”Aikamme ihmeellisemmän keksintö”: Porin lyhytaaltoaseman käyttö Suomen ulkomaan tiedottamisessa 1945-1965


Louis Clerc
Turun yliopisto


[bookmark: _GoBack]
Isoilla kirjaimilla kirjoitettu otsikko suorastaan hyppää silmiin: « SUURI TEOLLISUUSLAITOS KÄYTTÄÄ MAINONTANSA SUHTEELLISESTI ENEMMÄN KUIN VALTIO OMANSA ». Otsikon alla Uusi Suomi käsitteli 19.2.1961 kokonaisella aukeamalla Ulkoasiainministeriön raportti, jossa Suomen harrastama tiedotustoiminta ulkomailla kuvailttiin riittämättömänä ja vanhanaikaisena. Haastattelussa ministeriön sanomalehtiosaston johtaja Max Jakobson korostaa, miten Suomen pitäisi satsata huomattavasti enemmän monipuoliseen ja kunnianhimoiseen ulkomaihin suunnattuun tiedottamiseen – eli propagandaan, kuten silloin sanottiin[footnoteRef:1]. Artikkelissa mainitaan lyhyesti myös suomen- ja ulkomaankielisiä radiolähetyksiä maailmalle yhteistyössä Ylen kanssa.  [1:  Suomen ulkomaan tiedottamisesta kts. Jussa Pekkarinen & Pekka Lähteenkorva, Idän etuvartio ? Suomi-kuva 1945-1981, WSOY, 2008, ja Virpi Kivioja, Olli Kleemola, Louis Clerc (toim.), Sotapropagandasta brändäämiseen – Miten Suomi-kuvaa on rakennettu, Docendo, 2015. ] 


Kun Eduskunta päätti vuonna 1938 hallituksen esityksestä myöntää valtion määrärahan tehokkaan lyhytaaltolähettimen rakentamiseksi Suomeen, virallinen syy siihen liittyi vuoden 1940 kesäolympialaisten valmisteluihin ja tarpeeseen auttaa ulkomaan toimittajia. Mutta itse asiassa päätökseen liittyi jo silloin ulkopoliittisia sekä geopoliittisiakin aspekteja: ajateltiin varsin kireässä kansainvälissä tilanteessa, että Suomi mahdollisen sotatilan eristämänä voisi olla yhteydessä ulkomaailman lyhytaaltoaseman välityksellä. Vuonna 1939 sota esti kuitenkin Englannista tilatun Marconi-lähettimen tuloa. Sodan aikana Suomen valtion virallisen tiedotustoiminnan hoitava Valtion tiedotuslaitos käytti pienemmät lähettimet Porissa, Lahdessa ja Helsingissä saadakseen seitsemällä eri kielellä maailmalle sodanajan Suomen virallisia uutisia[footnoteRef:2].  [2:  Ulkoasiainministeriön arkisto (UM), 19 A, kansio Tiedotustoiminta, Yleensä, memorandum, Yleisradio Valtioneuvoston tiedotustoimikunnalle, Raportti Porin lyhytaaltokeskuksen toiminnasta, 19.11.1956, allekirjoitettu Einar Sundström, LH Wennola, kirjoitettu Ylen Tiedotusosaston Veli Virkkunen.] 


Sodan loppuessa Valtion tiedotuslaitos lakkautettiin vuonna 1945, mutta kiinnostus radion rooliin propagandan ja tiedon väylänä maailmaan pysyi erityisesti Ulkoasiainministeriössä. Porin lyhytaaltoasema valmistuessaan vuonna 1948 sen otettiin nopeasti käyttöön tiedotustoiminnassa. Tavoitteina olivat sekä tavoittaa suomalaista diasporaa, edustajia ja merimiehiä ulkomailla, että lähettää ulkomaankielisiä uutiskatsauksia ja yleisiä ohjelmia ulkomaalaisille. 

Ensimmäinen tavoite näkyy erityisen selvästi presidentti Juho K. Paasikiven Porin lyhytaaltoaseman vihkijäispuheessa marraskuussa 1948. Paasikivi korostaa, miten ”aikamme ihmeellisemmän keksintö”, eli radio, antaa hänelle mahdollisuus saattaa kotimaansa ”elävää sanaa” maailmassa asuvien suomalaisten kuuluvaksi ”yli merien ja manterien”. Hän korostaa ensinnäkin Pohjois-Amerikassa asuva suomensukuinen diaspora, joka hän kiittää avusta ja tuesta sodan aikana, ja jolle hän muistuttaa heidän yhteyksiä Suomeen. Radion kautta hän lähettää heille uutisia ”maamme suruista ja iloista” sekä ”ajankohtaisia tietoja”[footnoteRef:3]. Toinen mainittu yleisö on merimiehet, jonka ”karu elämänsä” pitää poissa kotimaasta: heille hän toivoo lohtua radio-ohjelmien kuuntelemisessa. Lopussa hän mainitsee valtion vallan edustajat, diplomaatit ja muut edustajat, sekä suomenkielen lehtorit ulkomailla, jotka voivat radion taikaan avulla saada nopeasti ja luotettavasti ”oikeita” tietoja Suomesta.  [3:  Presidentti Paasikiven lyhytaaltoaseman vihkiäispuhe marraskuu 1948, https://vimeo.com/521539140 ] 


