OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida kasvatusinstituutioiden historiallista rakentuneisuutta sekä monitahoista ja arvosidonnaista yhteiskuntasidosta,
- tunnistaa kasvatuksen koulutuspoliittisia tekijöitä ja osaa jäsentää niiden keskinäisiä suhteita,
- perehtyy kasvatusfilosofian peruskäsitteistöön ja osaa soveltaa sitä kasvatuksen ilmiöihin,
- ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden ilmenemismuotoja suomalaisessa yhteiskunnassa,
- kykenee problematisoimaan kasvatuksessa ilmenevää diskriminaatiota, epätasa-arvoa ja epäoikeudenmukaisuuksia,
- ymmärtää kasvu- ja koulutusympäristön ja sen toimijoiden vaikutuksen oppijan identiteetin rakentumisessa.
Laajuus: 5
Aikataulu: 10.01.2022 - 14.02.2022
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Marja Rastas
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opintojaksolla
- käsitellään suomalaisen kasvatus- ja sivistyshistorian pääpiirteet ja koulutuspolitiikan viimeaikaiset keskeiset muutokset,
- tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kasvatusinstituutioiden toimintaan, muutokseen ja jatkuvuuteen,
- perehdytään kasvatusfilosofian perusteisiin,
- pohditaan arvojen ja asenteiden syntymistä ja sitä, miten itse kunkin kulttuuritausta vaikuttaa omassa ajattelussa ja toiminnassa,
- perehdytään kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen perusperiaatteisiin ja pohditaan niiden yhteyttä kasvatuksen käytänteisiin,
- tarkastellaan kasvatuksen sosiaalisia ja (inter-)kulttuurisia näkökulmia uudistavista ja postmoderneista lähestymistavoista käsin.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kokonaisarvosana muodostuu viisiportaisella asteikolla luentojen ja pakollisen kirjallisuuden tenttiarvosanan perusteella.
Ryhmäosuus arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Osallistuminen luennoille ja ryhmäopetukseen. Luennot ja pakollinen kirjallisuus tentitään. Luennot on mahdollista korvata erillisellä kirjallisuudella.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Pakollinen kirjallisuus
- Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. (2006). (toim.) Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino, 41 227.
- Antikainen, A., Rinne, R., & Koski, L. (2006). Kasvatussosiologia (2. painos tai 3. painos). Helsinki: WSOY oppimateriaalit.
Luennot voidaan korvata seuraavalla tai luennoitsijan erikseen ilmoittamalla kirjallisuudella:- Dervin, F. (2016). Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox. London: Macmillan Publishers Ltd, 7 55.
- Salminen, J. (2012). Koulun pirulliset dilemmat. Helsinki: Teos
- Ryhmissä käsiteltävät kaksi artikkelia (laajuus n. 10 sivua/artikkeli) Artikkelit ovat referee-artikkeleita. Artikkelit ja niihin liittyvät kommentaariohjeet ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssi opetetaan Helsingin yliopistolla.
Opetusperiodi:
2020-2021 Kevät III-IV
2021-2022 Kevät III-IV
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=TAI-C1009
Ilmoittautuminen: Sisu-järjestelmä korvaa Oodin 9.8.2021 alkaen. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun
Kurssi on pakollinen kuvataidekasvatuksen pääaineen kandidaattiopiskelijoille. Kurssille ei voida ottaa muiden ohjelmien opiskelijoita.