DL 15.5.

(tehtävä tiedostona)

TAVOITE

Tiivistää havainnot opitusta tulevia projekteja, uraa ja omaa kehitystä varten. 

TEHTÄVÄ
  1. Kurssin aikana: Tee havaintoja omasta ja ryhmäsi toiminnasta sekä projektin vaiheista ja etenemisestä
  2. Esitystapaamisissa: Jaa havaintojasi ja jalosta ajatuksia keskusteluissa verrokkiryhmän kanssa.
  3. Kurssin aikana, mutta viimeistään kurssin lopulla: Tiivistä muistiinpanoista ja keskusteluista laajempia teemoja ja hahmottele kokonaisuutta. Mikä vaikuttaa keskeisimmältä, kiinnostavimmalta, tai tärkeimmältä kurssilla yleensä, mutta erityisesti jatkon kannalta?
  4. Pyydä palautetta: Kirjoita ensimmäinen, ehjä versio esseestä, ja pyydä palautetta verrokkiryhmänjäseniltä. Palautetta voi antaa vasta, kun oma essee on valmis palautteelle. Palautteen on hyvä keskittyä erityisesti esitystapaan ja rakenteeseen.
  5. Viimeistään 15.5 mennessä: Kirjoita edellisten pohjalta otsikoitu argumentoiva essee (800-1000 sanaa). Esseen tulee esittää näkemyksesi olennaisimmista kehitysprojekteissa tarvittavista taidoista ja työtavoista. Perustele näitä (tiiviisti) havainnoillasi projekteista ja yhdistä näitä omaan osaamiseesi ja kehitykseesi.
ARVIOINTI

Essee muodostaa 20% kurssin arvosanasta. Esseen arviointi tapahtuu kahdessa vaiheessa. 

Vertaispalaute & alustava arviointi:

Ensimmäisessä vaiheessa (anonymisoidulle) esseelle arvotaan kolme lukijaa (ei projektin tai vertaisryhmän jäseniä), joista jokaisella on myös kaksi muuta esseetä luettavanaan. He arvioivat lukemaansa seuraavien kriteerien suhteen:

  1. Esseen argumentti ja jäsentelevyys (ohjeellinen paino 70%)
    • Onko valitsemasi aihe perustellusti merkittävässä roolissa yritteliäissä projekteissa ja niissä onnistumisessa?
    • Tarjoaako essee projektien toimintaa ja/tai kurssilla opittua jäsentävän näkökulman? Onko näkökulma toteava vai tarjoaako se myös mahdollisuuden ajatusten yleistämiseen ja niiden arviointiin?
    • Esitätkö johdonmukaisen ja kokonaisuutta jäsentävän argumentin?
    • Onko esitetyille väitteille esitetty tukea havainnoista?
    • Esitätkö esseessä tulevaisuuden kannalta relevantteja johtopäätöksiä?
  2. Esseen esitystapa ja rakenne, (ohjeellinen paino 30%)
    • Onko esseellä otsikko, joka välittää keskeisen näkökulman?
    • Rakentuuko essee selkeälle teemalle (saatko tiivistettyä näkökulman yhteen lauseeseen)?
    • Rakentavatko kaikki esseen osat jollain tavalla tätä teemaa? (Huomio, että essee tarvitsee sekä rakennetta (johdanto, yhteenveto, jne.) että teemallista etenemistä (eli aihe rikastuu ja syvenee tekstin edetessä)
    • Käsittelevätkö yksittäiset kappaleet yhtä, selkeää aihetta?

Kullekin esseelle annetaan muutama rivi palautetta a) Mitkä vahvuudet esseessä erityisesti nousee esiin b) Miten esseetä voisi kehittää.

Tämän lisäksi vertaislukija asettaa lukemansa esseet (3 kpl) järjestykseen sen suhteen, kuinka hiottuja kokonaisuuksia ne ovat. Tähän käytetään yllä olevia kriteereitä. Vertaislukija  ei anna esseelle arvosanaa, vaan muodostaa ainoastaan järjestyksen ja antaa muutaman rivin palautetta.