Toiset tavoitteet eli ulkomaalaisten Suomi-käsitteiden vaikuttaminen sekä Suomen mahdollisen kriisin aikana kontaktien säilyttäminen ulkomaiden kanssa näkyvät selvästi Ulkoasiainministeriön pohdinnoissa Suomen ulkomaan tiedotustoiminnasta. Vuoden 1952 raportissaan toimittaja ja Ulkoasiainministeriön sanomalehtiosaston entinen johtaja Urho Toivola korostaa, miten uuden maailmansodan mahdollisuus on aina ilmassa kylmän sodan tensioiden takia: ”kun Suomella ei ole sellaista aseellista ja taloudellista voimaa, että se voisi sen avulla turvata itselleen uuden sodan ajaksi syrjästäkatsojan aseman, joudutaan kysymään, onko Suomella mahdollisuuksia käyttää hyväkseen propagandan voimaa, s.o. voimaa vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen, sillä tavalla, että edellytykset pysyä sivustakatsojana sodan syttyneessä ja sen aikana vahvistuisivat.” Suomi ”elää poliittisesti eristetympänä kuin ennen toista maailmansotaa. Tästä johtuen on ulospäin suuntautuvalla tiedoitustoiminnalla (sic) entistä suurempi merkitys.” Samalla Suomi-kuvan perusasiat pitää muuttua: Suomi ei voi enää olla ainoastaan velanmaksu Yhdysvalloille, Paavo Nurmen urheilusaavutuksia ja Sibeliuksen musiikkia: sen täytyy saada uutta kuvaa maailmassa demokraattisena yhteiskuntana, teollistuvana maana, puolueettomana valtiona, lomailuun sopivana paikkana, hyvinvointivaltiona jne[footnoteRef:4].  [4:  UM, 19 A, kansio Tiedotustoiminta, Yleensä, Memorandum, Urho Toivola, 1952, Suomea esittelevistä julkaisuista. ] 


Jos Yle hoiti suomenkieliset Porista lähetetyt ohjelmat, Ulkoasiainministeriö hoiti sodan jälkeen muunkielisten ohjelmien tekemiseen ja sisältöön. Sodanaikaisten saksankielisten ohjelmien lakkauttaessaan sodan lopun jälkeen ainoastaan ranskan ja englanninkieliset ohjelmat jäivät. Ulkoasiainministeriön sanomalehtiosasto hoiti niitä monipuolisen kielitaidon omaava diplomaattiperheen kasvatin, Pietarissa syntynyt Arvid Enckellin johdossa[footnoteRef:5]. Juontajat siirtyivät päivittäin Ulkoasiainministeriön Ritarikadun toimistosta Ylen silloiseen Fabianinkadun studioon nauhoittamaan 10 minuuttisia uutiskatsauksia[footnoteRef:6]. Ranskankielinen lukija oli Enckellin vaimo, ranskansukuinen Camille Enckell, née Delanöe. Niitä lähetettiin Porista arkipäivänä klo 10.50. Niiden jälkeen tulivat suomenkielinen uutislähetys ja ohjelmat. Sunnuntaisin tuli erikseen merimiesohjelma suomeksi ja ruotsiksi, sekä Amerikkaan suomenkielinen viikkokatsaus. Merimiesohjelma tekivät Pontus Nordling ja Oke Jokinen. Se sisälsi uutiskatsaus, opintotoimintaan liittyviä esitelmiä, musiikki jne. Kiinnostus oli vaikea mitata, mutta Yle vastasi vielä 1960-luvun alussa vuosittain 1500 ulkomailta tulleisiin kirjeisiin[footnoteRef:7]. [5:  UM, 19 A, Tiedotustoiminta 1956, Memorandum, Tiedotustoimitakomitea, 18.3.1961, Max Jakobson & al ; Heikki Brotherus, Ritarikadun salaisuudet, Weilin + Göös, 1985; sekä Juhani Niinistön kotisivu http://ulkomaanmedia.net/Yolahetysten50luku.html ]  [6:  Ylen vieraskielisten uutislähetysten tekstit ovat Kansallisarkistossa vuodesta 1948-1958 ja vuodesta 1978 vuoteen 2002 Mikkelin Elinkeinoelämän arkistoissa. ]  [7:  UM, 19 A, kansio Tiedotustoiminta, Yleensä, memorandum, Yleisradio Valtioneuvoston tiedotustoimikunnalle, Raportti Porin lyhytaaltokeskuksen toiminnasta, 19.11.1956, allekirjoitettu Einar Sundström, LH Wennola, kirjoitettu Ylen Tiedotusosaston Veli Virkkunen.] 


