Osion kuvaus

    • Ryhmävalinta icon
      Labralistat demo / TLC työ Ryhmävalinta
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opettaja
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta
      • You are a(n) Opiskelija

      Alla oleviin listoihin ilmoittaudutaan kurssin labrademoon / TLC laboratoriotyöhön.

      Listat ilmestyvät näkyviin 2.3 klo 12 ja työt alkavat laboratoriossa maanantaina 8.3.

      Työ on suoritettava viimeistään 8.4.

      Ilmoittaudu AINOASTAAN yhteen ryhmään. 

      Muista ottaa laboratoriotakki ja suojalasit mukaan sekä tutustu etukäteen laboratoriotehtävään. Ohje löytyy MyCourses:ista 2.3.  Työt alkavat jokaisena päivänä klo 12.30 (ryhmä 1) tai klo 12.45 (ryhmä 2). Korona tilanteen takia laboratoriotilassa saa olla 6 henkilö kerralla. Ryhmä 1 työskentelee tästä syystä laboratoriotilassa B102a ja ryhmä 2 tilassa B102b. Laboratoriossa käytämme kasvomaskia (joita saa laboratorioon tultaessa). 

      Jos osallistut ryhmään joka aloittaa työt klo 12.30, saavu laboratorion aulaan klo. 12.15 - 12.25 (sisäänkäynti Aalto Junior laboratorioon) 

      Jos osallistu ryhmään joka aloittaa työt klo 12.45, saavu laboratorion aulaan klo. 12.30 - 12.40

      Muista siis tulla laboratorioon ajoissa, eli koko ryhmä 1 on laboratoriossa klo 12.30 ja ryhmä 2 on laboratoriossa klo 12.45.

      Muista myös ilmoittaa päivää ennen laboratorioaikaa jos sairastut !

      Terveisin,

      Robert Franzen

    • Tiedosto icon
      TLC Laboratoriotyö (materiaali) Tiedosto
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opettaja
      • You are a(n) Opiskelija
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta

      Tämän työn esitietovaatimuksena on lukea yleistyöohjeesta TLC:n liittyvät osiot. Youtube video TLC-menetelmään liittyen löytyy myös osoitteesta :

      https://www.youtube.com/watch?v=lj5OWzhZSac

      Mieti jo etukäteen miten aiot työn suorittaa. Muista tuoda myös oma laboratoriopäiväkirja (A4 vihko. Lisätietoa saa kurssin materiaalista)

    • Kansio icon
      Yleistietoa Kansio
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opettaja
      • You are a(n) Opiskelija
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta
    • Tehtävä icon
      Asetaalityö 3 etäopiskeluna Tehtävä
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opettaja
      • You are a(n) Opiskelija
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta

      Tehtävä:

      Katso youtube-video : https://www.youtube.com/watch?v=BBQqu28ly-k&t=

      Acid Catalyzed Ketalization: Fructone - YouTube< >
      www.youtube.com

      Vertaa työn suoritusta videolla viime vuonna annettuun ohjeeseen (Työ 3 : Asetaalisuojaus). Kirjoita tämän jälkeen asetaalisuojauksesta lyhyt, n  2-3 sivuin pituinen, raportti.  Raportin aluksi kerro lyhyesti (puoli sivua) miten ja miksi asetaali-suojausta tehdään laboratoriossa. Tähän osaan löydät helposti tietoa internetistä esim. hakusanalla ”acetal protection”. Piirrä raporttiin tämän  jälkeen reaktioyhtälö työlle 3 (voit tehdä tämän osion joko hyödyntäen ChemDraw- ohjelmaa tai  piirtämällä käsin ja skannaamalla tämä kuva osaksi tekstitiedostoa). Selitä omin sanoin mitä reaktiossa 3 tapahtuu ja piirrä myös reaktion mekanismi ? Miksi ja miten vettä poistetaan reaktion  aikana ? ChemDraw-ohjelman käytöstä löytyy ohjeita, joten hyödynnä niitä tarvittaessa. Jos ChemDraw-ohjelmaa et saa asennettua koneellesi, jostain syystä, joudut piirtämään rakenteet paperille ja skannaamaan kuvat dokumentiin. ChemDraw:n käyttäminen tässä etätyössä on mahdollisuus, mutta ei pakollista. Keskustele raportin lopuksi miten  lähtöaineen (etyyliasetoasetaatti)  FTIR spektri eroaa tuotteen spektrista (vertaa kahta liitteenä olevaa spektriä). Raportissa sinun ei tarvitse keskustella yksityiskohtaisesti tislauksesta

      Raportti palautetaan MyCourses-sivun kautta viimeistään 30.04. mennessä. Raportti arvostellaan asteikolla 0 - 2 kuten TLC työ. Mikäli raportti hylätään, esim. raportista ei löydy mainittuja asioita tai se on rakenteeltaan sekava, pyydetään uutta versiota ennen toukokuuta. Muista myös mainita viitteet, eli mistä olet löytänyt materiaalin raporttiisi.

