OSAAMISTAVOITTEET
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
1. tuntee erilaisia vuorovaikutustilanteita jäsenteleviä teorioita,
2. osaa reflektoida ja kehittää omia toimintatapojaan taidekasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Laajuus: 3 - 4
Aikataulu: 15.04.2024 - 19.04.2024
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Taneli Tuovinen, Heidi Fast
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish, Swedish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Kurssilla käsitellään erilaisia vuorovaikutusilmiöitä ja -tilanteita teoriassa ja käytännössä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kurssilla lisätään ymmärrystä opettajan, oppilaiden, oppilasryhmien ja kollegoiden välisistä vuorovaikutusilmiöistä, sekä pohditaan taidepohjaisten menetelmien mahdollisuuksia näissä tilanteissa.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen
Kurssi toteutuu viiden päivän intensiivikurssina. Kurssin suorittaminen edellyttää 80% läsnäoloa sekä poissaolojen korvaamista kirjallisella tehtävällä. Tarkemmat tiedot tehtäväkohtaisista arvioinneista löytyvät kurssin MyCourses sivulta.
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
3–4 ECTS ≈81h-108h
Kontaktiopetus 40h
Luennot, keskustelut ja ryhmätyöt 20h, workshop ja harjoitepohjainen työ 20h, itsenäinen työ 41 - 68h
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Oheinen kirjallisuus valikoiduin osin. Gerhard, S. (2007). Rakkaus ratkaisee. Helsinki:Edita.
Hakkarainen, K., Lipponen, L. & Lonka, K. (2001). Tutkiva oppiminen. Järki, tunne ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.
Sinkkonen, J. & Kalland,M. (toim.) (2001). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. Helsinki: WSOY.
Niemistö, R. (1999). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston tutkimus- jakoulutuskeskus Palmenia. Helsinki: Palmenia-kustannus. Nuorisotutkimus (2)2011.
Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. (2007). Työrauha luokkaan. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Sava, I. &Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) (2004). Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä:PS-Kustannus.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
1 Ei köyhyyttä
3 Terveyttä ja hyvinvointia
4 Hyvä koulutus
5 Sukupuolten tasa-arvo
14 Vedenalainen elämä
16 Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto
17 Yhteistyö ja kumppanuus
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli : suomi
Opetusperiodi : 2022-2023 Kevät III - IV
2023-2024 Kevät III - IVIlmoittautuminen :
Minimiopiskelijamäärä, jolla kurssi järjestetään: 8
Maksimiopiskelijamäärä vaihtelee toteutuksittain ja ilmoitetaan toteutuksen tiedoissa.Ilmoittautuminen: Sisu.
Kursseille ottamisen priorisointijärjestys Aalto ARTSissa vahvistettujen priorisointikriteereiden mukaisesti, https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kursseille-ilmoittautuminen-ja-priorisointijarjestys-taiteiden-ja-suunnittelun