OSAAMISTAVOITTEET
Tavoitteena on oman tilallisen ja muotoilullisen ilmaisun syventäminen ja kyky analysoida rakennettua ympäristöä ja löytää potentiaalisia suunnittelutehtäviä. Taito tehdä interventio paikkaan. Taito rakentaa ideasta yhteisesti merkityksellinen paikka. Tavoitteena on kyky visualisoida toiminnalliset ja tilalliset ideat sekä ohjelmoida suunnitteluprosessi.
Laajuus: 5
Aikataulu: 02.11.2021 - 09.12.2021
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Esa Vesmanen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Tarkastellaan toiminnallisten vaatimusten muuttumisen vaikutusta rakennetussa ympäristössä ja uusien merkityksellisten paikkojen synnyttämisen edellytyksiä. Opintojaksolla syvennytään niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat rakennuspaikan, rakennuksen ja ohjelman vuorovaikutukseen. Opitaan huomioimaan olemassa olevan rakennuksen ja rakennusrungon rajoitukset ja mahdollisuudet suunnittelussa. Opitaan analysoimaan tilaohjelmien vaikutusta ja toteuttamismahdollisuuksia olemassa olevassa rakennetussa ympäristössä.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luennot, lähiopetus, harjoitustyöt ja kritiikit
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
luennot/kontaktiopetus 60 h
tehtävät/itsenäinen työskentely 65h
perehtymismatkat 5 h
kritiikit 5 h
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luennoilla jaettu materiaali ja ilmoitettu kirjallisuus
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetusperiodi:
2020-2021 Syksy II
2021-2022 Syksy II
Kurssin kotisivu: https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=SARK-C5010
Ilmoittautuminen: Sisu-järjestelmä korvaa Oodin 9.8.2021 alkaen. Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun
Kursseille ottamisen prioriteettijärjestys Aalto ARTSissa 1.1.2018 lähtien (Taiteiden ja suunnittelun akateemisen komitean päätös 10.10.2017).
Prioriteettijärjestys on seuraava:
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
- vaihto-opiskelijat, joiden opintosuunnitelmaan kurssi on ko. lukukaudelle hyväksytty
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on suorittamatta
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen pakollisiin opintoihin
- opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on opiskelijan tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
- erilaisten liikkuvuusopintojen kautta kurssille hakeneet opiskelijat (Aalto-yliopiston sisäinen liikkuvuus, JOO-opinnot ym.)
- muut opiskelijat
Kursseilla, jotka on tarkoitettu monialaisiksi, voidaan käyttää kurssin osaamistavoitteisiin soveltuvaa prioriteettijärjestystä (esim. UWAS-kurssit), huomioiden kuitenkin yliopiston velvoite mahdollistaa opiskelijan opintojen eteneminen ko. tutkinnon tavoiteajassa. Priorisointijärjestys ei toistaiseksi koske yhteisen opetuksen yksikön järjestämiä valinnaisia kursseja eikä tohtorikursseja.
Kurssille ottamisen priorisointipäätös ei vaikuta opettajan oikeuteen asettaa kurssille esitietovaatimuksia.