      Muista nimetä raportti käyttäen omaa nimeä esim Olli.Opiskelija_Asetaalityö.docx tai Olli.Opiskelija_Asetaalityö.pdf ja mainitse myös opiskelijanumerosi raportissa.



    • Kansio icon
      Suoritukset Kansio
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opiskelija
      • You are a(n) Opettaja
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta

      Tässä kansiossa ovat kaikki laboratoriotöihin liittyvät suoritukset. Ennen toista välikoetta, myös kaikki laboratoriotöistä saatavat pluspisteet ilmoitetaan täällä. Kolmesta työstä voi saada yhteensä 5 pluspistettä, jotka lisätään yhteispistemäärään kurssin lopuksi. Lisää infoa laboratoriopäiväkirjan pisteytyksestä löytyy osioista Yleistietoa.

    • Tehtävä icon
      Amidityö 2 etäopiskeluna Tehtävä
      Saatavilla vasta, kun vähintään yksi:
      • You are a(n) Opiskelija
      • You are a(n) Opettaja ilman muokkausoikeutta
      • You are a(n) Opettaja

      Tehtävä:

      Lue materiaalia sivulta : https://www.masterorganicchemistry.com/2018/02/28/amides-properties-synthesis-and-nomenclature/

      1. Kirjoita n. 5-7 sivun pituinen kirjallisuusselvitys/raportti amidien valmistuksesta ja yleisistä ominaisuuksista.

      2. Raportin aluksi kerro lyhyesti millainen funktionaalisuus amidi on eli miten amiini eroaa amidista ? Millaisia yleisiä ominaisuuksia amideilla on (n.1-2 sivua) ?  Tähän osioon löydät helposti lisätietoa internetistä esim. hakusanalla ”amides”. Muista mainita viitteet tässä osiossa, eli mistä olet löytänyt materiaalin raporttiisi.

      3. Piirrä raporttiin tämän  jälkeen reaktioyhtälöitä eri valmistusmenetelmistä (voit tehdä tämän osion joko hyödyntäen ChemDraw- ohjelmaa tai  piirtämällä käsin ja skannaamalla tämä kuva osaksi tekstitiedostoa). Suoraan et saa ainostaan kopioida kuvia aiemmin mainitulta netti-sivulta !  Selitä siis OMIN SANOIN mitä reaktioissa tapahtuu ? (2-3 sivua). Hyödynnä  www.masterorganicckemistry.com sivuilta löytyvää materiaalia, mutta pyri lisäämään tekstiin lisäinfoa eri menetelmistä hyödyntäen esimerkiksi kirjaa Organic Chemistry (Clayden et al).

      4. Kahdella viimeisellä sivulla keskity Schotten-Baumann reaktioon (katso laboratorio-ohje viime vuodelta : Työ 2 _ Schotten-Baumann). Vastaa muutamiin kysymyksiin jotka liittyvät tähän reaktioon:

        - Miksi reaktioseokseen yleensä lisätään emäksistä vesiliuosta? Mitä tapahtuu, jos emästä ei lisätä?

        - Miten reaktio eroaa muista amidien valmistusmenetelmistä ?

        - Perustele miksi raakatuotteen odotetaan olevan erittäin puhdasta.

      Raporttien kirjoittamisesta ei anneta tarkkaa ohjetta, mutta raportin tulee olla rakenteeltaan sellainen että joku jolla ei ole aiempaa tietoa amideista saisi YLEISEN käsityksen asiasta. Raportit palautetaan MyCourses-sivun kautta viimeistään 30.04.mennessä. Raportti arvostellaan asteikolla 0 - 2 kuten TLC työ.

      Mikäli raportti hylätään, esim. raportista ei löydy mainittuja asioita tai se on rakenteeltaan sekava, pyydetään uutta versiota. Muista nimetä raportti käyttäen omaa nimeä esim oma nimi_amidityö.docx tai oma nimi_amidityö.pdf