Arvosanan muodostuminen

Kurssihenkilökunta käy esseet kokonaisuutena läpi ja antaa jokaiselle arvosanan. Tässä hyödynnetään vertaislukijoiden muodostamia järjestyksiä, mutta niiden kattavuus ja osuvuus varmistetaan.  

TARKEMMIN

Esseen tarkoitus

Esseen tarkoitus on analysoida tehtyä projektia ja omaa oppimista tulevan kehittämisen tarpeisiin.

Kaikkeen insinööritoimintaan liittyy laajojen järjestelmien kehittäminen, ja erityisesti Tuotantotalouden ydintä on näiden kytkeminen tuotannollisten organisaatioiden kehittämiseen. Koska mikään ei tapahdu eristyksissä, tämän kehittämisen täytyy kytkeytyä siihen, miten organisaation toiminta on tarkoituksenmukaista ja luo arvoa. Kurssin aikana tehtävä projekti edustaa tästä syystä erityisesti arvo- ja tarvelähtöistä kehittämistä ja siinä korostuu ulkoisen tarpeen yhdistäminen teknologian ja organisaation mahdollisuuksiin ja rajoitteisiin. Keskittymällä urallansa ylläpitoon ja tehostamiseen, tämän kaltaiset projektit voinee välttää, mutta se vaatinee jossain määrin päättäväisyyttä.
Esseen tarkoituksena on tunnistaa ja artikuloida tuotejohtamisessa ja kehitysprojekteissa tarvittavia taitoja, työkaluja, ja lähestymistapoja, sekä hahmottaa,miten omaa osaamista näiden suhteen voi arvioida ja kehittää.
Esseen hyödyllisyyden tämän tarkoituksen suhteen puntaroi se, kuinka hyvin se auttaa suuntaamaan oman osaamisensa kehittämistä tulevaisuudessa. Esseiden arvioinnissa käytettään vertaispalautetta. Kirjoittajalle vertaisarviointi on hyödyllinen erityisesti näkökulman (tai "äänen") asettamisen suhteen. Tekstin suuntaaminen lukijalla auttaa kiinnittämään huomiota aiheiden valitaan, perusteluihin, sekä tekstin rakenteelliseen selkeyteen.Lukijalle vertaisarviointi tarjoaa mahdollisuuden nähdä vaihtoehtoisia ja omaa näkökulmaa täydentäviä lähestymistapoja kurssin aiheisiin.

Prosessi kurssin aikana

Tee havaintoja ja pidä kirjaa:

  • Omat kokemukset: Pidä kirjaa ja havainnoi omia kokemuksiasi, havaintojasi ja etenemistäsi kurssin aikana ja pistä muistiin isot ja pienet huomiot. Voit kirjata mikä tuntuu haastavalta, palkitsevalta, vaikealta, motivoivalta, turhauttavalta jne., 
  • Ryhmän toiminta: Katso taaksepäin ryhmäsi työskentelyä. Mieti, mitkä olivat vahvuutesi ja heikkoutesi tiimin jäsenenä. Millainen dynamiikka tiimissäsi oli ja millaisia käytäntöjä muodostui? Mieti myös, mitkä olivat projektin hyvät ja huonot puolet, mitkä olivat hyviä lähestymistapoja ja rutiineja, mitä olisit voinut tehdä paremmin. Verrokkiryhmä ja esitystapaamisten aikana käytävät keskustelut tukevat myös tätä.
  • Projektin kehittyminen: Pidä muistiinpanoja siitä, mitä projektissa tapahtui kussakin vaiheessa. Tätä tukee myös tavoitteiden kirjaaminen ja seuranta. Omat muistiinpanot tukevat tätä ja ne voivat keskittyä erityisesti sellaisiin omiin tehtäviin projektin aikana, jotka eivät tule kirjatuksi koko ryhmän yhteisiin tavoitteisiin.


Sorry, no guest users are allowed to access this plugin. Please login.

window