikuva Pallomaalauksen malli 

Toimintaohjeita

  • Tee maalauspohja samankokoiseksi kuin malli.
  • Käytä riittävän suurta sivellintä > tee teräviä jälkiä negatiivi/positiivina
  • Nappaa värit suoraan kuvapinnasta (tee yläkulmaan valkoinen ja musta piste

Arvosteluperusteet

  1. Pallo on kutakuinkin oikealla paikalla ja siinä näkyy valon vaihtelut
  2. Peittävyyttä on käytetty järkevästi (ei ole lilluteltu pienillä peittävyyksillä)
  3. Jossain kohtaa on onnistuttu tekemään värin pehmennys kohtuullisesti (töpöttämällä, ei pelkästään samansuuntaisin vedoin)

Tehtävään käytettävä aika

2 tuntia


Video

Demo pallomaalaus





M2. Kipsimallimaalaus */10

 

 

Työkalut

Brush (alt-klikkaus) Eyedropper

Tehtävä

Maalaa kipsimalli

Siveltimen asetukset

Pyöreä siveltimenkärki

Size 100-500px, Hardness 100%

“Paineentunnistus vaikuttaa kokoon” painettuna

Opacity: 30% sekoituksissa ja 60-80% maalatessa

(10% peittävyyttä voi käyttää tummentamaan/vaalentamaan isompaa aluetta

 (Flow 100% ja Smoothing 0%)

Väri: harmaan sävyt valitaan maalauksesta. Aloitetaan mustasta ja valkoisesta täplästä


 Mallikuva Kipsimalli 1-5. 

Toimintaohjeita

Tee maalauspohja samankokoiseksi kuin malli.

Käytä riittävän suurta sivellintä > tee teräviä jälkiä negatiivi/positiivina

Nappaa värit suoraan kuvapinnasta (tee yläkulmaan valkoinen ja musta piste)


Arvosteluperusteet

  1. Malli on saatu paikalleen käyttäen selkeitä pintojen jakoa maalauksen alkuvaiheessa
  2. Peittävyyttä on käytetty järkevästi (ei ole lilluteltu pienillä peittävyyksillä)
  3. Värin pehmennys on tehty tarvittaessa kohtuullisesti (töpöttämällä, ei pelkästään samansuuntaisin vedoin)


Tehtävään käytettävä aika

4-5

 tuntia

Video

Demo kipsimallimaalaus

 



Viimeksi muutettu: maanantaina 11. maaliskuuta 2019, 17.42