Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:

1. Määritellä yhteiskunnallisen viestinnän kentän ja erilaiset toimijat.

2. Sijoittaa vaikuttamisviestinnän muuhun yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen kehitykseen.

3. Soveltaa luovan ongelmanratkaisun menetelmiä ja suunnittelumetodeja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja viestinnän suunnitteluun.

4. Kehystää konseptointi- ja muotoiluratkaisut myös teorialähtöisesti.

5. Tuottaa eri yleisöt huomioivia viestintäkonsepteja.

6. Tunnistaa suunnittelijan roolit ja vastuut.

 

Laajuus: 9

Aikataulu: 27.02.2024 - 11.04.2024

Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tarja Nieminen

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):

Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):

Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Vaikuttamisviestintä kansalais- ja designaktivismin näkökulmasta: osallistaminen ja aktivismi. Visuaalinen viestintä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona. Verkostojen käyttö ja yhteistyö alan toimijoiden kanssa myös kansainvälisessä ja monikulttuurisessa kontekstissa. Mainonnan ja viestinnän sääntely. Yhteiskunnallisen viestintäkonseptin suunnittelu pienryhmissä, harjoitustehtävän aihe ja yhteistyökumppanit vaihtelevat vuosittain.

  • koskee tätä kurssikertaa

    Totta vai ei? 

    Informaatiovaikuttaminen ja design-aktivismi

    Designerit ovat suuressa roolissa siinä, miten voimme vaikuttaa positiivisesti yhteiskunnallisiin haasteisiin, myös globaalisti. Luovan ajattelun ja ongelmanratkaisun avulla voimme löytää tärkeitä uusia työkaluja, joiden kautta voimme käsitellä vaikeitakin aiheita. Hyvä design kuitenkin tarvitsee tietoa. Vastaanotamme enemmän informaatiota kuin koskaan. Kohtaamme myös misinformaatiota, väärää tietoa. Misinformaation levittämiseen voi syyllistyä myös vahingossa, esimerkiksi jakamalla sosiaalisessa mediassa keksityn tai virheelliseen tietoon perustuvan uutisen. Voimme myös itse jakaa misinformaatiota, jos emme ota selville tiedon lähteitä ja luotettavuutta. Disinformaatio taas on tietoisesti harhaanjohtavaa tai virheellistä informaatiota, sen tarkoituksena on antaa tarkoituksella väärää tietoa. Virheellistä tietoa jakavat yksittäiset vaikuttajat, erilaiset organisaatiot ja valtiot. Myös yritysten tuottama viherpesu kasvaa, se on ammattimaisempaa ja ovelampaa kuin koskaan. Keskitymme kurssin aikana vastuullisuuden eri osa-alueisiin sekä erilaisiin viestinnän työkaluihin. Kuulemme myös useiden asiantuntijoiden ja aktivistien puheenvuoroja liittyen informaatiovaikuttamiseen ja fake news -teemoihin. Kurssin tavoitteena on suunnitella tapoja vaikuttaa designereina tilanteeseen. 


    Kurssin harjoitustehtävä 

    Suunnitelkaa pienissä ryhmissä luova konsepti jota kautta autetaan ihmisiä ymmärtämään paremmin mikä on totta ja mikä ei, sekä se miten heihin pyritään vaikuttamaan. Lopputulos voi olla suuren yleisön somekampanja, päättäjille suunnattu vaikutuskampanja, uusi media tai kanava, uusi tuote tai palvelu. Valitkaa kohderyhmä kenelle aktivointi on tarkoitettu. Tavoite on lähteä etsimään uusia, ajankohtaisia vaikuttamisen tapoja. Konseptikuvauksessa on hyvä määrittää ainakin nämä asiat: 

    •Luova konsepti: toiminnallisuus ja konseptikuvaus / tarina 

    •Kohderyhmät ja kohderyhmäkohtaiset viestit 

    •Äänensävy ja persoonallisuus 

    •Visuaalinen maailma 

    •Toimintasuunnitelma 

    •Kumppanuudet 

    •Markkinoinnin ja viestinnän konsepti-idea 


    Viestintäkonseptin sisältö:

    Screenshot 2024-04-03 at 12.25.07.png


    Screenshot 2024-04-03 at 12.25.35.png


Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Kurssitehtävät, läsnäolo ja aktiivisuus. Ohjaaja, vieraileva tutor, vertaisarviointi, itsearviointi.

    Tarkemmat tiedot arviointimetodeista ja kriteereistä löytyvät kurssin MyCourses sivulta. Vähintään 80% läsnäolo.

  • koskee tätä kurssikertaa

    Arviointi


    Koe: Muutos

    Kevät 2024 


    Arvosana 0-5


    - taustoitus, tiedon hankinta 20 %

    - välikatselmukset 10 %

    - loppukatselmus 30 %

    - aktiivisuus ja osallistuminen 30 %

    - viikottainen oppimispäiväkirja, sisältäen

    itsearvioinnin ja mahdolliset kommentit ryhmätyöstä 10 %


    Loppupresentaatiot

    (esityksen sisällöstä on ohjeistettu erikseen):


    1. Viestintäkonseptin sisältö

    2. Suunnitteluratkaisujen perustelut ja niiden

    havainnollistaminen

    3. Esityksen selkeys ja johdonmukaisuus


Työmäärä toteutustavoittain
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    9 ECTS ≈ 243h

    Kontaktiopetus 90h/Muu 153h

    Luennot 20h

    Ryhmätyö 40h

    Työpaja ja harjoitepohjainen työ 60h

    Itsenäinen lukeminen ja kirjoittaminen 50

    Muu 53

     

PERUSTIETOJA

Korvaavuudet
Esitiedot
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Esitiedot

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • voimassa koko opetussuunnitelmakauden:

    Opetuskieli : suomi

    Opetusperiodi : 2022-2023 Kevät IV
    2023-2024 Kevät IV

    Ilmoittautuminen :

    Kurssi on tarkoitettu vain Visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineopiskelijoille ja pääaineen vaihto-opiskelijoille.

    Minimiopiskelijamäärä, jolla kurssi järjestetään: 8
    Maksimiopiskelijamäärä vaihtelee toteutuksittain ja ilmoitetaan toteutuksen tiedoissa.

    Ilmoittautuminen: Sisu.