Topic outline

  • Palautteen saaminen ja antaminen on tärkeä osa puheviestintää.

    Molemmat ovat harjoiteltavia taitoja.

    Palautteen tehtävä on tarjota puheviestijälle kuulijoiden havaintoja itse puhetilanteesta, kertoa kuulijoiden kokemuksista ja reaktioista, kiittää onnistumisista, tehdä käytännöllisiä kehitysehdotuksia sekä motivoida puheviestijää esiintymään ja harjoittelemaan edelleen.

    Hyvä palaute kohdistuu harjoiteltavaan asiaan ja toimintaan, ei esiintyjän persoonaan.

    Mitä tilannekohtaisempaa, konkreettisempaa ja tarkempaa palaute on, sitä enemmän se palvelee palautteen saajaa.

    Hyvä palaute kohdistuu tekemisen prosessiin ja sen eri osiin, ei ainoastaan lopputulokseen ja kokonaismielikuvaan.

    Jos puhut mielikuvista, yritä kertoa, mistä ne syntyivät. Esim. vakuuttava vaikutelma (tulkinta) voi syntyä selkeästä äänestä ja kielenkäytöstä (havainto), rauhallisesta puherytmistä (havainto) ja siitä, että asiatiedot pitivät paikkansa (havainto). Huom! Vakuuttava vaikutelma voi syntyä myös muunlaisista havainnoista.

    Hyvä palaute sisältää sekä tarkkaa, perusteltua ja rehellistä kiitosta että rakentavaa kritiikkiä.

    Onnistumiset ensin, parannusehdotukset sitten. Rakentava palaute sisältää mm. uusien toimintaideoiden ehdottamista niihin kohtiin, jotka jäivät vielä epäselviksi tai hatariksi.

    Huom! Palaute on aina subjektiivista, eli se perustuu palautteen antajan henk.koht. kokemuksiin, näkemyksiin ja tulkintoihin. Siksi palautetta on hyvä saada useammalta henkilöltä kerrallaan ja palautekeskustelujen tulisi olla aidosti dialogisia.

    Vinkkejä väittelyharjoitusten havainnointiin:

    • Puheenvuorojen ja argumenttien rakenne
    • Argumenttien monipuolisuus ja uskottavuus
    • Kuunteleminen ja reagointi!! (Sekä oman että vastapuolen)
    • Kontakti muihin väittelijöihin / yleisöön
    • Kielellisen ilmaisun sujuvuus ja elävyys
    • Nonverbaalinen ilmaisu ---tukeeko verbaalista ilmaisua?
    • Äänen kuuluvuus, puherytmi, tauot