OSAAMISTAVOITTEET
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:
1. Määritellä yhteiskunnallisen viestinnän kentän ja erilaiset toimijat.
2. Sijoittaa vaikuttamisviestinnän muuhun yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen kehitykseen.
3. Soveltaa luovan ongelmanratkaisun menetelmiä ja suunnittelumetodeja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja viestinnän suunnitteluun.
4. Kehystää konseptointi- ja muotoiluratkaisut myös teorialähtöisesti.
5. Tuottaa eri yleisöt huomioivia viestintäkonsepteja.
6. Tunnistaa suunnittelijan roolit ja vastuut.
Laajuus: 9
Aikataulu: 27.02.2024 - 11.04.2024
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tarja Nieminen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Vaikuttamisviestintä kansalais- ja designaktivismin näkökulmasta: osallistaminen ja aktivismi. Visuaalinen viestintä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona. Verkostojen käyttö ja yhteistyö alan toimijoiden kanssa myös kansainvälisessä ja monikulttuurisessa kontekstissa. Mainonnan ja viestinnän sääntely. Yhteiskunnallisen viestintäkonseptin suunnittelu pienryhmissä, harjoitustehtävän aihe ja yhteistyökumppanit vaihtelevat vuosittain.
koskee tätä kurssikertaa
Totta vai ei?
Informaatiovaikuttaminen ja design-aktivismi
Designerit ovat suuressa roolissa siinä, miten voimme vaikuttaa positiivisesti yhteiskunnallisiin haasteisiin, myös globaalisti. Luovan ajattelun ja ongelmanratkaisun avulla voimme löytää tärkeitä uusia työkaluja, joiden kautta voimme käsitellä vaikeitakin aiheita. Hyvä design kuitenkin tarvitsee tietoa. Vastaanotamme enemmän informaatiota kuin koskaan. Kohtaamme myös misinformaatiota, väärää tietoa. Misinformaation levittämiseen voi syyllistyä myös vahingossa, esimerkiksi jakamalla sosiaalisessa mediassa keksityn tai virheelliseen tietoon perustuvan uutisen. Voimme myös itse jakaa misinformaatiota, jos emme ota selville tiedon lähteitä ja luotettavuutta. Disinformaatio taas on tietoisesti harhaanjohtavaa tai virheellistä informaatiota, sen tarkoituksena on antaa tarkoituksella väärää tietoa. Virheellistä tietoa jakavat yksittäiset vaikuttajat, erilaiset organisaatiot ja valtiot. Myös yritysten tuottama viherpesu kasvaa, se on ammattimaisempaa ja ovelampaa kuin koskaan. Keskitymme kurssin aikana vastuullisuuden eri osa-alueisiin sekä erilaisiin viestinnän työkaluihin. Kuulemme myös useiden asiantuntijoiden ja aktivistien puheenvuoroja liittyen informaatiovaikuttamiseen ja fake news -teemoihin. Kurssin tavoitteena on suunnitella tapoja vaikuttaa designereina tilanteeseen.
Kurssin harjoitustehtävä
Suunnitelkaa pienissä ryhmissä luova konsepti jota kautta autetaan ihmisiä ymmärtämään paremmin mikä on totta ja mikä ei, sekä se miten heihin pyritään vaikuttamaan. Lopputulos voi olla suuren yleisön somekampanja, päättäjille suunnattu vaikutuskampanja, uusi media tai kanava, uusi tuote tai palvelu. Valitkaa kohderyhmä kenelle aktivointi on tarkoitettu. Tavoite on lähteä etsimään uusia, ajankohtaisia vaikuttamisen tapoja. Konseptikuvauksessa on hyvä määrittää ainakin nämä asiat:
•Luova konsepti: toiminnallisuus ja konseptikuvaus / tarina
•Kohderyhmät ja kohderyhmäkohtaiset viestit
•Äänensävy ja persoonallisuus
•Visuaalinen maailma
•Toimintasuunnitelma
•Kumppanuudet
•Markkinoinnin ja viestinnän konsepti-idea
Viestintäkonseptin sisältö:
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssitehtävät, läsnäolo ja aktiivisuus. Ohjaaja, vieraileva tutor, vertaisarviointi, itsearviointi.
Tarkemmat tiedot arviointimetodeista ja kriteereistä löytyvät kurssin MyCourses sivulta. Vähintään 80% läsnäolo.
koskee tätä kurssikertaa
Arviointi
Koe: Muutos
Kevät 2024
Arvosana 0-5
- taustoitus, tiedon hankinta 20 %
- välikatselmukset 10 %
- loppukatselmus 30 %
- aktiivisuus ja osallistuminen 30 %
- viikottainen oppimispäiväkirja, sisältäen
itsearvioinnin ja mahdolliset kommentit ryhmätyöstä 10 %
Loppupresentaatiot
(esityksen sisällöstä on ohjeistettu erikseen):
1. Viestintäkonseptin sisältö
2. Suunnitteluratkaisujen perustelut ja niiden
havainnollistaminen
3. Esityksen selkeys ja johdonmukaisuus
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
9 ECTS ≈ 243h
Kontaktiopetus 90h/Muu 153h
Luennot 20h
Ryhmätyö 40h
Työpaja ja harjoitepohjainen työ 60h
Itsenäinen lukeminen ja kirjoittaminen 50
Muu 53
PERUSTIETOJA
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli : suomi
Opetusperiodi : 2022-2023 Kevät IV
2023-2024 Kevät IVIlmoittautuminen :
Kurssi on tarkoitettu vain Visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineopiskelijoille ja pääaineen vaihto-opiskelijoille.
Minimiopiskelijamäärä, jolla kurssi järjestetään: 8
Maksimiopiskelijamäärä vaihtelee toteutuksittain ja ilmoitetaan toteutuksen tiedoissa.Ilmoittautuminen: Sisu.