OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee erilaisia vuorovaikutustilanteita jäsenteleviä teorioita,
- osaa reflektoida ja kehittää omia toimintatapojaan taidekasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Laajuus: 4
Aikataulu: 03.03.2022 - 14.04.2022
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa, Taneli Tuovinen, Jukka Heiskanen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssilla käsitellään erilaisia vuorovaikutusilmiöitä ja -tilanteita teoriassa ja käytännössä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kurssilla lisätään ymmärrystä opettajan, oppilaiden, oppilasryhmien ja kollegoiden välisistä vuorovaikutusilmiöistä, sekä pohditaan taidepohjaisten menetelmien mahdollisuuksia näissä tilanteissa.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Hyväksytty/hylätty. Arviointi koostuu aktiivisesta osallistumisesta, itsearvioinnista, vertaisarvioinneista, arvioinnista vuorovaikutuksessa opettajan kanssa.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Oheinen kirjallisuus valikoiduin osin.
Gerhard, S. (2007). Rakkaus ratkaisee. Helsinki: Edita.
Hakkarainen, K., Lipponen, L. & Lonka, K. (2001). Tutkiva oppiminen. Järki, tunne ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.
Sinkkonen, J. & Kalland, M. (toim.) (2001). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. Helsinki: WSOY.
Niemistö, R. (1999). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Nuorisotutkimus (2)2011.
Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. (2007). Työrauha luokkaan. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) (2004). Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä: PS-Kustannus.<
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetusperiodi:
2020-2021 Kevät IV-V
2021-2022 Kevät IV-V
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=TAI-E1001
Ilmoittautuminen: Sisu-järjestelmä korvaa Oodin 9.8.2021 alkaen. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun
Kurssi on pakollinen kuvataidekasvatuksen maisteriopiskelijoille. Kurssille ei voida ottaa muiden ohjelmien opiskelijoita.