OSAAMISTAVOITTEET
Opiskelija tuntee tärkeimmät automaation sovellusalueet ja ymmärtää yleiskuvan toimialasta, ymmärtää mittausten, toimilaitteiden ja takaisinkytkennän merkityksen osana systeemiä, osaa rakentaa yksinkertaisen systeemin mallin lähtien differentiaaliyhtälöistä sekä simuloida sitä. Ymmärtää perusteet mallin kalibroinnista ja tietopohjaisen mallin opettamisesta. Tuntee PID-säätimen perusteet. Ymmärtää millä tavalla automaatio- ja säätötekniikkaa käytetään robotin ja teollisuusprosessin ohjauksessa. Ymmärtää perusteet robotin kinematiikasta, dynamiikasta ja säädöstä.
Laajuus: 5
Aikataulu: 13.01.2025 - 08.04.2025
Vastuuopettaja (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Ville Kyrki, Joni Pajarinen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (voimassa koko opetussuunnitelmakauden):
Opetuskieli ja suorituskielet (koskee tätä kurssikertaa):
Teaching language: Finnish. Languages of study attainment: Finnish
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Systeemit differentiaaliyhtälöinä. Tunnetun mallin optimointi/kalibrointi. Datapohjaiset mallit. Mittaaminen (näytteistys / laskostuminen) ja diskreetti aika. PID-säädin. Ylempidimensioisen järjestelmän, kuten robotin, kinematiikka, dynamiikka, ja säätö.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Harjoitustyö, laskuharjoitukset ja tentti
Työmäärä toteutustavoittain
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luennot, laskuharjoitukset ja tietokoneharjoitukset, itsenäinen työskentely (laskuharjoitustehtävät, pakollinen harjoitustyö, tenttiin valmistautuminen), tentti.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Luentomateriaali ja lisämateriaali MyCourses-portaalissa.
Korvaavuudet
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Esitiedot
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
voimassa koko opetussuunnitelmakauden:
Opetuskieli: suomi
Opetusperiodi: 2024-2025 Kevät III - IV
2025-2026 Kevät III - IV