Tämä aktiivinen vaihe kuitenkin loppui 1960-luvun alussa, Ulkoasiainministeriön mutta myös Ylen toimesta. Ylessä oltiin alusta lähtien oltu sitä mieltä, että ulkomaalaisille kuuntelijoille tarkoitetut ohjelmat eivät kuuluneet perustoimintaan. Kulut olivat melkoiset, noin sen ajan 15 miljoona markka per vuosi, jotka koostuvat erityisesti lyhytaallon käyttämisen maksu. Näin ollen Yle oli pitkään vaatinut, että toiminta lakkautettaisiin tai sen kulut siirryttäisiin muulle maksettaviksi[footnoteRef:8]. Ylen edustajat olivat myös sitä mieltä, että lähetykset kiinnostuvat tosi vähän ulkomailla, vaikka lisäresursseilla radio voisi ”edistää tehokkaasti Suomen tunnetuksitekoa ulkomailla”.  [8:  UM, 19 A, kansio Tiedotustoiminta, Yleensä, memorandum, Yleisradio Valtioneuvoston tiedotustoimikunnalle, Raportti Porin lyhytaaltokeskuksen toiminnasta, 19.11.1956, allekirjoitettu Einar Sundström, LH Wennola, kirjoitettu Ylen Tiedotusosaston Veli Virkkunen.] 


Samaan aikaan 1950-luvun ja 1960-luvun vaihteessa toimii Ulkoasiainministeriön sisällä komitea, joka pyrkii tehostamaan Suomen virallinen ulkomaan tiedotustoiminta. Komitean puheenjohtajana vuoden 1958 jälkeen Jakobson epäili Porin ulkomaankielisten lähetysten tehokuutta. Oli vaikea tietää, mitä yleisö ohjelmat saavuttivat, ja komitean mielestä oli parempi tarjoa ulkomaalaisille kanaville räätälöityjä ohjelmia. Jakobsonin komitean loppuraportissa vuonna 1961 toiminta mainittiin mutta siihen ei erikseen ehdotettu lisää panostusta. 

Sanomalehtiosaston radiouutisten tekeminen loppui siihen. Seuraavissa raporteissa yhteistyö Ylen kanssa ei mainittu enää kuin muiden asioiden kanssa[footnoteRef:9]: Yleisradio kuvailttiin tahona, joka ”suorittaa ulkomaista informaatiotyötä kotimaan tiedotustoiminnan ohella eräänlaisena sivutoimena”. Vuoden 1964 toimintaraportti kuvailee tilanne. Merimiesten unionin paineen alla suomenkieliset ohjelmat oltiin säilyttäneet, eli ulkomaille lähetettiin Porista päivittäin kaksi ja puoli tuntia suomen- ja ruotsinkielistä yleisohjelmaa uutisineen. Sunnuntaisin ja juhlapäivinä oli tunnin mittainen merimiehille tarkoitettu lähetys suomeksi ja ruotsiksi. Ainoa jäävä vieraskielinen ohjelma oli kahdesti viikossa lähetettävä äänilevykonsertti, johon liittyi ”englanninkielisiä uutispaloja ja pakinointia”. Nämä ohjelmat olivat tarkoitettu radioämätöreille, ja ne toimitti Finlands DX-Klub. Tässäkin raportissa mainittiin syynä lähettimen säilyttämisessä, kustannuksista huolimatta, tarve säilyttää niitä aaltoja, jotka muiden ulkomaisten yhteyksien mahdollisesti katkeassa olisivat ainoa tie muuhun maailmaan.  [9:  UM, 19 A, kansio Tiedotustoiminta, Yleensä, memorandum, Suomen ulkomaille suuntautuvan tiedotustoiminnan organisaatio, toimintamuodot ja aihepiirit, Selvitys laadittu Suomen ulkomaantiedotustoiminnan neuvottelukunnan toimeksiannosta joulukuussa 1964, Mikko Immonen] 


Tämän ensimmäisen vaiheen loppu ei ollut Ylen ulkomaanlähetysten loppu, jotka alkoivat uudestaan jo 1960-luvun lopussa ja erityisesti ETYK:in Helsinki-kokouksen alla 1970-luvun puolivälissä. Mutta 1960-luvun alussa loppui eräänlainen sodan kontekstissa syntynyt vaihe, jossa Ulkoasiainministeriö saneli suoraan erityisesti ulkomaankielisten lähetysten sisältö; sen jälkeen, vaikka ministeriö subventoi ajoittain ulkomaankieliset lähetykset, Yle oli vastuussa niiden sisällöstä. 

e iy bt o e s

[

e ot M oo o gt i <10
AT KT AN AN TS SN A
o okttt Samer ‘ations
it Ak bt T . T
s e e ek
T sl s e s oy e S
e b s e e

K b g osn 1998 e, s o sl
fedoranrt remieital it il
5 et b e 94 byt s s oo
e A e
e e b e i ol
it i i it a5 5
oy s sy e e i Sy sk e
i e b i St Sl S
e

ot gy Voo st ey s 194 s
i S sl Do b
s o e o i s T
ek e e s b s b
s st

o s iy sy i et o K. e

e B WA o ol ks B



