Kurssipalautekooste 2021
Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? |
Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? |
---|---|
Luennot
|
Luennot
|
Harjoitukset
|
Harjoitukset
|
Laboratoriotyöt
|
Laboratoriotyöt
|
Muut asiat
| Muuta
|
Luennoitsijan kommentit:
- Mielipiteet luennoista jakautuvat. Kurssi on pyritty järjestämään niin, että luennoilla ei ole pakko käydä. Tätä tuki myös pisteiden kertymistapa, jossa kaikkia kerättävissä olevia pisteitä ei kannata kerätä.
- Olen samaa mieltä, että kurssilla on paljon asiaa. Vuoden 2018 alusta CHEM-koulu päätti vaihtaa Termodynamiikan kurssin Yliopistofysiikan perusteet kurssiin ja esitti toiveensa kurssilla käsiteltävistä asioista. Kerroin jo tuolloin CHEM-koululle, että suunniteltu kurssi tulee olemaan haastavampi kuin aiempi termodynamiikan kurssi. Iso osa ongelmaa on puutteelliset esitiedot. Kurssi on mahdollista suorittaa ilman esitietoja, mutta on selvää, että tällöin kurssin työmäärä on mitoitusta suurempi.
- EXAM-tenttiä ei pidetty hyvänä ratkaisuna ja sen tilalle ehdotettiin MyCourses-tenttiä. Syksyn 2020 Aineen Rakenne -kurssilla käytin valvomatonta MyCourses-tenttiä, mutta valvonnan puuttumisen vuoksi arvostelu tehtiin asteikolla hyväksytty/hylätty. Viime vuonna haluttiin kurssilta arvosanoja, joten päädyin tällä kurssilla kokeilemaan valvottua EXAM-tenttiä. Tällöin kurssi arvosteltiin normaalein arvosanoin.
- Syksyn aineen rakenne-kurssille harkitaan pisteiden kertymisen sääntöjen muuttamista sellaiseksi, että kaikki pisteet lasketaan mukaan ja tenttiin tulee minimipistemäärä hyväksytylle suoritukselle. Tämä kasvattaa niiden loppupisteitä, jotka saavat kohtalaisesti pisteitä tentistä, mutta kasvattaa tentin merkitystä heikosti tentissä menestyvien kohdalla.
- Kurssin aikaisten takarajojen vähentämiseksi Lh ja K-harjoitusten yhdistämistä harkitaan.
|
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
Yleisarvosana |
3,1 |
3,0 |
3,1 |
3,7 |
3,2 |
Opetustapa |
3,4 |
3,3 |
3,5 |
4,1 |
3,7 |
Luennoitsija |
3,3 |
3,2 |
|
3,7 |
3,1 |
Assarit |
3,1 |
2,8 |
|
3,2 |
3,8 |
Labrat |
3,0 |
3,5 |
|
3,4 |
3,8 |
Opiskelupanos |
3,6 |
3,4 |
|
3,8 |
3,5 |
Mitoitus |
3,7 |
3,6 |
|
3,4 |
3,6 |
Ajankäyttö |
98 h |
86 h |
|
84 h |
76 h |
Mitoitus on saatu keskiarvona vastauksista kysymykseen ”Kurssin suorittaminen vaati siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna 1=Huomattavasti vähemmän aikaa, 2=Hiukan vähemmän aikaa, 3=Mitoituksen mukaisesti, 4=Hiukan enemmän aikaa, 5=Huomattavasti enemmän aikaa”. Vastaukset kertovat aikaa käytetyn enemmän kuin mitoituksen mukaisesti mutta vähemmän kuin hiukan enemmän kuin mitoituksen mukaisesti. Tätä voidaan verrata seuraavaan, kun muistetaan, että mitoituksen mukaisesti 5 ECTS · 27 h / ECTS = 135 h.
Ajankäyttö on saatu keskiarvona opiskelijoiden vastauksista kysymykseen, kuinka monta tuntia käytit yhteensä tällä kurssilla. Vastaukset vaihtelivat 25 h:sta 200 h:iin ja keskiarvo asettui 98 tuntiin ja on selvästi mitoitusta pienempi. Näiden perusteella kurssilla käytettyä työmäärää voi pitää keskimäärin kohtuullisena ja se todennäköisesti tarkoittaa kurssin olevan helppo lukion fysiikan suorittaneille ja työläs sitä suorittamattomille.
Vuodelle 2021 laskuharjoitustehtävien määrää pienennettiin edellisestä vuodesta, joten laskemiseen olisi pitänyt kulua vähemmän aikaa. Pandemian aiheuttama etäopetus ja etäoppiminen toisaalta lisäsivät opiskelijoiden käyttämää aikaa.