TAVOITE

Keskustella tarpeeseen ja toimialaan liittyvien yritysten kanssa ja vähitellen tarkentuen löytää kumppani projektille

TARKEMMIN
Kuten tehtävässä 2.1, tähän ei liity palautuksia tai annettua tehtävää, vaan tässä tarkoitettu "kontaktointi" on systemaattista mutta tilannesidonnaista projektin tarkentamista ja kumppanin etsintää. Se voi pohjautua joko suoraan tai löyhälti tehtävän 2.1 kaltaiseen toimijoiden kartoitukseen. 

Ketä tavoitella?

Projektin tavoitteena on tavalla tai toisella edistää yrityksen uudistumista kehittämällä sen tuotetta tai laajempaa tarjoamaa. Tästä syystä yrityksestä on tavoittava joku, joka joko päättää tämän tyyppisistä aiheista tai työskentelee yrityksen tai sen tuotteiden kehittämisessä.

Yritysten / organisaatioiden puolelta projektiinne liittyy kaksi eri roolia: päätöksentekijä ja toimija.

  • Päätöksentekijä on yleensä se, jonka alaan / funktioon (esim. tuotejohtaminen tai tuotekehitys) projekti liittyy, ja joka tekee yleisesti päätöksiä tämän alan kehittämisestä ja siitä mihin yritys ryhtyy. Päätöksentekijällä on yleensä hyvin toimintamahdollisuuksia, mutta niukalti aikaa yksittäisiin projekteihin. Asiat eivät kuitenkaan etene, ellei tässä roolissa oleva henkilö tiedä projektista.
  • Toimija on yleensä se rooli, jossa henkilö keskittyy juurikin projektin aiheeseen. Siinä missä päätöksentekijä suhtautuu projektiin yhtenä monista, toimijalle se on ainoa tai yksi muutamasta. Käytännössä toimijan aika ja työpanos menee juurikin projektianne vastaavien yksittäisten hankkeiden toteuttamiseen ja edistämiseen.

Yritykset ovat organisoituneet monin eri tavoin, mutta tyypillisessä tuotanto-organisaatiossa organisointitapa on jossain määrin hierarkkinen ja näistä kahdesta roolista vastaa eri ihmiset. Vähemmän hierarkkisissa (esim. startupit ennen kuin kasvavat, IT-konsultit, yliopistot, yms.) organisaatioissa päättäjän ja toteuttajan roolit limittyvät ja ovat tilannekohtaisia.

Kenelle soittaa?

Paras kontakti projektille on joku, jolla on mahdollisimman paljon sekä mahdollisuuksia tehdä päätöksiä että aikaa paneutua projektiin. Näiden kahden suhde on aina kompromissi, mutta etsiessä kumppania kannattaa priorisoida päätöksentekoa.

Aloita siis sieltä, mikä näyttää hierarkkisesti olevan ylhäällä. Käytännössä tämä tarkoittaa toimitusjohtajaa, aina siihen asti, kunnes yhtiöllä on noin 200+ työntekijää ja liikevaihto 20-40 miljoonaa. Tässä vaiheessa yrityksen organisaatio on sen verran suuri, että siitä saattaa löytyä toimitusjohtajasta eriytetty(jä) kehitysrooli/-rooleja. Jos siis yrityksellä on rooli nimeltä ”Tuotejohtaja” tai "Liiketoiminnan kehitysjohtaja" tai vastaava, hän on hyvä vaihtoehto, mutta kuten sanottu, nämä roolit ovat olemassa vain suuremmissa yrityksissä. Myös tuotekehitys-, tutkimus (R&D) -, tai teknologiajohtaja ovat hyviä vaihtoehtoja. He todennäköisesti harkitsevat erityisesti tuotekehitykseen liittyviä näkökohtia.

Pörssiyrityksissä (ja vastaavan kokoisissa) kontaktointi kannattaa suunnata liiketoiminta-alueittain, edellisten periaatteiden mukaan. Tässä tärkeää on, että projekti vastaa sitä yrityksen osaa, johon otatte yhteyttä. 

Kaikkein suurimmissa yrityksissä, suurissa kuluttajayrityksissä tai yhteyksissään hyvin rajattua linjaa noudattavien yritysten tapauksessa yleensä paras tapa edetä on etsiä joku tuttu/puolituttu yrityksestä, joka voi vinkata, kenelle soittaa tarkemmin.


Mitä jos useampi yritys vaikuttaa kiinnostuneelta, kuinka toimia?
Jotta projekti etenee, yrityksiä ja muita mahdollisia kumppaneita voi ja kannattaa kontaktoida rinnakkain. Joskus myös sinänsä erilliset, taustoittavat keskustelut saattavat edetä mahdolliseksi projektiaihioksi. Toisinaan tämä johtaa tilanteeseen jossa on kaksi tai useampi lupaava aihio eri kumppaneiden kanssa. Kuinka toimia? Voiko edetä kummankin kanssa ja sitten tiputtaa toisen?

Näissä tilanteissa tekemisen pohjalla on hyvä olla 
  • Alustavia tapaamisia voi/kannattaa pitää rinnakkainkin, jotta mahdollisen kumppanin vakavuus ja intressit selviävät
  • Tästä pidemmälle on oltava tahdikas. Kaikissa neuvotteluissa on ok lopettaa jatkosta puhuminen, jos yhteistä aihetta ei löydy. Se on neuvotteluiden ja keskusteluiden hyväksytty lähtökohta. Jos hommat kariutuu ulkopuolisesta syystä (eli jos käynnistättekin projektin jonkun muun kanssa), niin siitä voi seurata huonoa mieltä
  • Nekin alustavat selvittelyt, joita ei myöhemmin seurata, on syytä viedä päätökseen, esim. lyhyellä soitolla (kiitokset ja lyhyt selitys)
  • Testi: Pohtiessa onko tilanne vielä ok, kannattaa pohtia millainen se puhelu olisi, jossa ilmoitatte tiputetulle ehdokkaalle asiasta. Jos tällainen puhelu voisi olla tukala, niin silloin on varmaan menty jo vähän pitkälle. Jotta näin ei olisi, niin:
    1. Alustavassa keskustelussa on hyvä olla avoin tilanteesta (aikapaine, selvittelyitä ja keskusteluita on muitakin)
    2. Tätä laajemmat keskustelut kannattaa käydä sarjassa, eli yhden kumppanin kanssa kerrallaan, ei rinnan.

  • Senast redigerad: onsdag, 2 mars 2022, 11:44