TU-C1021 - Kestävä arvonluonti, Luento-opetus, 12.1.2022-1.6.2022
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 01.06.2022 Etsi kursseja: TU-C1021
0.2 Kuinka uudet tuotteet ja yritykset kehittyvät
Itsenäinen tehtävä
Ajoitus: Kurssin ensimmäinen viikko
DL Perjantai 14.1, klo 12:00
TAVOITE
Muodostaa käsitys siitä, kuinka uusien tuotteiden (ja yritysten) kehittäminen tyypillisesti etenee ja miten suunta muokkautuu sattumankin kautta.
TEHTÄVÄT
- Tutustu effectuation -materiaaliin (n. 15-20 min)
- Valitse, kuuntele ja analysoi yksi (tai useampi) jakso Guy Razin podcast:sta How I built this (60-90 min)
- Vastaa ja palauta MyCourses-harjoitus perjantaihin 14.1 klo 12 mennessä. (15-20 min)
TARKEMMIN
Vaihe 1: Effectuation
“Effectuation”-kehikko (suom. ”kehkeyttämismalli”) on viidellä periaatteella kuvattu tapa, jolla kokeneet yrittäjät lähestyvät kehittämistä ja mahdollisuuksia. Se kiteyttää heuristisen tavan lähestyä tilanteita, joissa pyritään luomaan jotain uutta ilman tarkempaa tietoa siitä, mikä on paras suunta edetä tai mahdollinen lopputulos. Se toimii tuotekehityksessä, yrittäjyydessä ja tällä kurssilla, sillä sen kuvaama heuristiikka keskittyy tilanteisiin, joissa uudet ratkaisut perustuvat erityisesti toiminnan organisoimiseen.
Toinen vastaava heuristinen malli on muotoiluajattelu (design thinking), joka soveltuu erityisesti käyttäjälähtöiseen tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Muotoiluajattelu painottaa erityisesti käyttäjäymmärrystä siinä missä effectuation-kehikko painottaa markkinatarpeen ja toiminnan organisoinnin yhteyttä.
Kehikon mukaiset periaatteet ovat:
- Toiminnan (ja yrittäjyyden) lähtökohtana on saatavilla olevat resurssit ja osaaminen (vastakohtana asetetun päämäärän tavoittelu)
- Riskit minimoidaan ja rajataan tasolle, jotka ovat kestettävissä
- Prosessin aikana löytyvät resurssit ja kumppanit voivat ja saavat vaikuttaa kehityksen suuntaan
- Odottamattomat tapahtumat pyritään hyödyntämään
- Se, joka tekee ja rakentaa, voi vaikuttaa siihen mihin päädytään (tai toisin: tulevaisuuteen voi vaikuttaa rakentamalla, ei ennustamalla)
Tutustu kehikkoon käymällä läpi
- Lyhyt tiivistelmä, sekä...
- laajempi esittely, kuten Saras Sarasvathyn tai artikkeli, tai jokin muu vastaava esittely, ja...
- vertaamalla effectuation-kehikkoa seuraavassa vaiheessa käytettävään analyysipohjaan
Vaihe 2: Podcast
- Valitse yksi (tai useampi) jakso Guy Razin podcast:sta How I built this(saatavilla myös podcast-app:eista).
Valitse jokin jaksoista, joissa käydään läpi tuotteen ja yrityksen kehittymistä, esim: Wikipedia, Burton, Zappos, Lärabar, Airbnb, Lyft, Patagonia, Slack& Flickr, Instagram, VICE, Toms tai vastaava. Viimeisin lisäys, Headspace (uusinta), on myös toimiva.
Huom: Suurin osa soveltuvista jaksoista on julkaistu 2018 tai aiemmin. Myöhemmät live-, ”How I build resilience”, ynnä muut erikoisjaksot keskittyvät eri aiheisiin. Lisäksi artisti/taide-aiheet kannattaa sivuuttaa, sillä niissä kehityskaari on toisenlainen - Ennen kuuntelemista: Kirjaa (ja tarvittaessa selvitä) mitä yritys tekee, ja mihin sen tarjoama (tuote/palvelu) perustuu. Miksi se käyttäjilleen hyödyllinen?
- Kuuntele jakso ja vastaa joko suoraan MyCourses:in pohjaan tai hyödynnä analyysikehikkoa ja muistiinpanoja.
Voit käyttää myös jotain muuta itse etsittyä materiaalia, kuten vaihtoehtoista podcastia, lehtiartikkelia, itse tehtyä haastattelua tai vastaavaa. Kaikki ko. podcastia vastaavat kertomukset, joissa a) perustaja kertoo b) melko kronologisesti c) yrityksen/organisaation kehitystä d) useiden vaiheiden läpi (eli yrityksellä täytyy olla jonkin verran jo historiaa), ovat melko varmasti sopivia.
Vaihe 3: Palautus MyCourses:iin
Tehtävä palautetaan vastaamalla MyCourses:issa seuraaviin kysymyksiin.
Materiaali
- Minkä yrityksen/organisaation podcast-jakson valitsit?
(tai mikäli käytit muuta materiaalia, mikä yritys/organisaatio oli kysymyksessä, ja mitä materiaalia käytit. Tässä tapauksessa lähetä myös linkki materiaaliin) - Miksi tämä jakso?
Kehitys
- Mitä yritys tekee nyt (tai teki tarinansa lopulla), eli mikä on yrityksen tuote / fokus / tarjoama? Mihin tarpeeseen tuote vastaa?
- Mitä alun perin lähdettiin tekemään? Mikä oli tuotteen tai yrityksen ensimmäinen muoto? Mihinkä tarpeeseen sitä alettiin tekemään?
- Mitkä olivat merkittävimmät muutokset tuotteessa ja/tai yrityksessä? Mikä johti kuhunkin muutokseen?
- Listaa merkittävimmät muutokset ja niiden syyt.
- Kuinka tunnistettavana tai samankaltaisena pidät sitä, mitä alussa alettiin tehdä on suhteessa siihen, mikä yritys/palvelu/tuote nyt on?
- Missä vaiheessa yritys / tuote muotoutui jotakuinkin nykyistä vastaavaksi? Kauanko tähän meni?
Johtopäätökset
- Mitkä ovat merkittävimmät havaintosi ja johtopäätöksesi liittyen uusien ajatusten, tuotteiden ja yritysten kehittykseen podcastin ja effectuation-kehikon pohjalta?
- Millä tavoin nämä vaikuttivat odotuksiisi kurssista ja projektista?
Arviointitapa: Viimeisin suorituskerta