Kevään 2023 suunnittelustudion aihepiirinä on PUU - Suomalaiselle tuttu ja rakas materiaali, sekä elävänä kasvina tai prosessoituna rakennustuotteena.

Puun hyödyntäminen rakentamisessa on jälleen kasvussa. Mihin suuntaan puunkäyttö on menossa ja mikä sen suuntaa määrittelee? Puunkäytön ratkaisut ovat viime aikoina kehittyneet vauhdilla. 

Mitä merkitsee ottaa puu suunnittelun keskiöön, sen lähtökohdaksi? Kurssilla etsitään vastauksia siihen, minkälaista puun maisema-arkkitehtuuri voisi parhaimmillaan olla 2020-luvulla.



Opettajat

Janne Saario, Maisema-arkkitehti, vastaava opettaja (yhteydenotot s-postitse info@jannesaario.com

Ransu Helenius, Arkkitehti, Puuseppä, RI, tuntiopettaja

Sini Parikka, Maisema-arkkitehti, tuntiopettaja


Kurssin suorittaminen

Studiokurssin (MAR-E1052) opintopistemäärä on 12 op. Pakollisia osasuorituksia kurssilla ovat väli- ja loppukritiikkitilaisuudet, työohjelma, kirjatentti, oppimispäiväkirja ja harjoitustyö. Alla on listattu mistä osasuorituksista kurssi koostuu.

Kurssin laajentaminen syventymiskohteeksi ks. osio MAR-E1054 Maiseman suunnittelu ja rakentaminen, syventävä kurssi.



Luennot, työpajat ja seminaarit

Luennot painottuvat kurssin alkuosaan ja niillä luodaan yleiskatsaus aihepiirin. Luento- ja harjoitustyöaikoina pidettävät tuntitehtävät, seminaarit & työpajat täydentävät luentoja ja edistävät suunnitteluharjoitustyön etenemistä. Tuntitehtävät ovat pääasiassa pienehköjä suunnittelu- ja selvitystehtäviä, ”sormiharjoituksia”, joilla kartoitetaan vaihtoehtoisia, teknisesti toimivia ja ekologisesti kestäviä ympäristö- ja rakenneratkaisuja.


Kirjatentti

Kurssiin sisältyy kirjatentti kurssin puolivälissä.

Tentittävä kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.


Harjoitustyö

Tehtävänä on ideoida kurssin teemaan soveltuva suunnittelukohde (esim. puisto, alue, ympäristöteos tai –rakenne, tms.) sekä laatia sen kehittämiseksi hankesuunnitelma ja siihen liittyviä (toteutus)teknisiä tutkielmia, piirustuksia, selostuksia, yms. Suunnitelman tulee perustua puun ominaisuuksien sekä luonnonprosessien ja –ilmiöiden määrätietoiseen hyödyntämiseen osana kohteen toimintaa, elinkaarta ja arkkitehtuuria.

Suunnittelutyö voidaan tehdä yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Harjoitustyö on pitkälti itseohjautuva: suunnittelukohteen valinta, tehtävän tarkempi määrittely, sen sisällön ja tavoitteiden asettaminen, lähtötietoaineiston kokoaminen sekä työprosessin hahmottaminen ovat olennainen osa kurssin oppisisältöä. Järjestelyn tarkoituksena on harjaannuttaa suunnittelijatyön edellyttämään itsenäiseen kysymyksen asetteluun, johtopäätösten tekemiseen sekä projektin hallintaan.

Harjoitustyön eteneminen on vaiheistettu seuraavasti. Yksityiskohtaisemmasta aikataulutuksesta vastaavat kurssille osallistuvat itse. Alla olevista linkeistä avautuu tarkemmat tehtävänannot, jotka täydentyvät kurssin aikana.

1.       Työohjelma  -  kukin osallistuja määrittelee oman opintosuorituksensa laajuuden sekä henkilökohtaisen aikataulunsa välietappeineen. Jos työ tehdään ryhmätyötä, ryhmän jäsenet laativat kukin oman työohjelmansa. 

2.       Lähtötietojen kokoaminen  -  osallistujat hankkivat perustiedot omasta suunnittelualueestaan sekä omaan teemaansa liittyvistä ajankohtaisista hankkeista. 

3.       Konseptiluonnos  -  hahmottaa suunnitelman pääajatukset ja kantavan idean.

4.       Tekninen suunnittelu  -  laaditaan teknisiä osasuunnitelmia ja tutkielmia rakenteen toiminnasta.


Henkilökohtainen työohjelma

Kurssin aluksi kukin osallistuja laatii henkilökohtaisen työohjelman, jossa aikataulutetaan työmäärää sekä pohditaan omia oppimistavoitteita. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä. Työohjelman toteutumista seurataan kurssin aikana. 


Oppimispäiväkirja

Sekä studiokurssia että erikoistyötä suorittavat pitävät blogimuotoista oppimispäiväkirjaa koko kurssin ajan. Siihen merkitään muistiinpanoja opetustilanteista (luennot, harjoitustyönohjaus, tuntitehtävät, kritiikkitilaisuudet) sekä merkittäviä oppimiskokemuksia, avoimia kysymyksiä, omakohtaisia pohdintoja. Oppimispäiväkirjan laatimista ohjeistetaan kurssin aikana ja se viimeistellään kurssin lopussa. Oppimispäiväkirja huomioidaan kurssin arvostelussa (studiokurssilla se muodostaa 30 % loppuarvosanasta, erikoistyökurssilla 70-100 %). 


Kurssin arvosteluperusteet

Kurssi arvostellaan numeroin 1-5. Studiokurssilla 70 % arvosanasta muodostuu tehdyn harjoitustyön perusteella, 30 % loppuarvosanasta tulee oppimispäiväkirjan perusteella. 

·       Harjoitustyön arvosteluperiaatteet 

·       Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit.

Harjoitustyön tai oppimispäiväkirjan palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan. Kurssilla on kaksi jälkipalautuspäivää:

·       myöhässä mutta 13.6.2023 mennessä palautettujen töiden loppuarvosanaa laskee yhdellä numerolla 

·       1.8.2023 mennessä palautettavan työ arvosanaa laskee kahdella numerolla. 

Opettaja voi myös harkintansa mukaan hyväksyä keskenjääneen opintosuorituksen, mutta työn keskeneräisyys alentaa arvosanaa ja vähentää opintosuorituksen opintopisteitä. 


Kurssin kuormittavuustietoja 

 Esimerkkejä: 

 Studiolaajuus (12 op) / MAR-E1052

  • 1 op = 26,7 h
  • Laajuus:  12 op =  320 h
  • Kesto:  21 viikkoa 
  • Työmäärä        n. 15 h / viikko > 2 työpäivää viikossa, joista 
    • ohjattua opetusta 50 h / luennot + tentti + tuntitehtävät, seminaarit & workshopit + harjoitustyöt (jos läsnäolo 100 %)
    • itsenäistä työskentelyä 270 h / suunnittelutyö + oppimispäiväkirja


Senast redigerad: onsdag, 14 december 2022, 11:08